Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 7D HD - Svanar

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Var till Tysslingen under helgen och det fanns hur många svanar som helst så blev det många bilder. Så tänkte jag att jag ska testa filma i HD och här har ni resultatet: http://www.vimeo.com/10689165

PS. Jag skippar ljud den här gången

Kul och en del snygga klipp. Hur när de blodtörstiga bestarna är du? Jag har inga problem att plåta haj eller lejon, men svanar litar jag inte en sekund på.

Haha, ska fixa en bättre version med ljud också då blir det roligare för er att se på filmen antar jag :) Återkommer.. Njut av filmen utan ljud så länge!

Snygga bilder

Man börjar förstå den här kamerans videomöjligheter när man ser ditt klipp. Men inte e de lätt inte...
Jag var på ett videoseminarium på Scandinavian photo för ngn vecka sedan och det går att göra sjukt snygga inspelningar med 7D och likande kameror. Men det kräver en hel del tillbehör...
Lycka till med filmandet!
Mvh/Stefan
ps. Dom sa att 50% av dagens videoproduktioner, typ musikvideo, reklam mm, görs med 5 eller 7D pga av möjligheter med det korta skärpedjupet samt mobiliteten jämfört med proffsvideokameror.

Ja det stämmer. Tänk vad kul man kan ha med kort skärpedjupet :) Själv fotar jag hellre än filmar så HD i 7D är bara bonus för mig. Kan vara bra att ha med på resor och när det är något speciellt som svanar. Nu är filmen uppdaterad med bättre version samt ljud.. http://www.vimeo.com/10689165

Kul att se, fina bilder! Har fanns ljud iaf. //W

EDIT: nu fanns det kommenterat också... :)

Jag säger som henrik sjukt modigt av dig att våga gå så pass nära dessa 10 kilos ankor med jag som tycker canadagäss är aggresiva :p

Otroligt snyggt resultat!

Svanar är aggressiva, de brukar komma och tigga mat när jag ligger med båten i en ankarvik och får de inget så hugger de till. De hävdar sina revir starkt och det kan vara farligt att t ex paddla med en liten jolle nära en svanhanne. Nu gäller mina erfarenheter knölsvanar, som är vanliga i skärgården. På din film var det sångsvanar, och de verkar ju argsinta de med.

Fjärrstyrning ?

Slänger in en fråga angående fjärrstyrning av 5D MII så man slipper "skrämma" vilda fåglar.
Är det nån som kommit på en lösning för att starta en videosekvens med en "normal" trådlös utlösare?

ThomasR

Jag var också i Tysslingen i helgen, vi var ganska många som stog och fotograferade svanarna, ganska nära, uppfattade inte svanarna som aggressiva, dom kände sig antagligen inte hotade av oss.

/Stefan H

Ja det var flera fotografer där och vi var ganska nära svanar. 400mm säger ju mycket avstånd :) Ca 15 meter? Närmast är nog 5 meter när svanar kommer närmare. Annars kan man se att de är aggressiva och blir lätt arg då de biter varandra hela tiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto