Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon DSLR med inbyggd IS?
- Trådstartare frewa466
- Start datum
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
ThomasT skrev:
Tanken var att man kunde få ännu kortare tider med IS i huset och i objektivet.
Att få två olika antiskak att sammarbeta kräver nog ganska mycket magi, speciellt om det ska fungera med befintliga IS objektiv.
ThomasT
Aktiv medlem
"Matjaz: Olympus R&D managers said the future of image stabilising is a system similar to what Minolta have at the moment i.e. in-body image stabilising. What's Canons opinion regarding this issue?
TAKAYA: We are confident in our optical stabilising system, but as you know we are always considering better alternatives. Canon is capable of having a stabilising system both in the lens and the body, but we are choosing the best way at the best time so at the moment we're going with optical stabilising.
If there will be more requests from professional photographers to have it in the body then we are prepared to do it, but for now things stay as they are.
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_440.shtml
Tydligen missförstod jag artikeln när jag först läste den.
TAKAYA: We are confident in our optical stabilising system, but as you know we are always considering better alternatives. Canon is capable of having a stabilising system both in the lens and the body, but we are choosing the best way at the best time so at the moment we're going with optical stabilising.
If there will be more requests from professional photographers to have it in the body then we are prepared to do it, but for now things stay as they are.
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_440.shtml
Tydligen missförstod jag artikeln när jag först läste den.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Marknaden för IS,linser Är ju en minst sagt viktig storkommers för producenterna, en marknadspotential som knappast kommer att försummas.
Om det kommer IS i kamerahusen och att de dessutom inte drar nytta av IS,en i linserna så faller alltås logiskt nog en stor grund till ekonomisk utveckling på längre sikt. Så Jag har iaf svårt att tro att Canon kommer med IS,hus där inte objektivets IS kommer till användning!
IS, i huset (i sig) hade absolut varit en spännande nyhet helt klart men jag tror att kommer att dröja.
En annan aspekt är ju att vibrationerna som är problemet spec vid telefotande och humana slutartider kommer ifrån skakningar/vibrationer som har sin största "diff" uuute vid frontlinselementet! Alltså skulle en IS med palceringen i huset kräva en större grad av stabiliserande funktion/effekt för att komma till nytta i samma grad som IS,en som justerar ett linselement längre ut i själva konstruktionen.
Tror jag,, Om så också dessa funktioner skall sykroniseras med varandra med fullgott resultat kräver det helt klart en minst sagt avancerad teknik!
IS är bra och/men löser inte problemen med kort slutartid som så ofta har som syfte att frysa rörelser.
Man kommer oftast lika långt med icke IS,objektiv, även om IS enligt mig Är en ofta avgjort positiv effekt när man ligger på gränsen till det fysikskt möjliga fototekniskt sett.
/mvh Niclas,
Om det kommer IS i kamerahusen och att de dessutom inte drar nytta av IS,en i linserna så faller alltås logiskt nog en stor grund till ekonomisk utveckling på längre sikt. Så Jag har iaf svårt att tro att Canon kommer med IS,hus där inte objektivets IS kommer till användning!
IS, i huset (i sig) hade absolut varit en spännande nyhet helt klart men jag tror att kommer att dröja.
En annan aspekt är ju att vibrationerna som är problemet spec vid telefotande och humana slutartider kommer ifrån skakningar/vibrationer som har sin största "diff" uuute vid frontlinselementet! Alltså skulle en IS med palceringen i huset kräva en större grad av stabiliserande funktion/effekt för att komma till nytta i samma grad som IS,en som justerar ett linselement längre ut i själva konstruktionen.
Tror jag,, Om så också dessa funktioner skall sykroniseras med varandra med fullgott resultat kräver det helt klart en minst sagt avancerad teknik!
IS är bra och/men löser inte problemen med kort slutartid som så ofta har som syfte att frysa rörelser.
Man kommer oftast lika långt med icke IS,objektiv, även om IS enligt mig Är en ofta avgjort positiv effekt när man ligger på gränsen till det fysikskt möjliga fototekniskt sett.
/mvh Niclas,
majja
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Den tanken slog många innan KM släppte sin D7D med AS, många hävdade stort att AS aldrig skulle fungera på en DSLR för att sensorn var för stor och aldrig skulle kunna flyttas med en så snabb hastighet som behövdes för att kompensera skakningarna på sensorn. Många hävdade att optisk bildstabilisering skulle ge fler steg än sensorstabilisering pga det du säger, att det behövs mindre korrigering längst fram på linsen. Många räknade fram formler för att visa att det minsann skulle behövas så stor kraft som 5-6 G för att flytta sensorn tillräckligt snabbt och att det skulle vara en omöjlighet.
Dock så fungerar sensorstabiliseringen utmärkt och av vad jag märkt ger den lika många steg som optisk stabilisering.
Utan större insikt i AS/IS så ser jag inte varför inte AS och IS skulle kunna användas för att samarbeta, optisk stabilisering stabiliserar ju bilden redan i optiken och skickar vidare en stabiliserad bild till sensorn, medans sensorn känner av bilden som projiceras på sensorn och stabiliserar skakningarna genom att flytta sensorn.
Så om den optiska stabiliseringen först stabiliserar bilden som ska vidareprojiceras till sensorn, och sensorn sedan flyttar sig för att kompensera för de skakningar som finns kvar efter den optiska stabiliseringens arbete.
Med den enkla logiken borde det väl gå att använda en kombination av AS/IS och få en helt otrolig bildstabilisation. Dock så finns det säkerligen många tekniska detaljer som kan sätta stopp för min logik.
Men tanken är ju lockande iaf
Linmajon
Aktiv medlem
Jag törs nästan slå vad om att det inte går att lösa. Det skulle krävas kommunikation av rå skaksensordata genom bajonettkontakten vilket knappast finns i Canons signalstandard. Annars vore det kanske en elegant lösning för super-antiskak.FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Att få två olika antiskak att sammarbeta kräver nog ganska mycket magi, speciellt om det ska fungera med befintliga IS objektiv.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
majja skrev:
Utan större insikt i AS/IS så ser jag inte varför inte AS och IS skulle kunna användas för att samarbeta, optisk stabilisering stabiliserar ju bilden redan i optiken och skickar vidare en stabiliserad bild till sensorn, medans sensorn känner av bilden som projiceras på sensorn och stabiliserar skakningarna genom att flytta sensorn.
Problemet ligger väl i att huset inte känner av den redan stabilicerade "bilden" utan husets egna vibrationer/frekvenser vid sidan av objektivets.,,
Att få de två att samverka då blir såklart en enorm utmaning, som jag ser det.
Linmajon
Aktiv medlem
Majja menar nog att ide'n är poänglös eftersom bilden på sensorn redan är stabil om den kompenseras i objektivet. Möjligen att den skulle behöva flytta sensorn kortare sträcka om också objektivet kunde ta en del men då måste de samarbeta. Jag tror knappast den lösningen blir aktuell.Niclasfoto skrev:
Problemet ligger väl i att huset inte känner av den redan stabilicerade "bilden" utan husets egna vibrationer/frekvenser vid sidan av objektivets.,,
Att få de två att samverka då blir såklart en enorm utmaning, som jag ser det.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
majja skrev:
Det är väl ett gyro eller en G sensor som känner av skakningarna och inte själva sensorn.
Sålänge som system B inte vet hur system A fungerar så krävs det magi.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, visst hade varit spännande och bra!
Kanske har du rätt även om jag tror det dröjer långt längre än som så.
/Niclas,
Kanske har du rätt även om jag tror det dröjer långt längre än som så.
/Niclas,
wsaar
Aktiv medlem
Det svider nog illa i VDars och ekonomichefers egon att behöva ge upp vinsterna från att sälja IS flera gånger till samma kund genom att ha den i olika objektiv till att bara sälja den en gång med huset. Risken är nog stor att Canon kommer att vänta ett bra tag för att se om Minoltas hus-AS verkligen utgör något hot eller om Canons större megapixelantal och andra finesser räcker för att försvara marknaden innan de bygger in IS i huset.
Att Canon proklamerade en ny IS lins precis när Minolta kom med sin DSLR visar nog också var Canon står på den punkten för tillfället.
Att Canon proklamerade en ny IS lins precis när Minolta kom med sin DSLR visar nog också var Canon står på den punkten för tillfället.
pirken
Aktiv medlem
sagan skrev:
Enligt FOTO:s och Dpreviews tester så ger inte AS lika bra bildstabilisering som IS vid längre brännvidder, IS ger mellan 2 till 3 steg medans AS "bara" ger ett steg.
Vid kortare brännvidder är de likvärdiga dock.
Man ska dock betänka att det är minoltas första försök med AS och en stor sensor...det kan ju bara bli bättre.
dumbo
Aktiv medlem
sagan skrev:
Enligt FOTO:s och Dpreviews tester så ger inte AS lika bra bildstabilisering som IS vid längre brännvidder, IS ger mellan 2 till 3 steg medans AS "bara" ger ett steg.
Vid kortare brännvidder är de likvärdiga dock.
I Phils test av D7D skriver han väl att han TROR att det skulle funka sämre på längre brännvidder, men att han inte testat det.
Med reservation för att han skrivit något tillägg som jag inte lyckas hitta för tillfället.
Fotos test har jag däremot inte läst. (Jag köper ogärna tidningar i allänhet då det oftast, även om tidningern tar upp ett specialintresse, oftast bara är några få sidor som är läsvärda. (Jaja, jag vet att man kan gå till bilioteket och läsa åxå...
Damocles
Aktiv medlem
Det är generellt gyron som är ansvariga för sensordata för skakningarna.
Angående minolta AS kontra IS så skriver minolta själva att nackdelen med AS är storleken på korrigering som AS klarar av jämte IS, och då varje grad korrigering är mer av bildytan vid användning av telelins så låter slutsatsen att AS inte klarar de riktigt långa brännvidderna logiskt.
Canon har en fruktansvärt massa data som skickas mellan objektiv och hus i det systemet, det är en relativt snabb dubbelriktad kommunikation så jag ser inte att det skulle vara omöjligt, även om det troligen skulle kräva både nya objektiv och nya hus för det. Men å andra sidan så kanske de kan komma på ett sätt att gå runt det hela genom att i vissa fall utnyttja husets IS och i vissa fall objektivets IS, allt efter behov.
Angående minolta AS kontra IS så skriver minolta själva att nackdelen med AS är storleken på korrigering som AS klarar av jämte IS, och då varje grad korrigering är mer av bildytan vid användning av telelins så låter slutsatsen att AS inte klarar de riktigt långa brännvidderna logiskt.
Canon har en fruktansvärt massa data som skickas mellan objektiv och hus i det systemet, det är en relativt snabb dubbelriktad kommunikation så jag ser inte att det skulle vara omöjligt, även om det troligen skulle kräva både nya objektiv och nya hus för det. Men å andra sidan så kanske de kan komma på ett sätt att gå runt det hela genom att i vissa fall utnyttja husets IS och i vissa fall objektivets IS, allt efter behov.