Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 70-300 IS med telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

tandersson

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av att kombinera ovanstående objektiv med Sigmas telekonverter 1,4? Om i så fall, undrar jag hur IS fungerar och om autofokus fungerar. Tacksam för alla kommentarer.
Bör jag tänka på något speciellt om jag skall köpa telekonverter till detta objektiv?
Tomas

Perfekt. Dom på cyberphoto var osäkra på detta,men om det fungerar bra skall jag testa.
Har du något annat man bör tänka på i denna fråga?
Kan tilägga att den skall sitta på en 300D.

Senast ändrad:
Autofokus fungerar inte. Dessutom skulle jag inte rekommendera kombinationen med tanke på skärpa och vinjettering. 70-300:an är inte bra nog, tyvärr (enligt mig).

Ok. Har du testat själv? Vad rekommenderar du då för objektiv för fågelfoto på lite längre håll?
Tycker inte det räcket riktigt med 70-300 med crop faktor 1,6.

Martin F skrev:
Autofokus fungerar inte. Dessutom skulle jag inte rekommendera kombinationen med tanke på skärpa och vinjettering. 70-300:an är inte bra nog, tyvärr (enligt mig).
Antar du menar Sigmas konverter,för mitt Soligor funkar AF på (visserligen med en 30D) och har inga problem med vare sig skärpa eller vinjettering.

tandersson skrev:
Har någon erfarenhet av att kombinera ovanstående objektiv med Sigmas telekonverter 1,4? Om i så fall, undrar jag hur IS fungerar och om autofokus fungerar. Tacksam för alla kommentarer.
Bör jag tänka på något speciellt om jag skall köpa telekonverter till detta objektiv?
Tomas

Sigmas telekonverter sticker in en bit i optiken så jag tror den kommer att krocka med bakre linsgruppen. Dessutom är den för intelligent, dvs den kommer att tala om för kameran att kombinationen är för ljussvag för att AF ska fungera (om du nu får dit den överhuvudtaget vilket jag tvivlar på). Kör på Soligor-konvertern istället, billigare och skarpare. I alla fall är min Soligor 1,4x skarpare än den motsvarande jag hade från Sigma.

70-300

Jag skulle verkligen inte rekommendera extender till 70-300, jag testase soligors extender, det blev rent suddigt. 70-300 är inte tillräckligt skarp

Jag har i ärlighetens namn inte testat någon av dessa extenders med 70-300, men jag tycker att objektivet vinjetterar för mycket redan som det är (åtminstone på fullformat) och skärpan infinner sig inte riktigt förrän man bländar ner. Med extender kommer det att bli väldigt svårt att få skärpa skulle jag tro.

Rekommendationer? Det finns tyvärr inga genvägar för långa telen till lågt pris. Såg dock ett 300/4L för 5500 spänn på annonserna häromdagen. Lär ju vara ett betydligt bättre val.

Det där var intressanta exempelbilder som ganska tydligt visar hur illa konverter passar till ett sånt där objektiv. Jag interpolerade upp bild08 till samma utsnitt som bild07 och tycker faktiskt att resultatet blev lite bättre. Åtminstone inte sämre.

Här är ett utsnitt från bilden med konvertern. Jag valde den plats där skärpan verka ligga:

Bilagor

• tc.jpg
    tc.jpg
    47.1 KB · Visningar: 317
Och interpolerad istället för konverter.

Bilagor

• interpol.jpg
    interpol.jpg
    52.4 KB · Visningar: 172
Min rekommendation om man letar budgettele är att hålla ögonen öppna efter beggade Sigma 400/5,6 Tele Macro.

ANNONS
Götaplatsens Foto