Annons

canon A,F,T

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
vilken av dessa i respektive grupp rekommenderar ni? (och vilken grupp kanske man ska fråga oxå)

jag vill att kameran ska ha halvautomatik
( kallar med det så? menar iaf att man ska kunna välja bländare så väljer kameran tid eller tvärtom) spotmätning vore trevligt men inget måste

sen vill jag helst inte att den ska vara megatung

efter lite forskande så tror jag att A-1 är bra, likaså F90. hur är det med T-serien?

sen undrar jag, är alla dessa modeller kompatibla med FD-objektiv?

jag vet att trådar har varit uppe förr om äldre canonkameror, men jag rörde bara ihop det ännu mer när jag försökte läsa där..

Köpte nyligen själv en A-1 och är jättenöjd med den. Den har det du söker, tids- och bländarstyrd automatik. Möjligheten finns att använda kameran helt manuellt eller i helautomatik läget (P).

I canons a-serie så är det även AE-1 Program som uppfyller de krav du har.

Ingen av dessa två har dock spotmätning.

Om du vill läsa mer om dessa två kan du göra det här: http://www.canon.com/camera-museum/camera/series/f_a.html

A-serien tillverkades på sjuttio och början på åttiotalet. Toppmodellen hette A-1 och storsäljaren AE-1.

T-serien efterträdde A-serien. Det är egentligen bara T-90 som duger i mina ögon. T-90 är en mycket kompetent kamera som liknar dagens Eos-modeller. Har en del gmensamt med Eos 3. Du får mycket funktionalitet för pengarna. T-90 var popuär som presskamera.

F-kamerorna (utom F-1) fanns på sextio och sjuttiotalet. FTb var storsäljarna och en kamera som jag själv fotograferat under många år med. De har inte automatik.

F-1 old och new är proffsmodeller med otrolig slitstyrka. F-1 new är nog den bästa mekaniska spegelreflxkameran som gjorts. Du kan plåta utan batteri. Finns massor av tillbehör. new.modellen har automatik men inget automatiklås, så den bör man plåta manuellt med.

Fördelen med Canonsystemet är att det finns massor av privärda objektiv med mycket hög tekisk och optisk kvalitet. Kamerahusen är en svagare punkt (tvärt om för Nikon i mina ögon).

A-modellerna börjar bli för gamla och opålitliga. T-serien är förutom t-90:n ljudliga och jobbigt konstruerade plasthistorier.

Om jag var du skulle jag kolla på T90 eller F1 new. Canon A-1 är ok, men kvaliten kan variera och det är knappt lönt att serva. Prisskillnaderna är så små att det inte kostar så mycket mer att köpa det bästa.

Det finns fortfarande folk som tror att det kan ta bra betalt för F1 new, men det är bara att leta vidare, utbudet är stort.

T-90 är den enda modellen med TTL-blixtmätning. Du kan skifta mellan tre olika mätmetoder, bland annat spotmätning. På F1 måste du byta sökarskiva för att buta mätmetod.

Alla modeller klarar alla FD-objektiv utom autofokusobjektiven till T80.

En outsider och ovanlig modell är T60 som kom i mitten på 90-talet. Den gjordes som en konkurrent till Nikons FM2 och var tänkt för skolor. Kom för sent för att göra succé.

Ett klassiskt fel med AE-1 Program är att den har ett högt missljud från spegeln vid exponering.

Kameran har en ljus och fin mattskiva men är mycket klurig att mäta manuellt med. Bara centrumvägd mätning.

froderberg skrev:
Ett klassiskt fel med AE-1 Program är att den har ett högt missljud från spegeln vid exponering.

Var inte detta ett vanligt 'fel' i hela a-serien? Dock bör det sägas att detta inte påverkar kamerans funktioner utan endast är störande.

Jag har bara hört det om P-modellen. Men visst funkar det. Min mammas AE-1P har funkat under alla år, men låter som bara den. Låter som den hade en inbyggd och extremt ljudlig och seg winder. Det är i alla fall lätt att konstatera felet vid köp.

Mitt tips är att köpa nyare. T-90 låter rätt för dig. Så himla tung är den inte och den har ett störtkönt grepp.

F-1 new med motor är däremot en riktig bjässe. 1600 gram utan objektiv. 12 AA-batterier i motorn... Borde varkrävas vapenlicens för den..

För kuriosaavdelningen kan också berättas om F-1 old High Speed och F-1 new High Speed. 9 bps resp 14 bps. Den senare kostade 100 000 vid introduktionen 1984

Massor om Canon FD-modellerna

Kan väldigt stark rekomendera både A-1 som jag ägde för ca 20 år sen, väldigt robust och stadig kamera som hade på den tiden häftiga finessen slutartid och bländare i RÖDA led siffror i sökaren (impfaktor 300 typ) =), dessutom finns motordrive MA som tillbehör och den ger 5 bilder/sek med AA batterier. Högljud är den som jag tror att alla A serie var, börjar bli rejält gammal nu så kolla upp ett ev ex noga.
T-90 har jag haft en nyligen och den är verkligen bra, den har allt man behöver och spotmätningen är suverän, man kan mäta upp till 8 punkter om jag inte minns fel och sedan räknar kameran ut ett medelvärde som givetvis kan förskjutas om man vill. Enda nackdelen som jag tyckte var det höga vassa ljudet.

//Mats

En annan sak som är värt att kolla upp på gammla kameror är ljustätningen. Öppna bakluckan och peta på tätningen med fingret. Om den är klibbig då behöver den bytas. Samma gäller spegelbromsen.

Jag röstar för en F1 N. Sådan kvalitet finns inte att köpa i dag. T-90:an är riktigt fin den också med massor av finesser. Har haft båda men numera har jag bara ett F1 N hus kvar. T90:an har dock en slutare som ofta ger sig efter några år. (Kostar ca 3000 att byta.)

tusen tack för era svar!

jag har en fråga till, den är nog dum, men autofokus finns inte på dessa äldre system?
autofokus kanske är nytt...have no idea.

Om man ska arbeta något sådär seriöst behöver man något av följande:
1. Automatik med exponeringslås
2. Kopplad manuell mätning, dvs mätutslaget ändras när man ändrar tid eller bländare

3. Dessutom bör mätningen ske i halva steg eller bättre.

AE-1 saknar 1
AE-1P saknar 2, 3
A-1 saknar 2
AV-1 saknar 1
AL-1 saknar 1
T70 saknar 2
T90 saknar 2
F-1 New saknar 1

Om du vill ha automatik blir A-1 eller T90 svaret.

T-90 är väldigt trevlig med många finesser och säljes ibland med databakstycke och möjligheten att lagra diverse exponeringsdata,om det kan vara av intresse.
mvh/gunte

ANNONS
Götaplatsens Foto