Annons

Canon A1 Manuellt läge!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
köpte en Canon a1 för ett tag sedan och har fattat ett tycke för den kameran. Men den verkar inte vilja funka helt manuellt...

När jag väljer TV läget och sedan vrider på bländar ringen på objektivet så reagerar inte kameran på det utan väljer en bländare den tycker passa. Börjar bli jeffla irriterande. Även om jag kan använda exponerings kompensation så blir det fortfarande irriterande för att jag inte har full kontroll.

någon som har en ide om vad det kan vara för fel?

Om jag inte missminner mig så om du väler Tv innebär det att du skall välja tid och kameran väljer bländare. Det innebär att du skall ställa bländarringen i läge A och sedan välja den tid du vill använda. Det ska finnas något val för manuellt också men jag kommer inte ihåg hur det fungerar. Mvh Benny

Mjo, såhär är det.
Självklart att den ska vara i tv läget. men det som gjorde mig förvirrad var att det stod 1.8 i sökaren men det var kanske 2.8 på bländarringen. Men det som står i sökaren är vad kameran tycker att det ska vara. Det är det som är på ringen som gäller. Därför stänger många av dioderna i sökaren.

Klockrent. Gillar kameran mer för varje dag!

Precis. På motsvarande sätt fungerade det på alla automatiska Canon på den tiden. Det är likadant på min Canon EF, med skillnaden att den har visarnål, inte siffror, samt att den inte visar att optiken står i manuellt läge. Din A-1 visar nog ett M då, tror jag. Det gör i alla fall min T90, som är en senare reinkarnation av A-1 (multiautomatik men även inbyggd motordrift och olika ljusmätningsmetoder).

Stänga av siffrorna verkar ju korkat. Det är alltid bra att ha kamerans uppfattning att jämföra med, när man ska pejla in exponeringen. Speciellt när man inte kan ta en bild och titta på displayen för att kolla histogrammet på direkten.

Precis. På motsvarande sätt fungerade det på alla automatiska Canon på den tiden. Det är likadant på min Canon EF, med skillnaden att den har visarnål, inte siffror, samt att den inte visar att optiken står i manuellt läge. Din A-1 visar nog ett M då, tror jag. Det gör i alla fall min T90, som är en senare reinkarnation av A-1 (multiautomatik men även inbyggd motordrift och olika ljusmätningsmetoder).

Stänga av siffrorna verkar ju korkat. Det är alltid bra att ha kamerans uppfattning att jämföra med, när man ska pejla in exponeringen. Speciellt när man inte kan ta en bild och titta på displayen för att kolla histogrammet på direkten.

Många verkar stänga av nuffrorna, men jag behöver dom. Lite jobbigt att man inte har en schysst exponerings mätare i den från start. Känns lite som man fumlar i mörkret ibland.

Va? Det är ju därför siffrorna finns där. Jag stängde aldrig av dem så länge jag använde min T90, även om det gick.
Numera går det inte alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto