Annons

Canon 7D eller 5d mk3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas mänskligheten har ett förnuft som får oss stoppa innan vi åker ut för stupet.
Förmodligen är det att hoppas för mycket. Vi är lika dumma som lämlar och först när majoriteten av oss har gått åt blir det någon förändring.
Undrar om det är Canon 5DMKXI som kommer ta de bilderna och vilka egenskaper den kommer ha.

Hej på er.
Jag ger mina tankar angående valet av kamera.
Jag har själv en 7D, och kör med 70-200/2.8 i ridhuset, en väldigt väl fungerande kombination.
Har tyvärr inte haft möjlighet att prova 5Dmk3, men är övertygad om att den är tekniskt sett bättre i svåra ljusförhållanden.
Dock finns det två saker som jag vill delge.
Den ena är att priset har betydelse för mig, och därför så har jag inte provat 5Dmk3.
Visst skulle det vara roligt, men jag köpte 70-200/2.8 IS II istället, och då var spargrisen tom.
Det andra är smidigheten viktat mot användandet.
Jag reser en del, och fotar mycket macro (insekter), och då verkar 600D vara bättre än 7D i det fallet.
Lite smidigare kamerahus, och en display som går att fälla ut och vinkla, kanonbra.
Bildkvalitetsmässigt är den likvärdig 7D, och eftersom jag provat 600D så känns den som ett bra alternativ.
Det jag saknar med den är fps (bilder per sekund), i ridhuset, och i skidbacken.
Det jag skulle göra i ditt läge vore att kika på användningsområdet i första hand, det blir inga bra bilder om den ligger hemma i en låda :)
Skämt å sido, men jag tycker att mycket kretsar kring teknik, och det blir ibland mindre prat om hur man har tänkt att nyttja prylen.
Mitt 70-200 är ett exempel på det, skarp och härligt,snabb autofokus, men jag skulle inte ta med det på en utflykt på fjället, eller fisketuren.
Även i skidbacken är det plågsamt tungt, och blir ofta lämnat i baslägret.
Spelar pengarna ingen roll så har du ju ett gyllene läge att laborera med kamerhaus och optik, till en optimal kombination för just dig.
Så lås dig inte i tankarna kring teknik i första hand tycker jag, utan kika istället på vad du tänker dig för användningsområde, marknaden är full av fina kameror, och kvalitativ optik.
Ledsen för att jag vek ut lite från rubriken som du hade skapat, men kände att det kanske finns utrymme för en liten utsvävning.
För mig känns 7D:n som ett bra val i dagsläget, och jag är nöjd med den, men om jag inte hade fotat actionsporter så hade jag valt en 600D idag.
Och hade jag haft mer pengar hade jag köpt en 5Dmk3 idag, eftersom jag är övertygad om dess tekniska överlägsenhet gentemot 7D, det enda är möjligen fps, men skillnaden i praktiken där kan jag inte uttala mig om.
Hoppas att du hittar en bra lösning, det är ju alltid roligt att analysera och välja, för att slutligen utvärdera.

Ha en bra midsommar.

M.V.H
/Tobias

ANNONS
Götaplatsens Foto