Annons

Canon 70D eller den betydligt billigare/äldre 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej!
Tack för mycket hjälp tidigare med bra hjälp och stöd :)
Jag var inne på att köpa en Canon 70D/7D för att fota framförallt porträtt och produkter som t.e.x DVD omslag, Alltså ställa upp en DVD förpackning lite snyggt och sen fota den :)

Min fråga är: om jag bara ska fota under ovannämnda förutsättningar, räcker det då egentligen med en 60D? den är ju betydligt äldre än 70D men även betydligt äldre...
Det jag vill när jag fotar porträtt är att det ska bli skarp bild och att det ska bli "blurrig" bakgrund :) "duhhh..." Det har ni aldrig hört förut va :)

Är tacksam för tips :)

Till det tilltänkta användningsområdet tjänar du inget på 70D. I o f s för denna användning skulle 600D räcka t o m. Suddig bakgrund vid porträtt handlar inte om vilket Canon cropkamera du väljer utan om objektivet.

Billigare

Du kommer inte att se någon som helst skillnad även om du köper en ännu billigare modell. Skillnaderna ligger i handhavande, AF-funktioner och en massa andra saker som inte har med bildkvalité att göra. En 60D kommer du långt med och den har förmodligen fler finesser och kapacitet än du nånsin kommer att använda. Vad du kan vinna med 70D/7D framför 60D är en något bättre AF (Om du lär dig att använda den och alla inställningar du kan göra).

Lättare plånbok

Du kommer inte att se någon som helst skillnad även om du köper en ännu billigare modell. Skillnaderna ligger i handhavande, AF-funktioner och en massa andra saker som inte har med bildkvalité att göra. En 60D kommer du långt med och den har förmodligen fler finesser och kapacitet än du nånsin kommer att använda. Vad du kan vinna med 70D/7D framför 60D är en något bättre AF (Om du lär dig att använda den och alla inställningar du kan göra).

Får du på köpet!

Testa att bildgoogla tex "canon 20d" och "portrait" så får du själv en fingervisning om hur pass bra bilder äldre kameror kan ta under kontrollerade former.

Tack för grymma tips!
Ja det känns ju då som att Canon 60D skulle räcka för mig. Jag har tittat på de enklare modellerna, men det som tilltalar mig är att den här är lite mer väderskyddad vilket känns tryggt :)

Det här med objektiv sen... jag har tittat på Canon EF 50mm 1.4 och Canon EF 18-135mm... är det två objektiv som passar för mina användarområden?
Vad tror ni?

Tack för grymma tips!
Ja det känns ju då som att Canon 60D skulle räcka för mig. Jag har tittat på de enklare modellerna, men det som tilltalar mig är att den här är lite mer väderskyddad vilket känns tryggt :)

Det här med objektiv sen... jag har tittat på Canon EF 50mm 1.4 och Canon EF 18-135mm... är det två objektiv som passar för mina användarområden?
Vad tror ni?

Absolut! 18-135 som allt-i-allo reseobjektiv mm och 50/1,4 för porträtt. Faktiskt, om porträtt är huvudområdet skulle jag föreslå en titt på Sigma 50/1,4 som nu fås begagnat för 2000:-. Sigman har lite mindre säker autofokus men mycket snyggare oskärpa (utseendet på suddig bakgrund) och är skarpare vid f/1,4-2,8 där du lär ha mest nytta av det vid porträttfoto. Båda är emellertid bra val. 50/1,8 är lika skarp vid f/2,8 och uppåt, men alltså inte fullt lika vass som Canon 50/1,4 nära full öppning och klart sämre än Sigma. Oskärpeteckningen med 50/1,8 är heller inte lika snygg, men på rejält begränsad budget är 1000:- för 50/1,8 riktigt bra.

En icke väderskyddad kamera kommer inte att explodera bara för att det regnar lite på den dock. Jag hade valt en kamera utan spegel så kanske det finns en chans att man orkar ta med den typ en begagnad Nex-6 eller en X-E1

Hm... ok! Men vilka objektiv kan man då använda till X-E1?
Vilka som helst eller bara fujifilms egna?

e rätt dålig på sånt här :)

70D har samma sökare som 7D, väldigt bra markerade fokuspunkter som inte stör

WiFi

Touchdisplay, väldigt käck

Bildmässigt är det ingen större skillnad skulle jag tro men handhavandet är bättre.

ok, men då är frågan, är 60D och 7D likvärdiga i bildkvalite? det känns som att om 7D mkt kommer snart borde priset på första varianten gå ner en aning?

ok, men då är frågan, är 60D och 7D likvärdiga i bildkvalite? det känns som att om 7D mkt kommer snart borde priset på första varianten gå ner en aning?

Man kan redan få 60D för runt 3000:-. Den kan falla lite, men så väldigt mycket blir det inte. Snarare lär 7D falla från ett begpris på runt 5.500:- till kanske 4000:-. 70D innebär lite bättre möjlighet till följande autofokus än 60D (samma AF som 7D i 70D) men f ö finns ingen väsentlig förbättring för stillbildsfotografen - förbättringarna är ffa på videosidan.

I teknisk bildkvalitet är det inga stora skillnader mellan 7D, 60D, 70D, 700D, 650D, 600D, 550D och man måste upp väldigt högt (kanske ISO 3200 vid A4/A3) för att se en väsentlig skillnad mot 50D och 500D.

För ändamålet behövs ingen följande autofokus i o f s, så en spegellös skulle fungera lika bra, t ex Fuji XE-1 eller 2. Däremot tror jag inte det spelar någon stor roll i bildkvalitet vare sig plus eller minus.

Egentligen för stilla motiv utan krav på vare sig snabb autofokus eller lågt brus vid höga ISO upp till minst A4 är det nog svårt att se en betydelsefull skillnad mellan en bra modern kamera och en som är 7-8 år gammal.

Något bättre

70D är något bättre på höga iso från 800 och uppåt. På lägre ser du ingen skillnad. Du ser dock aldrig någon skillnad om du inte beskär kraft igt eller om du skriver ut i A4 eller mindre. 70D har också något bättre jgp-hantering - Skillnaderna är dock ganska små.

Tack för alla tips!
Jag har nu börjat titta lite på begagnade kameror för att ev komma upp en nivå och köpa en fullformatare. Men då är frågan: hur mycket sliter det på mekaniken när någon har filmat mycket? Tex om man "bara" har tagit 15000 kort men filmat desto mer, ska man ta med det i beräkning när man tittar på beggat?

Slutaren och spegeln står stilla så det som slits är fokusdelen vilket jag tror är obetydligt i sammanhanget.

Hej!
Tack för mycket hjälp tidigare med bra hjälp och stöd :)
Jag var inne på att köpa en Canon 70D/7D för att fota framförallt porträtt och produkter som t.e.x DVD omslag, Alltså ställa upp en DVD förpackning lite snyggt och sen fota den :)

Min fråga är: om jag bara ska fota under ovannämnda förutsättningar, räcker det då egentligen med en 60D? den är ju betydligt äldre än 70D men även betydligt äldre...
Det jag vill när jag fotar porträtt är att det ska bli skarp bild och att det ska bli "blurrig" bakgrund :) "duhhh..." Det har ni aldrig hört förut va :)

Är tacksam för tips :)

Jag äger båda husen och bildkvaliten mellan dem är försumbar om du kör RAW. Hade jag varit du och hade samma tilltänkta användningsområde hade jag satsat min pengar på ett bra objektiv och belysning. Det kommer att ge dig betydligt mer.

Fuji har också varit upp för diskussion, Jag äger även deras senaste skapelse (X -T1) och hade det inte varit så att jag har många Canon objektiv och hus...så hade jag, för dina ändamål, nog faktiskt valt att hoppa på det spåret fullt ut.

Min "fem cent".. åk till en butik o prova eller köp en på öppet köp och se vad du gillar bäst.

ANNONS
Götaplatsens Foto