För att svara på Christer Törsleffs kommentar:
Jag håller med dig!
Den förra versionen hade fruktansvärda uppräkningsfel (Cyan och/eller Magenta halos runt utfrätta prickar som t.ex. solblänk i vatten e.d.) som gjorde att jag i praktiken aldrig nyttjade DPP för råformatskonvertering.
Tog ånyo fram en RAW fil och körde igenom den i följande:
* Adobe Camera RAW 2.4, Lite svårt att få till färgerna på ett vettigt sätt som alltid. Lågt färgbrus på bekostnad av detaljer och skärpa. Sämst vad gäller uppräkningsfel.
* DPP 2.0, Bra färger, men en liten dragning åt magenta jämfört med de andra. Mycket små uppräkningsfel jämfört med tidigare version! Bra kontrast och detaljåtergivning. Något högre brus och en mycket svag magenta ton på bruset.
* File Viewer Utility 1.3.2, Bäst detaljer, minst uppräkningsfel, högst brus (Även mosaikmönstrat brus)

Min gamla favorit slagen på fingrarna...
* RAW Image task 2.2, Bra detaljer, lågt brus utan konstiga färgtoner eller mosaik. Inte riktigt lika skarp som DPP eller FVU men håller att skärpas något mer istället. Uppräkningsfelen är nästan lika små som FVU.
Så om min prio är följande väljer jag i första hand:
Detaljer - DPP 2.0
Färgton - FVU
Få uppräkningsfel - FVU
Brus - RAW Image task. ACR levererar minst brus, men de måste man skärpa så hårt så att du får artefakter istället.
Men sammantaget, om jag tvingades använda enbart en RAW konverterare så blir det RAW Image Task 2.2. Där har du ju iofs inga kurvfunktioner att tala om och generellt sett små justeringsmöjligheter.
Däremopt har jag inga betänkligheter att använda DPP längre. De har verkligen putsat till denna, och med tanke på förhandsvisningen av skärpan så kommer man långt i denna numer.
MVH /Micke