Annons

Canon 90D underexponerar med Sigma-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Du har en rätt nedlåtande ton som är trist.
Jo tack, jag anpassar mig.
Och genomsnittsmätning kan inte hantera komplexa motiv lika bra, så därför är den inte likvärdig. Poängen med evaluerande mätning är att den kan ta hänsyn till kontrastomfånget och förkasta vissa delar för att rymma det viktigaste inom det tillgängliga omfånget i sensorn.
Ja, det är en av finesserna med evaluerande mätning. Man kan göra algoritmen så att den struntar i en liten, extremt ljus punkt. Det kan vara en strålkastare eller en reflex från en blixt eller nåt annat sånt, som det inte gör något att man bränner ut. Men algoritmen kan inte veta säkert. Det är därför den kompletterar med information från autofokusen om var du fokuserat, för att förstå om en viss del av bilden är viktig för dig eller ej.

Väljer du centrumvägd mätning kommer kameran inte på samma sätt att avgöra om den ska eller inte ska ta med en ljus fläck i beräkningen. Dess påverkan beror på hur nära centrum den är. Men eftersom det mesta av bilden mäts, kommer en liten fläck ändå inte att påverka speciellt mycket.

Nu pekade ju Martin ovan på att Canon i 90D låter dig själv avgöra om exponeringen ska låsas vid halvt nedtryckt avtryckare eller ej. Alltså kan du tydligen numera stänga av detta även för evaluerande mätning, vilket bör åstadkomma precis vad du är ute efter. I tidigare modeller var metoden den andra jag beskrev, att fokusera med AF-ON och inte med halvt nedtryckt avtryckare. Det var tidigare den enda metoden att få exakt den funktion du vill ha. Men prova C.Fn-I-8 och se om den inte fixar så det blir precis som du vill, med den också. Den möjligheten är ny. Den finns exempelvis inte i min 1DX Mark II. Däremot har den tillkommit på 1DX Mark III.
 

velocio

Aktiv medlem
Egentligen rapporterar väl inte objektivet vald bländare. Det är fullöppningsmätning som gäller. Kameran berättat för objektivet vilken bländare du (eller automatiken) valt.
Hur objektivet sedan hanterar den instruktionen vet nog bara Sigma. Men fel blir det tydligen.
Ja, man kan se det på olika sätt. Det är förstås en tvåvägskommunikation. Jag talar om för kameran vilken bländare jag vill ha, kameran meddelar objektivet det, och jag förutsätter att objektivet då svarar att "japp, nu har jag ställt in bländare 7.1!".

Det är ju inte i bländarinställningen det blir fel. Objektivet använder den bländare jag har valt och som rapporteras i kameran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, man kan se det på olika sätt. Det är förstås en tvåvägskommunikation. Jag talar om för kameran vilken bländare jag vill ha, kameran meddelar objektivet det, och jag förutsätter att objektivet då svarar att "japp, nu har jag ställt in bländare 7.1!".

Det är ju inte i bländarinställningen det blir fel. Objektivet använder den bländare jag har valt och som rapporteras i kameran.
Mm. Jag hade glömt att du beskrivit att den faktiskt ger olika värden från mätaren. Vilket ju känns skumt. Och varför tolkar kameran ljuset olika om du kör liveview istället för normalt? Det är ju jätteskumt. Kan det möjligen bero på alla dessa olika mätmetoder som räknats upp, som kanske fungerar lite olika i liveview?
Vi får hoppas att Sigma löser det åt dig, och alla andra.
 

velocio

Aktiv medlem
Jag gillar att återkoppla i trådar, främst för att andra som söker efter samma information kan råka trilla in i tråden och se frågan, men inget fullgott svar.

Så jag kan meddela att året efter kom det en uppdatering av firmware för objektivet som åtgärdade felet. Efter att jag uppdaterat med USB-dockan är det nu samma exponering oavsett läge, som det ska vara.

Tack Sigma! :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nån sån inställning, eller nåt liknande, finns inte i min kamera.
Sen är det ju inte spotmätning jag använder heller, utan jag vill att exponeringen ska baseras på vad som är i bild när jag trycker av, inte när eller där jag fokuserar.
Fast evualerande mätning tar hänsyn till motivet och därmed sannolikt fokuspubkt eftersom en datoralgoritm försöker exponera "rätt" för huvudmotivet. Använder du istället centrumvägd genomsnittsmätning har du stängt av kamerans möjlighet att "tänka" själv och då blir det en enkel "dum" ljusmätare som inte tar hänsyn till fokuspunkt eller motiv eller något sådant. Blir som på 70- och tidigt 80-tal och förutsägbart.

Har du förresten provat att ändra till centrumvägd mätning med Signat?
 

apersson850

Aktiv medlem
Så jag kan meddela att året efter kom det en uppdatering av firmware för objektivet som åtgärdade felet. Efter att jag uppdaterat med USB-dockan är det nu samma exponering oavsett läge, som det ska vara.
Jag kom att tänka på att redan när jag köpte min första Canon-kamera 1975, en Canon EF, så hade Canon problem med att ljusmätarna inte mätte korrekt med fullöppningsmätning (en finess som då var ganska ny) när objektivet hade större max bländare än f/2,8. Optiska fenomen lurade ljusmätaren. Exakt varför begrep jag inte då, och har inte forskat efter idag.
På den tiden hade Canons FD-objektiv ett stift i fattningen som angav objektivets ljusstyrka. Ju högre ljusstyrka, desto längre stift. Kortaste stiftet betydde f/5,6. Sämre fanns inte i FD-serien.
Tar man bort objektivet och tittar i kamerans sökare ser man vilken bländare den tycker att "objektivet" (det finns ju inget där, men det kan inte kameran veta) ska ha om en bild ska tas. Trycker man då sakta in kamerans avkännare för ljusstyrkestiftet börjar bländarvärdet att ändras när man kommit så långt in att det motsvarar f/2,8. Det håller på att ändras tills man når f/1,2, vilket var max i FD-serien.

Det är kanske något liknande trix som Sigma nu funderat ut hur det ska göras, fast på elektronisk väg i de här fattningarna. Canon har förstås det klart från början med sina objektiv, då de har full koll på hur de fungerar ihop med sina egna kameror.
Bra att det löser sig, även om det tar en stund.
 
ANNONS