Annons

Canon analoga objektiv till digitala kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agnils

Ny medlem
Jag undrar om man kan använda analoga objektiv till digitala Canonkameror? De objektiven jag tänker på är tillhörande CANON EOS IX7... OM de funkar till digitala kameror, är det bara till vissa? Och isf vilka?
Tacksam för svar, då jag är en glad amatör.

Alla EF-objektiv fungerar till alla EOS-kameror, oavsätt om de är analoga eller digitala.

Fast IX-objektiv (APS) är väl inte EF? Har inte de någon pinne eller dylikt som hindrar montering?

Oj... nu blir jag snurrig. :)
Anledningen till att jag frågar är för att jag kan få tag på en billig CANON EOS IX7 med två objektiv. Men jag har sen tänkt köpa upp mig till en digital systemkamera, och tanken är ju då att jag skall kunna använda de där objektiven som följde med på köpet.
Fast... kanske jag skall lugna mig och införskaffa en Nikon som jag blivit rekommenderad...?
Ojjj... det är en sån djungel där ute, speciellt för en som är så novis på området som jag.

Kollade nu vad det var för objektiv:
1 st EF 35-80mm f/4-5.6 III och
1 st EF 22-55mm f/4-4.6 USM
Då bör de alltså passa till alla EOS, om jag tolkar första inlägget rätt?

Jag använder mitt EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM objektiv jag hade till min IX till min 350D och det går mycket bra. ALLA EF objektiv passar till ALLA EOS. EF-S objektiver passar däremot BRAR på digitala hus.

Canon gjorde inte speciella objektiv till deras APS-systemkameror. De lanserade däremot två "nya" objektiv till kamerorna, så att brännvidden (utsnittet) skulle motsvara 28-80 och 75-300. Objektiven var EF 22-55/4-5.6 och EF 55-200/4-5.6. Båda går även att använda på andra EOS-kameror. EF 22-55 är faktiskt riktigt bra, för sitt pris.. finns dock bara som begagnat nuförtiden.

EF 55-200 har fått nytt liv iom 1.6x DSLR-modellerna och erbjuds som ett komplement till EF-S 18-55.

Jag skulle inte köpa något APS-hus idag. Skulle jag iofs aldrig ha gjort, men allra minst idag.

Skräp.

/Henri

Får fundera lite. Antingen blir det en Canon av något slag, eller också en Nikon D70.

Tack för alla svar! :^)

/Agneta

ANNONS
Götaplatsens Foto