Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D ett ok köp? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ide

Ny medlem
Hej,

I valet och kvalet om jag ska slå till på en Canon 7D eller ej. Jag är inte nybörjare och inte proffs, mer entusiast.

Jag har tre funderingar:

1) Bildkvalitén - Har sett lite olika recensioner kring detta. Vad säger ni?

2) Ålder - Kameran har varit på marknaden sen 2009, är det fortfarande relevant att titta på den?

3) Alternativ - En kompis har Nikon D7000 och tycker det är världens mest prisvärda kamera. Har också fått mycket bra recensioner och kostar väsentligt mindre än 7D.

Det erbjudande jag fått är en begagnad 7D (i extremt bra skick med mindre än 5000 exponeringar och utan en repa) + batterigrepp + Sigma 50mm 1,4 för 10,000 SEK.

Alla kommentarer a.s.a.p. är mer än välkomna. Stort tack på förhand!

7D är en fin kamera på många sätt. Särskilt dess autofokus och stryktålighet. Det är en proffskamera, vädertätad och snabb.
Troligen kommer det en uppföljare snart men frågan är vad som kommer uppgraderas. Eftersom kameran redan är rätt komplett i funktionalitet kan man bara hoppas att det blir en förbättrad sensor i denna kamera. Sannolikt är väl att canon fortsätter med sina egna sensorer även till uppföljaren men att det går att pressa iso ytterligare liksom på 5d mark 3. Problemet återstår dock att det blir ett avsevärt färgbrus i lågdagrar.(Spekulation).

Svaret måste ändå bli att 7d fortfarande är en grym kamera om man vet hur man ska göra för att få ut mesta möjliga från sensorn. Själv överexponerar jag mina rawbilder och hämtar hem information i bildbehandlingen med min 5d mark 2. Att ta underexponerat är inget jag rekommenderar med ngn av canons modeller.
priset känns ok med tanke på vad du får till. Kan du pruta ner en tusing så är det ett kap :).

Tittar man på 650D och även den nya spegellösa eos M så är det fortfarande samma 7D sensor som de petar in i kamerorna. Tror canon prioriterar att utvidga funktioner och håller tillbaka med att förbättra elektronik och sensorutläsning.

//D

Någon ny 7D lär väl inte dyka upp på ett tag med tanke på den stora mjukvaruuppdateringen som 7D kommer få i augusti. 7D är en stridsvagn med snabb autofokus.

Någon ny 7D lär väl inte dyka upp på ett tag med tanke på den stora mjukvaruuppdateringen som 7D kommer få i augusti. 7D är en stridsvagn med snabb autofokus.

Ligger nåt i det faktiskt. Med 5d mark 2 tog det ytterligare ett par år efter den stora uppdateringen innan 5d mark 3 kom ut på marknaden. Kan bli samma kör med 7d:n
//D

Instämmer med föregående talare i att 7D är en mycket bra kamera.
Men vill som Canonist ändå kommentera D7000 som har en bättre sensor med lägre läsbrus, renare lågdagrar och större dynamiskt omfång.
Styrkan i 7D är serietagning och bra AF vilket tidigare bara fanns i 1D serien. Så 7D är 1D motsvarigheten till 5D vs 1Ds. Jämför man här med Nikon D7000 så är /D något snabbare 8b/s mot 6b/s AF är nog ganska lika.

Vad prioriterar du
- Bildkvalité (eller sensor prestanda man måste ju fixa bildbehandlingen oxå)
- lite snabbare seriebildstagning 8 vs 6b/s

Jag skulle faktiskt säga att köp en D7000skilnaden 6 eller 8 bilder/sekund kan låta fränt men...
Oavsett vilket du väljer så är det grymma kameror som inte kommer att vara nån begränsning i ditt bildskapande.

10 papp för 7D + Sigma 50/1,4 EX (och batterigrepp) känns väl OK.
D7000 + Nikon AF-S DX 35/1,8 G blir ungefär samma pris Nytt.

Alla

/Stefan R. Nilsson

Hmm - menar du verkligen att du överexponerar dvs tills du fräter ut högdagern eller att du exponerar rikligt dvs skjuter exponeringen så högt det går innan det klipper?
Jag kan förstå att man vill undvika onödigt djupa lågdagrar för att slippa bandning och brus. Men att klippa högdagern och hoppas på att raw-konverteraren ska kunna rädda nåt som inte finns känns konstigt. Har en kanal slagit i taket så kan Raw-konverteraren bara gissa att ytan förmodligen ska ha samma struktur och färg/toning som omgivningen.
Behöver man lyfta lågdagern så kan den ha brus (och bandning) som förvisso döljer en del detaljer men det torde ändå finnas lite mer information än i en pixel som mättats.

Skulle välja 7D året om, lätt den bäst prisvärda kameran på marknaden.
Haft min 7D i snart 4 år & den har levererat till 100% vid varje tillfälle. Min kamera har gått ett par hundratusen exponeringar och det märks ingenstans på huset.

Köp köp köp!

Hmm - menar du verkligen att du överexponerar dvs tills du fräter ut högdagern eller att du exponerar rikligt dvs skjuter exponeringen så högt det går innan det klipper?
Jag kan förstå att man vill undvika onödigt djupa lågdagrar för att slippa bandning och brus. Men att klippa högdagern och hoppas på att raw-konverteraren ska kunna rädda nåt som inte finns känns konstigt. Har en kanal slagit i taket så kan Raw-konverteraren bara gissa att ytan förmodligen ska ha samma struktur och färg/toning som omgivningen.
Behöver man lyfta lågdagern så kan den ha brus (och bandning) som förvisso döljer en del detaljer men det torde ändå finnas lite mer information än i en pixel som mättats.

Nej, jag menar att jag exponerar alla mina bilder så att de är överexponerade gentemot verkligheten och ljusmätaren. Dvs oftast blir det i närheten av utfrätt. Sen underexponerad jag i LR.

/Stefan R. Nilsson

Nej, jag menar att jag exponerar alla mina bilder så att de är överexponerade gentemot verkligheten och ljusmätaren. Dvs oftast blir det i närheten av utfrätt. Sen underexponerad jag i LR.

/Stefan R. Nilsson

OK - tack, det gamla vanliga att exponera till höger i histogrammet alltså.

Köpte själv en 7D för 1,5 år sedan att ha som backupkamera och sportkamera. Det har slutat med att jag använder den till nästan allt. Just för att den är så lätthanterlig, snabb och ergonomisk. Jag tycker det är en helt fantastisk kamera.

Min sambo har tagit rätt mkt bilder med den på sportevenemang där jag själv deltagit och ofta har hon fått höra efteråt. "Jäklar vilka proffsiga bilder." Självklart har hon väl lite talang för komposition men samtidigt har kameran lyckats få bilderna skarpa, utan att fotografer egentligen gjort något alls.

Det enda negativa är bildkvalitén, det är ju en liten sensor med allt vad det innebär och den har en hel del brus i skuggpartier. Man får tänka sig lite för med ljussättning, allra helst skall hela bilden vara till höger i histogrammet vilket inte alltid går att lösa beroende på vad man fotar.

OK - tack, det gamla vanliga att exponera till höger i histogrammet alltså.

Precis!
Inte optimalt att hålla på så här då man tangerar gränserna för att få högdagrarna utfrätta men det är betydligt bättre än att få välexponerad högdager och för mörk lågdager.
//D

ANNONS
Götaplatsens Foto