Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D ett ok köp? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ide

Ny medlem
Hej,

I valet och kvalet om jag ska slå till på en Canon 7D eller ej. Jag är inte nybörjare och inte proffs, mer entusiast.

Jag har tre funderingar:

1) Bildkvalitén - Har sett lite olika recensioner kring detta. Vad säger ni?

2) Ålder - Kameran har varit på marknaden sen 2009, är det fortfarande relevant att titta på den?

3) Alternativ - En kompis har Nikon D7000 och tycker det är världens mest prisvärda kamera. Har också fått mycket bra recensioner och kostar väsentligt mindre än 7D.

Det erbjudande jag fått är en begagnad 7D (i extremt bra skick med mindre än 5000 exponeringar och utan en repa) + batterigrepp + Sigma 50mm 1,4 för 10,000 SEK.

Alla kommentarer a.s.a.p. är mer än välkomna. Stort tack på förhand!

7D är en fin kamera på många sätt. Särskilt dess autofokus och stryktålighet. Det är en proffskamera, vädertätad och snabb.
Troligen kommer det en uppföljare snart men frågan är vad som kommer uppgraderas. Eftersom kameran redan är rätt komplett i funktionalitet kan man bara hoppas att det blir en förbättrad sensor i denna kamera. Sannolikt är väl att canon fortsätter med sina egna sensorer även till uppföljaren men att det går att pressa iso ytterligare liksom på 5d mark 3. Problemet återstår dock att det blir ett avsevärt färgbrus i lågdagrar.(Spekulation).