Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon A-1 - Frågor med mera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har just fått en gammal Canon A-1 med två objektiv, ett 100mm och ett 50mm, plus en del tillbehör, som en Minolta auto 32-blixt. Har ännu inte satt i film, utan ska göra det snart, men vill gärna pilla lite med kameran för att få en känsla för hur den fungerar.

Jag funderar även på att införskaffa ett till objektiv, har någon några rekommendationer så vore det toppen! Ska man i sådana fall satsa på ett fast objektiv eller ett där man kan ställa in mm. Är Canon tillverkaren att föredra vid objektivköp, eller finns det andra som gör bra objektiv med fd-mount?

Det vore även roligt att få andra tips, gällande nästan vad som helst inom fotografi, typ på olika film, bra fotografer att inspireras av och nyttiga tips för den som är ganska ny på detta.
 
Vilka objektiv du vill ha kan bara du avgöra. Kan du inte det än så är det för tidigt att skaffa några. När det gäller objektiv med Canons FD-fattning är de så billiga nu att du lika gärna kan satsa på Canons egna. En gång i tiden var de vanligtvis dyrare än tredjeparts från Vivitar, Tamron eller vad det kunde vara, men nu spelar det ju ingen större roll om de är dubbelt så dyra. Hundra eller tvåhundra kronor kan kvitta.

Canon A-1 var en komplicerad kamera för sin tid. Hoppas du har bruksanvisningen? Annars finns det länkar till kopior på nätet, har jag sett.

Allmänna frågor om foto får du nog bättre svar på om du skriver dem i någon passande grupp här, inte i den som handlar om teknik runt Canonkameror.

Lycka till säger jag, som har ännu äldre kameror för FD-objektiv...
 
Vilka objektiv du vill ha kan bara du avgöra. Kan du inte det än så är det för tidigt att skaffa några. När det gäller objektiv med Canons FD-fattning är de så billiga nu att du lika gärna kan satsa på Canons egna. En gång i tiden var de vanligtvis dyrare än tredjeparts från Vivitar, Tamron eller vad det kunde vara, men nu spelar det ju ingen större roll om de är dubbelt så dyra. Hundra eller tvåhundra kronor kan kvitta.

Canon A-1 var en komplicerad kamera för sin tid. Hoppas du har bruksanvisningen? Annars finns det länkar till kopior på nätet, har jag sett.

Allmänna frågor om foto får du nog bättre svar på om du skriver dem i någon passande grupp här, inte i den som handlar om teknik runt Canonkameror.

Lycka till säger jag, som har ännu äldre kameror för FD-objektiv...

Nja, priserna på de bättre FD-objektiven har rusat sedan NEX kom, ett 50/1.4 går ju för tusenlappen på Tradera numera
 
Är 50mm 1.4 bättre än mitt 50mm 1.8? Vad är skillnaden mellan dessa?

Funderar på att köpa ett typ 28mm 1: 2.8.. Jag tror att det är ett bra komplement till vad jag har nu. Eller är det bättre att köpa ett typ 35-70 eller liknande? Vad föredrar ni? Vad är fördelarna med det ena eller det andra?
 
Nej köp fast ljusstark optik.
Det blir roligare att fotografera med det.
28 är en vettig brännvidd för vidvinkel.
 
2,8 är den största möjliga bländaren.
Lägre nummer = mer ljus(ljusare i sökaren, snabbare tider) & möjlighet till kortare skärpedjup & större glas(tyngre)
Högre nummer = mindre ljus(mörkare i sökaren, längre tider) & större skärpedjup & mindre glas(lättare)
typ!

Man talar om steg, ett steg är en fördubbling/halvering
Bländare 1,4 1,8 2,8 4 5,6 8 11 16 22
tid: 1/8 1/15 1/30 1/60 /125 1/250 1/500

Jag hade bara satsat på originaloptik, men det är jag det.
Är det för dyrt så hade jag inte köpt ngn extra.
 
ANNONS