Annons

Canon AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Har hittat en Canon TS-E 3.5/24mm L på en auktion till ett lågt utroppspris, men det står "För Canon AF". Menar de EF?

Eller kort och gott, passar den på min 5D? :)

Den passar, har själv 90mm varianten, dock är inte skärpan på 24mm världens bästa och du får ingen autofokus, lite knepigt att se skärpan med 90mm på min 5D, skall byta till en annan sökarskiva.

Ja den passar. Med Canon AF så syftar säljaren på att den passar på Canons AutoFokuskameror men objektivet har manuell fokusering.

Tackar för svaren!

Anders, vet du hur "illa" skärpan är? Upplevs den som störande oskarp, eller bara inte krispigt skarp?

Kör med 5D jag också, men har svårt att bestämma mig för om jag vill ha 24'an eller 45'an. 90mm känns för långt för mig, men jag är inte helt säker.

Skulle vilja provköra alla tre under en hel dag för att verkligen bilda mig en uppfattning om vilken jag skulle ha mest nytta av.

Inte bra?

24:an har i alla tester jag sett fått betyget "mycket bra skärpa redan på full öppning" Skärpan ska dock vara en aning sämre utanför den normala bildcirkeln vid fullöppning. Det betyder att fotar du med tilt eller shift på fullöppning så är skärpan i kanterna an aning sämre. Förmodligen är den där ändå bättre än alla zoomar som finns till canon! 45 och 90 ska dock vara makalösa redan på fullöppning över hela objektivets bildcirkel.
PS jag köper den gärna till ett bra pris!

ANNONS
Götaplatsens Foto