Annons

Canon r6 eller canon r6 mark ll

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle e

Medlem
Skulle behöva lite hjälp har en canon 90 d och tänkte byta men undrar till vilken kamera väljer mellan r6 och r6 mark ll men undrar om mark ll an är värd pris skillnaden (filmar nästan aldrig och fotar mest fåglar och natur)
 

pt96hni

Aktiv medlem
Tänk på att R6 Mark II:an har Canons nya blixtsko vilket gör att EL5 blixt:en inte fungerar med r6:an utan endast R6 mark II.
 

nivas

Aktiv medlem
Den största fördelen med mk2 är bättre videomöjligheter.
Autofokusen är också förbättrad, och är något bättre på att följa djur, men jag skulle inte säga att den praktiska skillnaden är speciellt stor.
Du får otroligt mycket kamera för pengarna om du köper en beg R6, så om du tror att AF'n är tillräckligt bra så rekommenderar jag den.
 

Olle e

Medlem
Den största fördelen med mk2 är bättre videomöjligheter.
Autofokusen är också förbättrad, och är något bättre på att följa djur, men jag skulle inte säga att den praktiska skillnaden är speciellt stor.
Du får otroligt mycket kamera för pengarna om du köper en beg R6, så om du tror att AF'n är tillräckligt bra så rekommenderar jag den.
Tack för svaret var inne på en begagnad r6 a redan innan jag använder nästan ingen video men fungerar den ok för utskrifter i större format
 

nivas

Aktiv medlem
fungerar den ok för utskrifter i större format
Ja, de extra 4mp som du får med Mk2 kommer inte göra någon större skillnad i sammanhanget. Själva frågan kring hur stor upplösning som behövs till "större" utskrifter är ju väldigt komplex och inte direkt relaterad till kameramodell/märke. Det finns många gamla diskussioner kring detta här på FS om man söker.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Eftersom du nämner fåglar har du förmodligen redan koll på att du får mycket färre pixlar att jobba på med samma objektiv och avstånd när du går från 90D till en fullformatare med bara 20/24 Mpix. Beskär du bilden till samma storlek/bildvinkel (som du hade fått med 90D) får du nästan precis 8 mpix med R6 och 9 Mpix med R& II kvar på din bild. Måste du sedan beskära ytterligare så blir det inte mycket kvar. Detta motsvarar att du använder ett objektiv med halva brännvidden. Några sätt att kompensera för detta är att komma närmare motiven (halva avståndet), använda telekonverter med dess för- och nackdelar eller att interpolera upp bilden med t.ex. Topas Gigapixel med nackdelen att man förlorar fina detaljer jämför om du hade haft fler Mpix vid fototillfället eller kunnat fota på kortare avstånd. Det är de 3 kompensationsmöjligheterna du har om du inte vill ha mer lågupplösta bilder.

Är du nöjd med din 90D (men ändå vill byta) skulle jag kanske kikat på R7 istället men om du tänker behålla den skulle jag nog kompletterat med en R6 II med dess lite stabilare bättre AF (Kanske Canons bästa tillsammans med R3 just nu).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ökningen av pixlar ger ungefär 6 procent högre linjär upplösning.

Autofokusen på de två kamerorna skiljer inte så mycket (även om Canons marknadsföring försöker påskina annat)

För sport och fågel kan kanske 40 bilder/s vara en tillgång. Men 20 bilder/s är ju inte heller fy skam.

De stora skillnaderna gäller video. Där har det skett ett rejält lyft.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp har en canon 90 d och tänkte byta men undrar till vilken kamera … (filmar nästan aldrig och fotar mest fåglar och natur)
Om jag var du skulle jag titta på R7 också. Det beror förstås lite på vad du har för optik, men går du från aps-c till fullformat och ska plåta fåglar får du ju betydligt sämre räckvidd.
 

gamleJ

Aktiv medlem
En grej gällande AF (även för foto) som talar till fördel för R6mkii är automatläget ”auto subject detekt” som gissar vad som är huvudobjekt. Är AF inställd för människor fungerar det sämre när du plötsligt vill fota tex en fågel istället. På R6 måste du byta inställning men i mkii och autoläge fattar kameran att nu är det ögat på fågeln du är ute efter. Perfekt på stan och i många situationer. Gordon Laing är iallafall imponerad av hur bra det fungerar i sina tester. Det finns ju också riktigt bra funktioner som stackning direkt i kameran och att den fungerar som webbkamera utan extra program mm. Tänker du behålla huset länge kan funktioner som du inte eftersöker idag bli viktiga framöver. Med det sagt får du väga in tidigare inlägg och om du får försaka något annat som är viktigare (typ ett nytt objektiv). Det är inte så att jag säger köp R6mkii utan bara påpekar att den har fördelar även vid sidan av video.
R7 känns ju mest lämplig om du nästan uteslutande fotar små fåglar som flera varit inne på.
 
ANNONS