Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon A710 IS eller Canon A720 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,

Sambon funderar på att köpa en digitalkompakt och två av de hon väljer mellan är just A710 IS och A720 IS

Vi har kollat i Scandinavianphotos webshop och blir lite konfunderade. Den nyare A720IS är billigare och vad jag kan förstå har den allt A710IS har och dessutom lite till. Någon som kan dessa kameratyper och kan ge argument för att köpa den ena eller den andra?

Den nyare klarar SDHC (4GB) minneskort och det är ju inte fel, sen har den ända upp till iso 1600 vilket bör tyda på att den är bättre generellt på brus osv med tanke på att de skippade det läget i den äldre kameran.

Annars verkar de ju likvärdiga i allt väsentligt precis som du säger så det är väl mest en mindre modernisering det handlar om.

Finns väl ingen anledning att inte köpa den modellen som ersätter en äldre modell om den nya dessutom är billigare.

Köp A720 IS.

/Daniel

Nej, så tänkte jag också, men eftersom jag inte alls är insatt i kompaktvärlden ville jag bara försäkra mig om att jag inte missat nåt väsentligt.

WFS) (Graylingman skrev:
Nej, så tänkte jag också, men eftersom jag inte alls är insatt i kompaktvärlden ville jag bara försäkra mig om att jag inte missat nåt väsentligt.

Kompaktmodellerna byts ut stup i ett, knappt har en modell lanserats så släpps en ny. Innan sommaren så lär vi säkert se en A730 IS med fler pixlar...

En del höjde på ögonbrynen när Canon tog bort A700 för att dom hade "glömt" IS (bildstabilisering), när sedan A710 IS släpptes så dröjde det inte länge innan Canon kom på att dom visst hade glömt Digic III i A710 IS, alltså var dom "tvunga" att släppa A720 IS, samtidigt bjöd man på några till onödiga pixlar, närmare bestämt man höjde från 7,1 MP till 8,0 MP.

Vad gör man inte för att sälja???

/Daniel

WFS) (Graylingman skrev:
Jo, jag läste nåt om ett rysshack. Vet du hur snabbt eller långsamt den hanterar råfiler?

Går knappt något snabbare med rysshacket men uppstarten blir 0,5 sek långsammare. Jag struntade att köra med rysshack för ett tag sen för att jag var så jäkla trött på råhanteringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto