Annons

Canon 7D Mark II

Att det skulle komma en 7D Mk II tror jag det var många som förväntade sig, även om den tog en stund på sig. Det var nog också många som förväntade sig en direkt uppföljare till D300s, men någon sådan verkar det inte bli - D750 är nog den som kommer närmast, och det är ju inte riktigt samma sak.

Canon har nu släppt precis det som förväntades, och det är nog en jäkligt bra kamera. En del klagar förstås på att sensorn inte är i klass med de 24 MP-sensorer som sitter i Nikons kameror (från tre olika tillverkare om jag förstått det rätt), men det går garanterat att göra bra bilder med den ändå. :)
 
Det går ju att läsa DxO:s skrivna omdöme också. De skriver att 7D Mark II är sämre än de bästa när det gäller dynamiskt omfång vid bas-ISO, men lägre brus vid höga ISO än konkurrenterna.
jämför vi den nya Canon kameran med till exempel d7100 sensor så är mätvärdena signal brus och DR lika först vid ca 10000iso, innan dess blir skillnaden allt större med lägre iso.
Tekniken har sprungit ifrån Canon som envist håller sig kvar med en sensor layout från 2004.
Bilden illustrerar de skillnader som kan ses mellan en modernare sensorteknik från bla Toshiba, Panasonic och framförallt Sony
 

Bilagor

  • dr.jpg
    dr.jpg
    138.2 KB · Visningar: 63
Vad de håller på med innanför väggarna vet jag förstås inte, men ser man till det som kommit ut är det ju klart att Canon lagt en hel del av sensorutvecklingsresurserna på att ta fram en lösning för kontinuerlig AF vid videofilmning. Något som inte bara kommer några få stillbildskameror till nytta, utan även en del av Canons rena videokameror.

Med tanke på hur stort besvär avsaknaden av AF vid filmning är för de som håller på med det, jämfört med skillnaden i dynamik på sensorerna enligt kurvorna som visats ovan känns det som om Canon tankte helt rätt när de prioriterade.
 
Nu är jag inte någon videomänniska men vad jag förstår så ligger inte Sony, Panasonic efter Canon vad det gäller video. Tvärtom så presenterar dessa företag videolösningar som bildmässigt är bättre än Canon och framförallt billigare. Rätta mig om jag har fel.
 
Anders syftade på välfungerande AF vid video. Jag var länge skeptisk till att det var något som behövdes, men efter att ha provat att videofilma lite med en Canon som har "Dual Pixel AF" så börjar jag tro att de har nåt bra på gång där.

Men visst vore det väl trevligt om Canon hittar på en ny sensorkonstruktion som har bättre dynamik på bas-ISO. Frågan är väl om det är ekonomiskt motiverbart.
 
Nackdel?

Finns det egentligen någon nackdel (förrutom avsaknad av den svenska tryckta manualen) med att köpa en så här ny kamera genom t.ex. Japanphoto med sin EU-garanti? Det ska ju enligt dem själva vara likvärdigt då t.ex. svenska konsumentköplagen gäller.
 
Menar du att kameran på något sätt var oväntad? Nikon har aldrig haft någon motsvarighet till 7D, även om D300s kom rätt nära. Vad vill du ha sagt?


Nja... Det tog 5 år dock innan den kom, och varför skulle inte Canon göra som Nikon, släppa kameror som bara felar på lite typiska semipro detaljer som bättre buffert och lite större grepp, finns väl lite mera som dom brukar spara till värstingen.
 
Finns det egentligen någon nackdel (förrutom avsaknad av den svenska tryckta manualen) med att köpa en så här ny kamera genom t.ex. Japanphoto med sin EU-garanti? Det ska ju enligt dem själva vara likvärdigt då t.ex. svenska konsumentköplagen gäller.

Det största nackdelen för tillfället är att Japan Photo inte har den i lager medan de som tar nästan 3000 kr mer för kameran har den i lager. Detta kan förstås komma att ändras. :)

Annars kan jag inte komma på något avgörande nackdel. Eventuellt kan det ta längre tid vid en eventuellt reklamation eftersom man förmodligen inte kan lämna kameran till Canon direkt utan måste lämna den till Japan Photo som sen skickar den till en verkstad.
 
Anders syftade på välfungerande AF vid video. Jag var länge skeptisk till att det var något som behövdes, men efter att ha provat att videofilma lite med en Canon som har "Dual Pixel AF" så börjar jag tro att de har nåt bra på gång där.

Men visst vore det väl trevligt om Canon hittar på en ny sensorkonstruktion som har bättre dynamik på bas-ISO. Frågan är väl om det är ekonomiskt motiverbart.


Jag förstår inte riktigt var skon klämmer i alla fall vad gäller sensorutveckling, lilla Sony systemkameradivision startade 2006 med en brusig modell. Canon har generellt sålt ofantligt mycket mera än andra tillverkare under mycket lång tid, borde det inte finnas pengar i kassakistan då tycker man.

Andra frågan blir hur nödvändigt är det, vid iso 800 och till och med lite före det är Canon lika med DR hela vägen upp, Skandinavien är ett ganska mörkt land en stor del av året, så Canon klarar sig väl bra i kalla Nord. Men skall Canon svara på Nikons 36Mp eller inte.


//Bengt.
 
Lilla Sony har ju också armbågat sig in på marknaden och varit tvungen att bli innovativ, idag så säljer de sin sensor till "alla" andra medans Canon "bara" levererar till sig själva?



Sony kanske har bättre ekonomi för att utveckla sensorn mer än Canon i så fall.
 
Lilla Sony har ju också armbågat sig in på marknaden och varit tvungen att bli innovativ, idag så säljer de sin sensor till "alla" andra medans Canon "bara" levererar till sig själva?



Sony kanske har bättre ekonomi för att utveckla sensorn mer än Canon i så fall.

Sony är väl inte litet, men ekonomin är väl inte den bästa, Canon har varit mer försiktiga med skuldsättning, det kan vara en förklaring till att Canon inte skuldsatt sig med att skaffa en helt ny och mycket dyr maskinpark innan den nuvarande har tjänat ut. Det sitter Sonysensorer i en del av Canons kameror, även i de första systemkamerorna.
En helt ny sensorteknik finns också runt hörnet, Canon har patenter på flerlagersensor, övriga sensortillverkare har också de nytt under utveckling.
Detta hör nog inte helt hemma i denna tråd utom att det hade spekulerats om att 7DII skulle få den nya flerlagerssensorn, men så blev det nu inte. Och strängt tagit så duger ju Bayertekniken ganska bra den med.
7DII har en rad intressanta egenskaper, även om nu inte DR på låga iso är den bästa, så finns det tillräckligt mycket för att göda köpsuget.
 
När 7D kom 2009 var jag allvarligt intresserad av den, några gamla Minolta objektiv höll mig kvar, vilket sedermera blev en A77, jag hade den äldre drömmen om att få äga en riktigt bra systemkamera med just en sådant där fint objektiv som tidigt fanns till Canon kameror. Sent om sidor så kom då Sony med sitt 16-50f/2,8 som då ingick i paket med A77.


Att bestämma sig för A77 var långt i från självklart, dom äldre Minolta objektiven var ju betalda sedan länge och min första KM5D från 2005 kunde få bli en andra kamera ( fungerar felfritt än i dag ) 7DMKII är nog utan tvekan en mycket bra kamera, Och man måste imponeras av den makalöst påkostade autofokusen med 65 korslagda sensorer, Canon har verkligen tagit i så det knakar, med 1,6 crop så blir den nog en stadig följeslagare till 1DX.


Men sedan några år så märker jag att jag sällan vill ta med den stora A77, när man rör sig i Semester Sverige, jag har blivit så bortskämd med att ha den lilla RX100 sittandes vid midjan som man inte märker av överhuvud taget, man får känna efter bort i mellan att kameran verkligen är med, och så filmar den lilla krabaten ovanligt bra också.


//Bengt.
 
Detta är kanske lite off-topic men tror du rör en viktig punkt där.
Ibland kanske man skall fotografera en viktig familjehändelse som ett dop eller bröllop. Eller ge sig ut och fotografera fåglar. Då plockar man givetvis med sig den utrustning som man anser sig behöva oavsett vad det väger. Det blir ryggan full med prylar.
Ibland vill man bara ha med en kamera för att kunna ta några bilder om man ser något intressant.

I det senare läget vill man ha med något som inte tar för mycket plats eller är i vägen.

Mina 5DMKII och III tar definitivt bättre bilder och ger mig fler keepers än min X-PRO1.
Trots detta har jag det senaste året av bekvämlighetsskäl allt oftare valt att ta med X-PRO1 enbart.
Det kan vara på resan upp till landstället för att fota när vi plockar svamp eller på en snabb visit till svärföräldrarna i Wien.
Bekvämligheten visar sig åtminstone i mitt fall spela stor roll.

Så 7DMKII är en kamera som intresserar mig och skulle bytas ut mot 5DMKII. Den skulle bättre komplettera min 5DMKIII än vad min 5DMKII gör. Ge mig tillbaka den hastighet som min 1DMKIIN har och förmodligen en minst lika träffsäker AF.

Så skall man fotografera aktivt är nog 7DMKII bland det bästa man kan köpa för tillfället. Oavsett om den har DR på 12 eller 14. Naturen har ju faktiskt inte begränsat det hela till 14 utan kan mycket väl ligga långt där över. Med 10 bilder/sek är det lätt att köra HDR och slå ihop bilderna med mycket mer än 14 steg.

Problemet är nog snarare att det man måste ta med för att utnyttja kameran blir skrymmande och tungt.

Därför tror jag att marknaden och intresset för kameran kommer vara mycket mer begränsad.
 
Sony är väl inte litet, men ekonomin är väl inte den bästa, Canon har varit mer försiktiga med skuldsättning, det kan vara en förklaring till att Canon inte skuldsatt sig med att skaffa en helt ny och mycket dyr maskinpark innan den nuvarande har tjänat ut. Det sitter Sonysensorer i en del av Canons kameror, även i de första systemkamerorna.
En helt ny sensorteknik finns också runt hörnet, Canon har patenter på flerlagersensor, övriga sensortillverkare har också de nytt under utveckling.
Detta hör nog inte helt hemma i denna tråd utom att det hade spekulerats om att 7DII skulle få den nya flerlagerssensorn, men så blev det nu inte. Och strängt tagit så duger ju Bayertekniken ganska bra den med.
7DII har en rad intressanta egenskaper, även om nu inte DR på låga iso är den bästa, så finns det tillräckligt mycket för att göda köpsuget.

För att avsluta diskussionen om Sony som sensor tillverkare så kommer vissa fakta
Sony sensor division är välmående och Sony har idag över 50% av världsmarknaden vad det gäller alla sensorer, från små sensorer i våra telefoner , övervakningskameror, kameror i datorer, bilar, medicinsk utrustning. Kompaktkameror, APS, 24x36mm är en mindre del av produktionen
 
Vad står (G) för i EOS 7D Mark II (G)?

Varför har de gjort greppet med så vass kant? Tyckte det var perfekt på de äldre modellerna. Fast det kanske var likadant på första 7D? Var så längesedan jag hade den nu så kommer inte ihåg!
 
Vad de håller på med innanför väggarna vet jag förstås inte, men ser man till det som kommit ut är det ju klart att Canon lagt en hel del av sensorutvecklingsresurserna på att ta fram en lösning för kontinuerlig AF vid videofilmning. Något som inte bara kommer några få stillbildskameror till nytta, utan även en del av Canons rena videokameror.

Med tanke på hur stort besvär avsaknaden av AF vid filmning är för de som håller på med det, jämfört med skillnaden i dynamik på sensorerna enligt kurvorna som visats ovan känns det som om Canon tankte helt rätt när de prioriterade.

Är nog en jättebra lösning och prioritera AF för filming istället för ISO och dynamiskt omfång..... Är iaf en anledning till varför jag bytte från Canon till Nikon.
 
ANNONS