Annons

Canon 7D Mark II

Har du noterat att Canon har fixat stöd för 7D Mark II i nyare versionen av DPP, alltså version 4? Finns från DPP 4.1.0.0.

Flödet är kanske inte bättre, men det finns i alla fall några nya funktioner i den versionen, funktioner som inte finns i version 3.
 
Har du noterat att Canon har fixat stöd för 7D Mark II i nyare versionen av DPP, alltså version 4? Finns från DPP 4.1.0.0.

Flödet är kanske inte bättre, men det finns i alla fall några nya funktioner i den versionen, funktioner som inte finns i version 3.

Hej jo jag kör den senaste versionen,
Programet är säkert bra men jag vill ha lightroom,
Det Är svårt att gå ifrån när man använt det så länge
Men jag vet att ddp används flitigt av många och
Det är säkert bra när man sätter sig in i det
Ordentligt...
 
Så är det alltid. Jag har inte brytt mig om att investera i Lightroom själv, men jag vet hur det är när man lärt sig ett komplext program. Det tar emot att lära sig ett annat.
Canon har i alla fall försökt modernisera ordentligt i den senaste versionen.
 
G7X som är årsbarn med 7DMKII finns nu på DX0, och har det högsta uppmätta DR-värdet av någon Canonkamera på marknaden, det mycket fina 12,7 . 0,4 bättre än RX100 III.


Kan betyda att också 7DMKII kliver upp en bit. Intressant att vänta in resultatet, OBS DX0 är ingen helig bibel som avgör allt fram till slutlig bild, men visar ändå på en grundpotensial av sensorns kapacitet.


//Bengt.

G7x har samma sensor som sitter i Sony RX100mk3
7dmk2 sensorn har en helt annan arkitektur och utläsningsbrus och förväntas uppträda som EOS 70D men med en ännu mer förfinad kornformig brusbild jämfört med tidigare 70D .Utläsningsbruset är ett steg lägre på högre iso jämfört med gamla 7D , brusets andel har sänkt i jämförelse med signalen vilket är positivt
Dynamiska omfånget på bas iso kommer inte att skilja sig markant mot tidigare Canon kameror
 
Hej min kompis och jag har jämfört 7d och 70 an i verkliga bilder och ser att 70 an har ungefär 1 steg bättre = mindre brus än 7d och av en kamrat på Canon har jag fått reda på att 7d mk 2 har ytterligare 1 steg mindre brus i förhållande till 70 an vilket han har provat ut i verkliga bilder.Förutom bättre autofokus både vad gäller snabbhet,precision och fungerar i sämre ljusförhållande.
 
Lr 5.6

När kommer LR 5 – (nästa uppgradering) att kunna ta hand om 7DII Raw filer??????????
Har nu provat 7D II, dagens väder krävde högt iso – 3200 och ibland högre med EF400 f5,6 och minimum 1/1000 sek eller kortare tid.
Stor besvikelse när LR 5.6 inte ville visa bilderna, (som tur var hade jag för en gångs skull bockat i JPG också).
Har aldrig använt Canons egna program, vill heller inte sätta mig in i dem.
Tyckte inte jag kom någon vart med JPG filerna i LR.
Använde förut 50D med EF 400, dock endast i mycket bättre ljus än idag. Är inte direkt imponerad av
JPG filer direkt från 7D II.
Kan någon LR användare ge råd om annat program som FINNS NU och liknar LR – helst gratisprogram.
håhå
 
Canon DPP är inte kul när det gäller arbetsflöde men tar inte så lång tid att lista ut. För dig som köpt ny kamera är det ju gratis. Något bättre lär du inte hitta.
Det tar inte mer än någon timme att lista ut vad reglagen gör. Resultaten är inte dåliga med DPP 4.0.
En fördel är att kamerainställningar följer med. Resultatet brukar matcha LR men det är verktygen och arbetsflödet som är så mycket sämre.
Programmet är bättre än tidigare versioner men inget man vill leva med för all framtid.

Jag har tillgång en samling raw-program vid det här laget däribland DPP 4.0, Iridient, Photshop CSS, LR 5, Silky Pix, och Capture One Pro. En del åker in på prov och slängs snabbt ut igen på grund av deras värdelösa arbetsflöde.
Att tro at du hittar ett gratisprogram som uppdateras före LR 5 eller Camera Raw och som är bättre än DPP 4.0 är en utopi.
Att lära sig till exempel Capture One Pro 8 om de skulle vara snabbast är 5 gånger värre än att lära sig DPP.
Så du får nog hålla till godo och köra DPP till LR är uppgraderad. De har en bugg för Mac som de måste rätta snabbt. Den rör bildvisningen och hanteringen av färgprofiler.
Därför måste de snabbt släppa en uppdatering och den är sannolikt att man samtidigt uppdaterar med nya kameraprofiler.

Det är alltid lite smärtsamt att vara försökskanin för en ny kamera. Det är därför jag numera försöker hålla kontroll på min hjärnas prylnisse:)
 
Artbetsflöde

Använder själv DPP och skulle vilja veta vilken del av arbetsflödet som ni tycker är dåliga. Nu använder jag inte LR-funktioner som taggning och uppladdning till diverse hemsidor och sociala nätverk så för mig kanske det inte är någon skillnad i flödet? Jag använder rawkonverteraren till att få en bra grundinställning vad gäller färg, skärpa, kontraster och brusreducering och liknande Sedan arbetar jag vidare i PS med ett knapptryck och gör där bilden färdig för de medier där den ska visas. (storlek, selektiv skärpa och brusreducering och liknande). Har fortfarande inte sett något större behov av LR pga det jag skrev ovan (men det kan ju ändras när bildarkivet blir större.) Än så länge ligger jag bara runt 1-1,5 TB.
 
Ta diskussionen kring arbetsflöde i egen tråd och håll denna till kameran det handlar om (och ja, jag vet att det ännu inte finns stöd för den i ACR/LR).

/Mod
 
När kommer LR 5 – (nästa uppgradering) att kunna ta hand om 7DII Raw filer??????????
Har nu provat 7D II, dagens väder krävde högt iso – 3200 och ibland högre med EF400 f5,6 och minimum 1/1000 sek eller kortare tid.
Stor besvikelse när LR 5.6 inte ville visa bilderna, (som tur var hade jag för en gångs skull bockat i JPG också).
Har aldrig använt Canons egna program, vill heller inte sätta mig in i dem.
Tyckte inte jag kom någon vart med JPG filerna i LR.
Använde förut 50D med EF 400, dock endast i mycket bättre ljus än idag. Är inte direkt imponerad av JPG filer direkt från 7D II.
Kan någon LR användare ge råd om annat program som FINNS NU och liknar LR – helst gratisprogram.
håhå

Det går inte att klaga på hypen runt 7Dii, det skall bli intressant och se hur långt tid det tar innan 7Dii är en kamera i mängden,,,6 mån, 8 mån?
 
Tja... Ingen visste om det skulle komma en efterföljare till 7D. Nikon har ännu inte släppt någon ny efter D300s, inget är sig likt längre, C/N har ju sålt flest kameror av alla flera gånger om, och då tycker man att dom har bättre marginaler och skulle våga att släppa semiprokameror.


Nu kom det en ny Canon Semipro 7DMKII, så klart att det blir lite spännande, den invigde vet att tillverkarna har nått mycket långt både med prestanda och kapacitet, bildkvalitet osv. Gamla 7D klarade 8b/s redan för 5 år sedan, och hade redan då världens bästa följande autofokus med D300 hack i häl.


Dom så överraskande billiga nya FF-kamerorna som dök upp förändrade nog till viss del Semipro kamerornas fram fart, men inget är sig riktigt likt, Canon släpper en jätteliten 100D med blixtsnabb AF för något år sedan, hur kommer nästa modell att se ut, skall den vara extra billig eller påkostad.


//Bengt.
 
Tja... Ingen visste om det skulle komma en efterföljare till 7D. Nikon har ännu inte släppt någon ny efter D300s, inget är sig likt längre, C/N har ju sålt flest kameror av alla flera gånger om, och då tycker man att dom har bättre marginaler och skulle våga att släppa semiprokameror..

Menar du att kameran på något sätt var oväntad? Nikon har aldrig haft någon motsvarighet till 7D, även om D300s kom rätt nära. Vad vill du ha sagt?
 
En del tycker det är kul att läsa mätvärden, och de som inte tycker det är kul eller förstår dessa värden klarar sig förmodligen bra med den kamera de redan har :) (som jag)

Poängen är att 7D II sensormässigt inte är så där himskans mycket bättre än 70D och sämre än Nikon D7100 - om man tycker det är roligt att mäta alltså. I praktiken tror jag 7D II fungerar utmärkt trots detta :)
 
Menar du att kameran på något sätt var oväntad? Nikon har aldrig haft någon motsvarighet till 7D, även om D300s kom rätt nära. Vad vill du ha sagt?

Bengt får förstås svara för sig men jag tycker mig förstå vad han menar.

7D och D300s var väl jämförbara modeller? Samma prisläge, riktade till samma typ av fotografer. Jag minns dem i alla fall som jämförbara, om än att Canon hade något vassare spec. Nikon fotografer har väl länge saknat en efterföljare till 300:an - och tycks ju få vänta förgäves.

Därför var det väl inte självklart att Canon skulle släppa en mk2 av 7D?
 
ANNONS