Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 80-200/2,8L ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Såg på recensionerna att den inte hade så bra autofocus, nån här som testat?

Hade tänkt ha den till att bla fota djur, då får ju inte AF:en vara för slö/dålig...

Vad kan man ge för en sådan? den funkar väl även ihop med Canons 2x extender?

Jag har inte lyckas hitta nå mer info om den, ex vikt, längd osv, nån som vet vars jag kan hitta det?

Hur vet man vilka objektiv som fungerar ihop med extender?

Ska man passa på och köpa 80-200/2,8L, eller fixa en 70-200/4L?
2,8 skulle ju vara bra om man använder extender...

Vad ligger 70-200/2.8 på för nån prislapp begagnat?

Senast ändrad:
Det är inte säkert att det funkar med 2x och
70-200/4L.
Det beror på vilken kamerahus du har.
Jag kan inte detta ordenligt, men det har någonting med bländaren att göra.
Autofokusen klarar bara om största bländaren är högst 5.6, tror jag.
EOS 1 & EOS 3 fixar detta, men 10D vet jag ej.

Om du ska fota djur & fåglar satsa på ett 300mm istället. 200mm + 2x är för kort för djur/fågelfotografering, om du inte räknar med att bo i ett gömsle.

70-200/2.8L hittar du för runt 10000:- begagnat.

Naturligtvis passar även en 2x extender på 70-200/4L men du får fokusera manuellt.

Köper du ett begagnat 80-200/2.8L så blir det till att köra med piratkonverter, där är då Kenkos Pro300 2x att rekommendera.

Hehe.. Lars: du säger att du ska satsa på ett 300 för fåglar då 200 + 2x är för kort.. men det blir ju 400mm ;). Antar att du menar ett 300 med 2x då oxå ;)

Med 10D får du en mycket bra kombination tillsammans med EF 300/4L + EF 1.4x (480mm och 672mm). Men naturligtvis funkar ett begagnat 70-200/2.8L + 2x, men du får sämre skärpa i bilderna med en 2x konverter.

Jeppe skrev:

Med 10D får du en mycket bra kombination tillsammans med EF 300/4L + EF 1.4x (480mm och 672mm).

Fungerar autofokus på ett 300/4L om man har 1.4x extender då? har ingen lust å fokusera manuellt. :)

Lägger till ett objektiv då jag börjat kika lite efter ett litet bättre än det jag nu har. Eventuellt blir det väl också digitalhus om något eller några år. Sigmas EX 70-200mm/2,8 IF APO HSM, hur är det om man jämför med ovan nämnda Canon gluggar?

/Henrik, som skall limma ihop sitt unkna Sigma efter dagens strapats ...

jnse skrev:
Fungerar autofokus på ett 300/4L om man har 1.4x extender då? har ingen lust å fokusera manuellt. :)

Japp.. vid f5.6 som största öppning går gränsen för tillförlitlig AF, däför har Canon helt enkelt stängt av den där..

mganga skrev:
Lägger till ett objektiv då jag börjat kika lite efter ett litet bättre än det jag nu har. Eventuellt blir det väl också digitalhus om något eller några år. Sigmas EX 70-200mm/2,8 IF APO HSM, hur är det om man jämför med ovan nämnda Canon gluggar?

/Henrik, som skall limma ihop sitt unkna Sigma efter dagens strapats ...

Ljusstarkare men inte fullt så bra som EF 70-200/4L

Ok.. nu har jag hittat ett 300/4L...
Men vad är "rätt" pris på en sådan..
enligt säljaren så är den i fint skick och repfri.
Jag vet inte om stativfäste följer med som standard när man köper nytt, men här fanns det med ett sånt också..

Om man jämför ett EF 80-200 2.8L och Sigmas 70-200 2.8 EX APO med och utan HSM, priset på dessa tre ligger ju rätt nära varandra, vilket blir bästa köp? Hur mycket bättre är ett EF än EX?

jnse skrev:
Ok.. nu har jag hittat ett 300/4L...
Men vad är "rätt" pris på en sådan..
enligt säljaren så är den i fint skick och repfri.
Jag vet inte om stativfäste följer med som standard när man köper nytt, men här fanns det med ett sånt också..

tjaa.. 6000-7000 kronor brukar de ligga på. Stativfästet är standard på den modellen och SKA följa med annars är det 1000-1500 bort från priset.

mganga skrev:
Om man jämför ett EF 80-200 2.8L och Sigmas 70-200 2.8 EX APO med och utan HSM, priset på dessa tre ligger ju rätt nära varandra, vilket blir bästa köp? Hur mycket bättre är ett EF än EX?

Sigmas EX 70-200/2.8 finns BARA som HSM till Canon.

Bäst kvalité får du från EF-objektivet. Men sigman är ingen dålig glugg.. Mycket prisvärd

Jeppe skrev:
tjaa.. 6000-7000 kronor brukar de ligga på. Stativfästet är standard på den modellen och SKA följa med annars är det 1000-1500 bort från priset.

Ok då är nog priset ganska ok..
Återstår då bara att se om det blir affär :)

ANNONS
Götaplatsens Foto