Annons

Canon EF 200/2.8 L II USM kan plötsligt inte fokusera till oändligt med AF, manuell fokus ok

Produkter
(logga in för att koppla)

velocio

Aktiv medlem
Jag har ett EF 200/2.8 L II USM i mycket gott skick som jag köpte begagnat för runt tolv år sen. Har använt det en hel del genom åren, men alltid i rejäl väska under transport. Har aldrig tappat eller stött emot nåt. Det har funkat perfekt fram till, ja, exakt när vet jag inte, men det var inga problem under våren, typ slutet av april eller början av maj. Nyligen uppgraderade jag från 77D till 90D, och i går var första gången jag hade med 200:at ut ihop med 90D.

Jag riktade kameran mot en byggnad en knapp kilometer bort, men det var lite suddigt fortfarande, trots att autofokusen jobbat färdigt. Riktade mot ett närliggande föremål och fick perfekt fokus. Tillbaks till huset, och det var fortfarande suddigt. "Hjälpte till" med handen på fokusringen och fick korrekt fokus. Testade AF ensamt igen, och huset blev suddigt.

Jag testade då att mikrojustera för att se vad som hände då, men det hjälpte dels inte för att få det avlägsna huset i fokus, dels blev det fel fokus på närliggande föremål. Jag fortsatte ta bilder med de andra objektiven jag hade med mig och tänkte att det kanske är nåt fel i kameran.

Nyss ställde jag upp min 77D med 200:at på, och fick exakt samma resultat. Den kan inte längre fokuseras till oändlighet med kamerans autofokus. Fortfarande inga problem att göra det manuellt.

Objektivet har bara stått på ett bord från senast det användes utan felet, till i går. Bor ensam och har inga husdjur, så ingen annan kan ha gjort nåt med det. Det ser helt ut och låter inget om jag skakar på det.

Vad kan ha hänt?
 

Curt L

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt att du har råkat ställa om omkopplaren för fokusbegränsningen på objektivet?

Edit: Nej det borde bli skarpt på oändligheten i båda lägena.
 
Senast ändrad:

velocio

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt att du har råkat ställa om omkopplaren för fokusbegränsningen på objektivet?
Den påverkar bara "närgränsen" för autofokusen. Kan ställas på antingen 1.5 m (den optiska närgränsen) eller 3.5 m (för att minska söktiden för autofokusen).

Jag har ett makroobjektiv där fokusområdet kan begränsas så att man inte kan nå oändlighet, men då är det liksom en halvmeter som är bortre gränsen... :)

I fallet med mitt 200 funkar det att fokusera upp till kanske hundra meter bort, men längre än så klarar inte autofokusen. Manuellt går det däremot bra, som sagt. Så optiken verkar inte vara fel på, utan detta känns som ett fel i objektivets autofokuselektronik. Men jag vet inte. Hoppas på bra svar här.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kan fundera på två saker:
1. Har du mikrojusterat rätt?
2. 1km är långt bort. Kan det vara så att värmeskimmer påverkar kontrasten så att AF får svårt?

Det räcker att fokusera ca 100m bort för att testa oändlighet fokus. Sitter fokus där handlar det nog främst om nr 2 ovan.

Eftersom det verkar som AF i övrigt fungerar tror jag inte det är AF motorn.
 

Erik X

Aktiv medlem
Kolla att inte skruvarna som håller objektivfattningen har skruvat upp sig. Råkade ut för det på mitt EF100-400 och då fick AF frispel. Antagligen hängde hela objektivet lite snett relativt kameran.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
När ett objektiv strular så det första man bör göra är att göra rent kontaktstiften. Gnugga med ett radergummi.
(Och som Erik redan sagt, kolla skruvar)
 

velocio

Aktiv medlem
Ok, nu är det fungerande igen. Eriks råd om skruvar var guld. När jag kollade närmare såg jag att en av de fyra skruvarna var en gnutta högre upp än de övriga. Efter mycket letande hittade jag en kryssmejsel som var liten nog att passa och kunde skruva åt. Såg till att alla fyra var lika tröga.

Monterade på kameran och gick ut. Fortfarande inte ok, men efter att ha växlat läge på fokusavståndsbegränsaren gick det plötsligt igen. Troligtvis nollställdes kalibreringen vid växlingen till det nya läget med åtskruvad skruv. Nu verkar det hela funka i alla lägen, precis som förr!

Stort tack för hjälpen! :)

Kan ju svara övriga också. Initialt hade jag ingen mikrojustering, och det var ju korrekt fokus på alla avstånd där det lyckades fokusera. När jag testade att ändra mikrojusteringen kunde det fortfarande inte fokusera på långa avstånd, men då var det fel fokusplan på alla andra avstånd. Så där fanns inte svaret.

Värmeskimmer och liknande handlade det inte om. Det var stabil luft (det funkade fint på exakt samma motiv och avstånd, vid samma tillfälle, med mitt 55-250 mm), och ännu stabilare luft nu i kväll när jag testade inför att skapa tråden. 100 m är inte oändlighet för objektivet. Jag mätte på en karta och såg att jag fick fokus upp till ca 200 m, och bortom det var det omöjligt med AF.

Kontaktstiften kollade jag när jag ändå letade efter lösa skruvar. Blanka och fina, med färsk metall där stiften ligger an.
 

velocio

Aktiv medlem
Glädjen blev kortvarig. Testade på nytt nyss, och på 77D vägrade objektivet helt att autofokusera. Tvärdött. Bytte till 90D och fick då igång AF, men samma problem med att inte klara att fokusera på "oändlighet".

Det verkar som om objektivet helt enkelt börjat dö. Det är ju ändå över 20 år gammalt förmodligen, så det är väl nån elektronikkomponent som blivit dålig. Kondensatorer som dör av ålder är väldigt vanliga.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du kolla att den lösa skruven inte har skruvat ut sig lite igen?
Om den har det så kan du dutta lite Loctite superlim på den efter att ha skruvat in den igen så sitter den på plats bättre.
 

velocio

Aktiv medlem
Har du kolla att den lösa skruven inte har skruvat ut sig lite igen?
Om den har det så kan du dutta lite Loctite superlim på den efter att ha skruvat in den igen så sitter den på plats bättre.
Den sitter som den ska. Och när jag tänker på hur det uppförde sig i går kväll så tror jag inte att skruven hade med saken att göra. Det var ju först när jag rörde på fokusbegränsningsreglaget några gånger som det funkade, trots åtskruvad skruv. För att sen inte funka igen nästa dag, fortfarande med skruven helt in.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, det får mig att misstänka att det är något slags glapp i fokusbegränsningsomkopplaren, eller kanske nåt knas med elektroniken som den styr. Det är kanske inte så lätt att felsöka det.
 

velocio

Aktiv medlem
Mmm. Jag ska skruva av "panelen" för reglagen och se om jag ser nåt uppenbart fel. Kanske en enkel lödning visar sig vara lösningen.
 

velocio

Aktiv medlem
Tog av panelen nu. Enkelt, bara två små skruvar. Men nä, allt såg bra ut där. Felet är nog djupare än så. Testade utomhus igen nyss och det var fortfarande samma fel.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar att du kunde se lödningarna där diverse ledningar ansluter till omkopplaren, men gick det att se inuti omkopplaren? Det kanske finns korrosion där.
 

velocio

Aktiv medlem
Jag gissar att du kunde se lödningarna där diverse ledningar ansluter till omkopplaren, men gick det att se inuti omkopplaren? Det kanske finns korrosion där.
Jag tror inte det är några lödningar alls där. Omkopplarna var kompletta små enheter, ca 3x6 mm stora, med en utstickande pigg som "spaken" flyttade på. Inuti kan jag inte se, och jag tvivlar på att de kan öppnas ickedestruktivt. Men de är anslutna in i objektivet med såna där bandkablar: orange genomskinlig plast med platta ledare i. Såna kablar är normalt inte lödda, utan sticks in och kläms fast.
 

Paulo

Aktiv medlem
Jag hade ett liknande problem med ett 17 - 40 objektiv. Skickads till Canon i Mölndal som bytade fokus motor sen funkade allt perfekt igen!
 

velocio

Aktiv medlem
Jo, men detta är ett objektiv som förmodligen är tillverkat och köpt i slutet av 90-talet, så nån garanti finns inte sen säkert 20 år, och frågan är om det ens finns reservdelar till så antika pjäser längre. Hur som helst är jag inte så pigg på att lämna in på service eftersom kostnaden för det nog överstiget objektivets värde. Jag är dessutom i riskgrupp för viruset, så jag vill inte ta mig till nåt kontor eller verkstad (kan inte åka kollektivt och saknar bil, dessutom).

Min tanke var att försöka hitta felet, med vägledning av vad folk berättat här, och försöka åtgärda det på egen hand. Får sätta mig och demontera objektivet nån kväll och se vad jag kan hitta.
 

PMD

Aktiv medlem
Ring eller skriv till Canon Service & Supportcenter och be om råd gällande reparation. Det är ju lite dumt att avstå från en reparation innan man vet vad den kan tänkas kosta.
Tel: 031 720 34 80
Mail: rcc.service@canon.se

Objektivet som Paulo skickade på reparation kom ut på marknaden 2003 så det är inte direkt purungt heller.

Det normala är att man skickar sin trasiga mojäng till Canons verkstad så man behöver inte hälsa på. Man behöver dock ta sig till ett ställe där man kan skicka paket (men det kanske går att få paketet hämtat hemma av någon speditionsfirma; jag vet inte om det går men det kan vara värt att kolla om man vill minimera covid-risken).
 

velocio

Aktiv medlem
Jag får se hur jag gör. Det fungerar ju helt normalt med AF på alla avstånd upp till några hundra meter bort, och fullt fungerande som manuellt objektiv.

Jag tänker inte skicka ett objektiv med posten när fraktansvaret är mitt, så om det skulle bli service så är det att lämna på plats som är enda alternativet för mig.

Jag får kolla vad de tar, men jag har svårt att tro att det är mindre än ett par tusen, och det är ju ungefär vad objektivet är värt. Känns dumt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Frågan är ju hur många tusen objektivet är värt för dig.
Att jämföra reparationspriset med pris på begagnatmarknad är inte särskilt relevant. Ett begagnat objektiv kan gå sönder dagen efter köp. Ett reparerat objektiv är nytt i de delar som är utbytta.
 
ANNONS