Annons

Canon 7D Mark II

5D mark II ger lätt bandning över ISO 6400 vilket jag tycker är gräsligt. Det ska inte 7D Mark II ge på samma sätt.
Jo jag har märkt det. Därför går jag numera aldrig över ISO 3200. Sålde 7D pga att den inte gick att använda över ISO 1600. Men detta verkar ju riktigt lovande! Hoppas även man kan dra upp lågdagrarna lite mer!
 
Kanske som sport och fågelkamera under goda ljusförhållanden. 70D hade lite bättre ISO-egenskaper än 7D och förmodligen är 7D2 lite bättre än 70D. Men under svaga ljusförhållanden har den inte en chans mot en modern FF och det blir heller inte samma detaljåtergivning.

Har själv kunna testa 70D och 5D3 fullt ut och skillnaden är påtaglig för det jag fotar. Tror också att cropformatet kommer att åldras fortast, blir det som trenden visar, dvs billigare FF så är valet givet för många entusiaster.

/Ulf
 
Jag tror att högpresterande APS-C-kameror kommer att finnas rätt länge. Det finns ju klara fördelar med en t.ex. en EOS 7DII jämfört med en EOS 5DIII med den förras 50% högre pixeldensitet. Så länge inte optiken är den begränsande faktorn, förstås.

Det går också att göra snabbskjutande kameror billigare om sensorn är mindre.

Däremot har jag svårt att se hur man skulle kunna komma runt att en större sensor har bättre lågljusprestande.
 
Om man kollar prisutvecklingen på 7D så ser man att den föll ner till 16 000 nästan direkt. Någon som kommer ihåg hur lång tid det tog och tror ni vi kommer får se något liknande med Mark II?
 
Om man kollar prisutvecklingen på 7D så ser man att den föll ner till 16 000 nästan direkt. Någon som kommer ihåg hur lång tid det tog och tror ni vi kommer får se något liknande med Mark II?

Det finns tecken på att de svenska handlarna lärt sig att inte sänka priset för tidigt. Så länge de har kölista finns ingen anledning att sänka priset.

Canon verkar också jobba för mer stabila priser. De slänger hellre med tillbehör för att stimulera försäljningen.
 
Jag tror att högpresterande APS-C-kameror kommer att finnas rätt länge. Det finns ju klara fördelar med en t.ex. en EOS 7DII jämfört med en EOS 5DIII med den förras 50% högre pixeldensitet. Så länge inte optiken är den begränsande faktorn, förstås.

Det går också att göra snabbskjutande kameror billigare om sensorn är mindre.

Däremot har jag svårt att se hur man skulle kunna komma runt att en större sensor har bättre lågljusprestande.

För BIF flygande fågel och aktion så gör 10 bilder/sek skillnad.
Exempelvis är det irriterande om man lyckats följa en fågel men inte får till vingformationen pga. att bildfrekvensen är för låg. Man behöver komma upp i 8-10 fps för att kunna "säkra" olika vingslag.
5D3 spöar egentligen 7D på alla plan, det är bättre att förstora och beskära bilder från 5D3 än att försöka använda cropfaktorn på 7D. Hur det blir med 7D Mark II återstår att se.
Ekonomiskt är det i alla fall en fördel att köpa 7D2 jämfört med att satsa på dyra vita långa rör för att få längre brännvidd. Om man vill uppgradera från 7D för att "komma närmre" fåglar och vilda djur.
Brusegenskaperna på höga ISO är mycket viktiga. Som någon redan sagt, 7D är inte så rolig från 1600 ISO och uppåt.
 
Jag tror att högpresterande APS-C-kameror kommer att finnas rätt länge. Det finns ju klara fördelar med en t.ex. en EOS 7DII jämfört med en EOS 5DIII med den förras 50% högre pixeldensitet. Så länge inte optiken är den begränsande faktorn, förstås..

För fågelfoto är fördelen rätt uppenbar. Men man måste förstås ha en bra autofokus för att få det skarpt - och det borde 7D Mark II kunna leverera.
Det går också att göra snabbskjutande kameror billigare om sensorn är mindre.

Absolut. Alternativet är en begagnad 1D Mark IV. Snabba fullformatare är ovanliga och dyra. Aps-c-kommer troligen vara mer kostnadseffektivt inom överskådlig tid. Man får mer tele för pengarna, kamerorna är billigare och det finns en serie med billiga EF-S-objektiv.

Däremot har jag svårt att se hur man skulle kunna komma runt att en större sensor har bättre lågljusprestande.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Men samtidigt blir aps-c-kamerorna tillräckligt bra för allt fler. Det är som regel en sammanvägning av pris och prestanda som avgör. Gruppen som absolut ska ha det allra bästa är rätt liten.
 
5D3 spöar egentligen 7D på alla plan, det är bättre att förstora och beskära bilder från 5D3 än att försöka använda cropfaktorn på 7D. Hur det blir med 7D Mark II återstår att se.
Man bör jämföra sensorer ur samma teknikgeneration, så en jämförelse mellan 5DIII och 7DII är lite mer relevant än en jämförelse mellan 5DIII och 7D. För en så "rättvis" jämförelse som möjligt mellan sensorer ska man kanske byta ut 5DIII mot 6D.

Intressant kamera det här! Jag har rätt länge varit skeptiskt till att det någonsin skulle dyka upp en EOS 7DII, men de senaste veckorna har jag ändrat uppfattning när det har kommit så många trovärdiga rykten o.dy. om att kameran skulle komma snart.

Men Canon måste skärpa sig är det gäller namngivning. Det är för mycket mark-hit-och-dit nu.
 
Däremot har jag svårt att se hur man skulle kunna komma runt att en större sensor har bättre lågljusprestande.

Om man ser till kombinationen sensor + objektiv så kan det dock jämna ut sig, speciellt om man behöver långa telen och inte har obegränsat med pengar.
Jag fotar t.ex. ofta med "fullformat" och ett 300 f/2,8 + 1,4 ggr extender vilket ger f/4 som max bländaröppning. Byter jag fullformatssensorn till en 1,6 crop kan jag skippa extendern och få 2,8 i ljusstyrka istället vilket bör kompensera för den lilla sensorns sämre lågljusprestanda.

Håller tummarna för bra högiso-prestanda hos 7d2, känner redan köpsuget sätta fart... :)
 
Länkade du till TV-Shop precis, på ett fotoforum?


Michael - Vad var det man skulle se -

Missade du att denna tråd handlade om en kamera så kan jag berätta att Canon just presenterade nya 7D Mark II och det är vad filmen och tråden handlar om!

Kameran ser onekligen spännande ut. Om det Scott Kelby säger i videosnutten är sant är det ännu mer intressant! Undra hur den inbyggda kompassen ger riktning i EXIF eller om man kan se det redan på displayen. Nya orienteringskompisen :p
 
Man kan väl anta att kompassen fungerar likadant som den gör när man sätter en GP-E1 eller GP-E2 på en 1DX. I så fall kan man se den live i samma INFO-skärm som du ser det elektroniska vattenpasset i, innan bilderna tas, och så kan du se riktningen när bilden togs i bildens informationssida i kameran, om du trycker på "play" och sedan på INFO rätt antal gånger. Där syns även positionen och höjden över geoiden.
 
Den borde absolut klara högre ISO än 5D - den gav ju bandning på max-ISO 3200 och är 9 år gammal.

Om du menar 5D Mark III är det mer tveksamt. Kamerorna når allt högre effektivitetsgrad. Det finns en fysikalisk gräns för hur hög effektivitet man kan nå med dagens teknik och det går trögare och trögare desto högre man når. En större sensor fångar mer ljus.

Skulle man slippa färgfiltret framför sensorn genom att ha färgkänsliga sensorer skulle man kunna öka effektiviteten ett bra steg.

När det inte har varit sådär mycket fokus på hög-iso förmåga med lanseringen av 7D II beror det säkert på, att Canon bara har klarat att förbättra bruset en aning jämfört med gamla 7D - som inte är bättre än tx. ännu äldre 40D på den punkten. Och bli inte förvånad om det rör sig om mindre brus på jpg. bilder. och inte raw. Så har det varit i ganska många år för Canon även om man vid varje nya model pratar om förbättringar på den punkten. I alla fall inom APS-C förmatet.
 
ANNONS