Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon EF-12

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonBjorn

Aktiv medlem
Hej har googlat och försökt att få klarhet men orkar inte längre.

Skulle det fungera att köpa en 1.4x Extender till min 100-400 och sedan en EF-12 II till mitt EF-S 60 macro skulle det då även funka att sätta 1.4x + EF-12 II på mitt EF-S Macro samt att sätta EF-12 direkt på 100-400'at?

Ja

Det funkar att använda konvertern till macrot om du sätter mellanringen emellan. Du få dock bara skärpa inom ett litet område och inte på längre avstånd. Mellanringen funkar till 100-400 men ger dålig verkan. Lite kortare närgräns och skärpa inom ett litet område-ej på längre håll. Tänk på att du får ett helt mellanringset till samma pris som originalmellanringen. Då kan du kombinera de tre mellanringarna till olika närgräns och förstoringsgrad. Du får också mera macroegenskaper till ditt 100-400 än vad en futtig 12mm-ring ger. Tänk på att du tappar autofokus med extender tillsammans med 100-400.

Ser nu att det är ett EF-S macro. Vet inte om det finns hela mellanringset som passar till detta objektiv??

Re: Ja

Tonyeagle skrev:
Det funkar att använda konvertern till macrot om du sätter mellanringen emellan. Du få dock bara skärpa inom ett litet område och inte på längre avstånd. Mellanringen funkar till 100-400 men ger dålig verkan. Lite kortare närgräns och skärpa inom ett litet område-ej på längre håll. Tänk på att du får ett helt mellanringset till samma pris som originalmellanringen. Då kan du kombinera de tre mellanringarna till olika närgräns och förstoringsgrad. Du får också mera macroegenskaper till ditt 100-400 än vad en futtig 12mm-ring ger. Tänk på att du tappar autofokus med extender tillsammans med 100-400.

Ser nu att det är ett EF-S macro. Vet inte om det finns hela mellanringset som passar till detta objektiv??
Min 85 1,2 har en väldigt ytlig bakre lins tror du att man kan göra på samma sätt med den eller behöver man EF 25 som är lite tjockare.

Re: Ja

Tonyeagle skrev:

Hej Tack för svar, vad menar du med inte på längre avstånd? Min tanke var att kunna komma lite längre bort från motivet för att inte skrämmas samt lite bättre förstoring när jag kör utan extendern och direkt med EF-12 på macrot el 25 vilken det nu blir.

Re: Re: Ja

CanonBjorn skrev:
Hej Tack för svar, vad menar du med inte på längre avstånd? Min tanke var att kunna komma lite längre bort från motivet för att inte skrämmas samt lite bättre förstoring när jag kör utan extendern och direkt med EF-12 på macrot el 25 vilken det nu blir.
Bäst vore väl att ha bägge. Då kan du ju få 37 mm vilket kan vara användbart på ex en 70-200.

Vad är det du ska fotografera, har du tänkt? Redan med EF-S macro 60 mm f/2,8 USM kommer du till 1:1, alltså ett motiv på 15*22 mm.
Om du sätter dit en 1,4 gångers förlängare (fungerar det?) kommer du ner till 11*15 mm. En mellanring dessutom så kommer du ännu närmre.

Dags att överväga bälgoptik, kanske?

Den normala principen är för övrigt att med objektivet inställt på oändligt ger mellanringar lika långa som brännvidden en avbildningsskala på 1:1.

Förklaring

Med mitt 300/4,0 som har en närgräns på 2,5 m så förkortas närgränsen till ca 1,5 m och jag kan ta bilder upp till ca 10 m genom att vrida fokusinställning mot oändligt. Detta gäller både med och utan konvertern. Med 100-400 som har kortare närgräns skulle jag tro att du kan ställa skärpa mellan ca 1m - 10m när du använder 12mm-ringen. Mellanringen påverkar macrot så till vidare att du kan gå närmare och på så sätt få bättre förstoring. Det funkar bra att använda mellanringen + konvertern på macrot - då kan du uppnå samma förstoring fast att du står lite längre bort. Går du på närgränsen med denna kombo får du rejäl förstoring (någonstans mellan 1,5:1 - 2:1 dvs en 10 mm myra täcker mellan 15-20 mm av sensorn = nästan hela bilden)

Vad gäller 85mm objektivet vet jag inte om det räcker med 12 mm mellanring.

Senast ändrad:
Perfekt, då köper jag både EF-12 och EF-25 och en 1.4x TC och en 2x TC så kan jag labba lite sen !

apersson850 skrev:
Perfekt! Med allt det på behöver du nog inte ens något objektiv... ;-)
Jag har faktiskt ganska nyligen inhandlat exakt de grejerna med ytterligare en EF25 i tillägg. Det blir som sagt en del att labba med. Jag tror dock att det räcker med 1,4X extender så länge vi snackar macro. Finns inget behov av att kränga på två extendrar. Då är det bättre att skaffa ytterligare en mellanring.

ANNONS
Götaplatsens Foto