Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70d eller Canon 6d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maddicken

Aktiv medlem
Nu är jag här igen och behöver råd från Er fotovänner:))
Har idag en Canon 450 d som jag har haft i 6 år. Är sugen på en uppgradering.
Då till vilken ska jag välja ifall jag bestämmer mig för en ny... Tittat på Canon 70d och Canon 6d.. Är det värt att lägga till de kronor för en 6d? Ni som är vana vid fullformat, vad tycker ni? Är ni nöjda? Eller är det fullt tillräckligt med 70d?
Är det stor skillnad mellan den jag har o dessa två? Har svårt att få till bra bilder i lite mörkare miljö. Behöver inte vara kväll utan räcker att det är lite skumt ute så bli det inte bra.
Tacksam för era råd och kommentarer.
Hlsn Madde

Det beror vad Du ska ha kameran till

Nu är jag här igen och behöver råd från Er fotovänner:))
Har idag en Canon 450 d som jag har haft i 6 år. Är sugen på en uppgradering.
Då till vilken ska jag välja ifall jag bestämmer mig för en ny... Tittat på Canon 70d och Canon 6d.. Är det värt att lägga till de kronor för en 6d? Ni som är vana vid fullformat, vad tycker ni? Är ni nöjda? Eller är det fullt tillräckligt med 70d?
Är det stor skillnad mellan den jag har o dessa två? Har svårt att få till bra bilder i lite mörkare miljö. Behöver inte vara kväll utan räcker att det är lite skumt ute så bli det inte bra.
Hlsn Madde

Det beror vad Du ska ha kameran till. 70D har vridbar skärm och hyfsad serietagning. Förtär Du fåglar eller sport blir ett 200mm objektiv ca 300mm. 6D har inbyggt GPS och wifi om jag kommer ihåg rätt. 6D har mindre brus, vilket är fördelaktigt.

Om Du inte är natu-reller sportfotograf typ välja 6D

Björn

Det beror vad Du ska ha kameran till. 70D har vridbar skärm och hyfsad serietagning. Förtär Du fåglar eller sport blir ett 200mm objektiv ca 300mm. 6D har inbyggt GPS och wifi om jag kommer ihåg rätt. 6D har mindre brus, vilket är fördelaktigt.

Om Du inte är natu-reller sportfotograf typ välja 6D

Björn

Hej Björn,
Tack för ditt svar.
Jag fotar mest landskap, miljöer, makro...
Sen är ju funderingen om mina gamla objektiv kan användas.
jag har idag vanligt standardobjektiv som följer med kameran 18-55.
Tamron SP AF 90 mm F/2,8 macro (1:1)
Tamron AF Di 70-300 F/4,5-6
Tror jag kan använda Tamron till en 6d men är osäker.
Man skulle vilja veta hur stor skillnaden är mellan min gamla och en 6d med samma objektiv. Förstår att det är en större skillnad(borde det vara) men är ju en stor peng som skall fram också.
Med vänlig hälsning, Madde

Tamron SP AF 90 mm F/2,8 macro (1:1)
Tamron AF Di 70-300 F/4,5-6
Tror jag kan använda Tamron till en 6d men är osäker.
Man skulle vilja veta hur stor skillnaden är mellan min gamla och en 6d med samma objektiv. Förstår att det är en större skillnad(borde det vara) men är ju en stor peng som skall fram också.
Med vänlig hälsning, Madde

Dina Tamron-objektiv ska fungera fint på en 6D.

Skillnaden i handhavande med dina objektiv blir att du får gå närmare för att få samma bildutsnitt med 6D, p.g.a. beskärningseffekten i 450D's mindre sensor. Tele blir lite mindre tele, och vidvinkel blir mer vidvinkel, helt enkelt.

Om mörkerprestanda är ditt problem så är 6D det bättre valet, givet att du har råd. 70D är bättre på det än 450D, men skillnaden är inte enorm (förutom att högre ISO tillåts, det är iofs relevant). Men 6D är tydligt mycket bättre på det.

Referenslänk för den som gillar mätdata och diagram:
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...on-EOS-6D-versus-Canon-EOS-450D___895_836_185

Jag stod själv och funderade mellan de 2 när jag skulle köpa nytt. Det blev en 70D och jag är grymt nöjd. Jag hade en 500D tidigare och jag tycker det är rätt stor skillnad när det gäller att fota i mörkare miljöer.

Jag stod själv och funderade mellan de 2 när jag skulle köpa nytt. Det blev en 70D och jag är grymt nöjd. Jag hade en 500D tidigare och jag tycker det är rätt stor skillnad när det gäller att fota i mörkare miljöer.

Javisst, men skillnaden upp till 6D är ännu större.
Sedan är en 6D dyrare och kan inte använda 18-55, det får man förstås väga in.

Båda alternativen är bra, jag köpte 70D och 5D MKiii i vintras, trivs otroligt bra med MKiii som känns kanon att jobba med. Skulle jag välja idag mellan dina alternativ idag så blir det 6D, du får också tillgång till bättre och proffsigare optik (enligt mig).

Vill du fota landskap och miljöer så talar det också för 6D.

/Ulf

Alltså det lutar åt 6d. Funderar över att den har inte blixt. Vilket jag egentligen inte tror att jag är i så stort behov av?
Såg förresten att 6d finns även utan wi-fi på Scandinavian foto o då kostar den 11000kr! Behöver jag verkligen wi-fi tänker jag då? Samma kamera utan wi-fi...

Alltså det lutar åt 6d. Funderar över att den har inte blixt. Vilket jag egentligen inte tror att jag är i så stort behov av?
Såg förresten att 6d finns även utan wi-fi på Scandinavian foto o då kostar den 11000kr! Behöver jag verkligen wi-fi tänker jag då? Samma kamera utan wi-fi...

Inbyggd blixt ger ändå sunkiga bilder, så det klarar man sig gott utan. Skaffa en extern, vinklingsbar blixt istället.

6d utan wi-fi? Länk?

Edit: hittade den: http://www.scandinavianphoto.se/(A(.../1006378765/canon-eos-6d-n-kamerahus-ej-wi-fi

Japp den är det. Det ska ju vara samma kamera förutom wi-fi. Känner inget behov av wi-fi. Inte så det är värt den skillnaden. Inte så jobbigt att sätta i sladden:))

Det låter väldigt prisvärt tycker jag. Wifi verkar riktigt smidigt, men det påverkar ju inte själva fotandet eller bildkvaliteten. Om det står mellan 6D N och 70D så är valet enkelt. Fullformat ftw! :)

WiFi är trevligt om man vill lägga upp snabbt på t ex Facebook och att sortera/radera i Ipaden eller telefonen. Faktist mycket trevligt och användbart när man är på resa. Kan tänka mig att många också gillar möjligheten att fjärrstyra kameran.

Annars är WiFi upkopplingen ganska långsam och jag använder den aldrig för att föra över bilder till datorn.

Vänta nu... Säljs 6D utan Wifi och GPS 4000kr billigare än den vanliga varianten?! Låter ju som ett riktigt bra kap (samtidigt, hur tänkte Canon där?)

Nu är jag inte helt insatt men får man inte motsvarande funktioner i ett Eye-Fi SD-kort? Det kostar 300-500kr mer än ett vanligt SD-kort.

Annars håller jag helt med McBear. Sport eller naturfoto som kräver mycket tele så passar 70D bäst. I nästan alla andra fall vinner fullformat.

Vänta nu... Säljs 6D utan Wifi och GPS 4000kr billigare än den vanliga varianten?! Låter ju som ett riktigt bra kap (samtidigt, hur tänkte Canon där?)

Det är tydligen en anpassning till marknader som har importrestriktioner på wifi- och gps-utrustning. Det är inte tänkt att de ska säljas sida vid sida, så Scandinavian Photo måste ha gjort nån specialimport.

Det är tydligen en anpassning till marknader som har importrestriktioner på wifi- och gps-utrustning. Det är inte tänkt att de ska säljas sida vid sida, så Scandinavian Photo måste ha gjort nån specialimport.

Jaha, tack får informationen!
Såg samma sak när jag började googla lite.

Ja kära nån som någon sa :)) det är inte lätt detta! Helst vill man ju ha allt.. Men det går inte. Utan man måste väl helt se till hur tror jag att jag använder kameran. Min 450d har ju varit med på alla familjetillställningar såklart. Med ut i skogen, människor, stilleben...
Känner att min 450d varit en god vän men när det skymmer så gömmer den sig...sen vill jag ,om jag byter så vill jag ha kameran länge..inte känna att jag behöver byta om 4-5år igen.
Kanske ska åka till Scandinavian foto och se om man få pröva lite..

Fast 6Dn har väl gps, men inte wi-fi? Eller fattar jag fel?

Nej, fel av mig... Den har nog GPS.
Första träffen på google för 6D (n) ledde till ett annat forum där det stod "optional Wifi and GPS", så jag kollade inte mot specifikationerna på scandinavianphoto

edit: eller ja, verkar finnas olika modeller av (n). En med och en utan GPS kanske?

ANNONS
Götaplatsens Foto