Annons

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS 100-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy.kga

Ny medlem
Tjenare

Kör idag med ett Canon 70-200 4.0 L USM, men behöver ett större objektiv.
Funderar på att sälja och införskaffa ett 100-400 istället, för att få bättre räckvid på motorbanan.

Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv, skulle i så fall vilja ha tipps, samt få se lite motorsportbilder som är tagna med ett sådant...osv.

Tacksam för svar
//Andy

Tjenare

Funderar på att sälja och införskaffa ett 100-400 istället, för att få bättre räckvid på motorbanan.

Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv, skulle i så fall vilja ha tipps, samt få se lite motorsportbilder som är tagna med ett sådant...osv.

Tacksam för svar
//Andy

Jag säger det klassiska! sök i forumet så finns det många trådar om detta! kolla under recensioner och canon 100-400! där kan du välja att se bilder tagna med just det objektivet!
Jag har inte ägt detta objektiv själv, men vad jag förstår så är det ett riktigt bra objektiv!

/mvh
Magnus

Skärpan räcker nog till. Gluggen ska ju användas till motorsport och då är zoom att föredra. Max skärpa är inte allt, missade bilder är tristare.

Skärpan räcker nog till. Gluggen ska ju användas till motorsport och då är zoom att föredra. Max skärpa är inte allt, missade bilder är tristare.

Japp, motorsportbilder är istort det enda ja plåtar på och 200 har för kort räckvidd på banan.

Suttit o lurat ett par timmar på objektiv nu och Sigma EX 100-300/4,0 DG APO HSM verkar vara ett trevligt alternativ det också.

Men frågan är om inte Canon + Canon är bästa alternativet..

En får go o sova lite på saken.

Tackar för era svar.
//Andy

EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM är en s.k. skjutzoom. Somliga tycker det är bra, andra fördrar att vrida på en ring.

Jag har bara tagit några få bilder med 100-400, då jag inte äger något sådant själv.

EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM är en s.k. skjutzoom. Somliga tycker det är bra, andra fördrar att vrida på en ring.

Jag har bara tagit några få bilder med 100-400, då jag inte äger något sådant själv.

Nja,. jag har fått lite tipps o ideer kring nytt objektiv. Sålde ialla fall mitt 70-200 4.0 L USM idag och 100-400 har jag blivit lite avråd från att köpa.. just pga svårt att hinna med vid snabba händelser samt att de drar tydligen till sig väldigt mycket damm.

Så just nu lutar det åt ett Sigma 100-300.. ska vara i klass med 70-200 objektivet och klarar ju då 100 till vilket torde räcka till just nu.

Visst vore 400 bästa, men de handlar ju om ekonomi i det hela också. Är ju inte gratis att köpa de stora objektiven.

Japp.. tackar för alla de svar jag fått på mail och här på forumet.

//Andy

100-400 har jag blivit lite avråd från att köpa.. just pga svårt att hinna med vid snabba händelser samt att de drar tydligen till sig väldigt mycket damm.

jag har aldrig förstått varför många säger att det objektivet ska dra till sig damm mer än andra?
alla objektiv som expanderar vid zoom borde ju i så fall dra till sig damm

Kanske för att en EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM har en ganska rejäl sträcka som man drar/skjuter för att zooma?

Jo de är förmodligen så..pratade med en kille som använder just de objektivet och han tyckte de drog in väldigt mycket damm. Då är det inte roligt om man ska stå på en dammig motorcrossbana och plåta en heldag. Så det objektivet hoppar jag..

Har bestämt mig för att testa med Sigma EX 100-300/4,0 DG APO HSM ett tag så får vi se hur bra de fungerar jämnfört med Canon 70-200 som jag kört med 1.5 säsong nu. Enligt många så är just 100-300 ett kanon nice objektiv o plåta motorsport med.. Men som sagt, visst finns det bättre, men då dubblar ju sig priserna lätt också.
Åker och hämtar det imorgon och till helgen får de smaka på lite Historical Road Racing..:)

//Andy

Å andra sidan påstår somliga att EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM suger i sig mer skit än en Volta. Jag har snart haft mitt i ett år, och ser inte mycket damm i det. Så lite att jag gav upp att försöka fotografera det, för att visa någon annan. Men jag har haft ett filter på nästan hela tiden.
Det kan ju tänkas att det gör motsvarande nytta på ett 100-400 mm.

Jag får väl skaffa ett sånt, så jag kan se själv, antar jag.

Tjenare

Tacksam för svar
//Andy

Första och hittills enda gången jag fotat motorsport med mitt 100-400
http://www.henrikpettersson.com/gallery2/v/motorsport/2008/ronnie/

Jag tycker det är perfekt till motorsport, ljusstyrkan är sällan ett problem eftersom jag nästan uteslutande panorerar och brännvidden funkar kanon. Dessutom gör skjutzoomen att man snabb och exakt bestämmer brännvidd.

Å andra sidan påstår somliga att EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM suger i sig mer skit än en Volta. Jag har snart haft mitt i ett år, och ser inte mycket damm i det. Så lite att jag gav upp att försöka fotografera det, för att visa någon annan. Men jag har haft ett filter på nästan hela tiden.
Det kan ju tänkas att det gör motsvarande nytta på ett 100-400 mm.

Jag får väl skaffa ett sånt, så jag kan se själv, antar jag.

Lite off topic kanske men...

Det är väldigt enkelt att göra rent 17-55:an fråm damm. Man bara lossar den främre linsen och blåser ur den med en blåsbälg. Jag har gjort det och det tog ca 5 min. Blev helt rent och den funkar kanon.

Jag körde med 75-300 IS USM i början. Helt hopplöst att få focus.
Provade kompisens 70-200 4L. Blev helt såld - beställde ett från tyskland och sålde mitt gamla 75-300.
Sen köpte kompisen ett 100-400 L, provade även det och åter igen blev jag såld. Köpte ett sånt med.

Så nu jag har mitt 70-200 mest när jag springer runt i skogen och fotar jeepträffar.
http://www.forslundfoto.se/showimg....8-07-12_K%E4ttilstorp%204x4/20080712_0176.jpg

Och mitt 100-400 har jag när jag inte förflyttar mig så mycket. Det väger en del med 40D + 100-400. Jag blir snabbt trött i armen.
http://www.forslundfoto.se/showimg....s/2008-02-08_Svenska Rallyt/20080209_0121.jpg

Så jag skulle inte sälja ett 70-200 4L för att köpa ett 100-400 L USM.

Kan bara rekommendera båda varmt. Är mycket nöjd med dom.

Det håller jag med om. Jag skulle inte heller sälja mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM bara för att köpa ett EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM. Å andra sidan är jag en sådan ekorre att jag aldrig säljer någonting alls.

Jag har ägt ett 100-400 i över två år nu och det har blivit rätt många bilder med det. Jag har aldrig haft problem med damm och skjutzoomen skulle jag sakna om jag inte hade den. Jag skulle inte vilja fota något snabbt med vridzoom. Det kanske går att vänja sig vid det också men att fota en svala i luften och vara tvungen att hålla på och vrida objektivet skulle inte jag vilja vara med om. Men det är jag det. Skärpan ser inte jag några problem med heller.

Jag har också en knuffzoom, som jag tyckte fungerade alldeles utmärkt, på den tiden då jag använde den. Det är nämligen en FDn 70-210 mm f/4. Där är det ju ytterligare en fördel att man inte byter grepp mellan zoomning och fokusering.

Har nyligen köpt mig ett begagnat 100-400, än så länge väldigt nöjd :)

Men, ingen handbok, bildstabiliseringen har två läge 1 och 2, vilket läge ska man välja om man tex vill panorera, läge 1 ?

/B

ANNONS
Götaplatsens Foto