Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF 24-105/4L IS
- Trådstartare snowman8
- Start datum
perperub
Aktiv medlem
Råder dig att läsa denna tråd om ämnet: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153857
Mvh
Pär
Mvh
Pär
drakelicious
Aktiv medlem
Ett fint optik och ett stort kliv från kit 
Parsi
Aktiv medlem
Ett fint optik och ett stort kliv från kit![]()
Det är båda. Både fint objektiv (för fullformat), och i många avseenden "stort kliv" från kit.
T.ex. så är brännviddsomfånget annorlunda, snarare en kort telezoom än en normalzoom.
Det är ju också markant tyngre och större.
Och låt oss inte glömma att det är ligger i en extremt annorlunda prisklass, dvs det är mycket dyrt.
...däremot slutar listan där. På en 600D får man inte mer för pengarna än så. Snarare mindre.
Om med "kitobjektiv" vi menar 18-55 F/3.5-5.6 IS II, eller STM IS versionen, så är "kit"en både skarpare samt har mindre kromatisk aberation. Det enda detta dyra L-objektiv är bättre på är vinjettering (inte så konstigt då det är ett fullformatobjektiv som vi bara använder centrum av).
Men det fixar man ju enkelt i efterbehandlingen.
Så varför i herrans namn skall en cropkameraägare köpa detta dyra objektiv?
Jag såg en enda vettig kommentar i en tidigare tråd om detta objektiv: Någon påpekade att han absolut inte upplevde nån skillnad från sitt mycket billigare 18-135. Tack för det!
När man köper en fullformatzoom för kortare brännvidder, får man betala väldigt mycket för de stora, avancerade linserna för den optiska korrektionen som behövs för fullformatet. Tänker man inte köpa fullformat inom kort, finns vettigare alternativ.
Parsi
Aktiv medlem
24-105 har sålts (och kanske fortfarande säljs) som kitobjektiv med Canons fullformatare![]()
Säljs fortfarande med 6D. ca 21,000:- (6D kostar nu tydligen ca 17,000, pga nån ny avgift, så med det i beaktning tjänar man en hel del på objektivet, dvs, med att vänta med att skaffa nån 24-105L tills dess man köper fullformatkameran också)
apersson850
Aktiv medlem
Den kommentaren känner jag inte igen. Däremot har jag själv skrivit att det inte gick att se skillnad på bilder tagna med mitt EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM och de som togs med EF 24-105 mm f/4L IS USM, när jag köpte det sistnämnda och då använde dessa objektiv på en 40D.Någon påpekade att han absolut inte upplevde nån skillnad från sitt mycket billigare 18-135.
Någon 18-135 att jämföra med har jag inte. Att jag alls har en 28-135 beror på att det följde med som paketobjektiv till min 40D en gång i tiden. Det var ett vanligt kitobjektiv i USA, av någon anledning. 24-105 köpte jag för att jag var nyfiken på om de där L-objektiven var så bra som alla sa.
Vissa är utan tvekan det, men 24-105 är bättre på att vara universal än optiskt perfekt.
Men det är förstås så att även om det är svårt att se skillnad på bildresultatet från 28-135 och 24-105, så ska man vara både blind och döv, och förmodligen även död, för att inte notera skillnaden i byggkvalité mellan dessa två objektiv. 24-105 är ett gediget objektiv med bra tätningar och inställningsringar.
Men fundera på vad det verkligen är du vill ha tillgång till? Är det mer teleeffekt är steget från exempelvis en 18-55 till en 24-105 inte så långt. Dubbla förstoringen, bara. Du kan köpa en EF 70-200 mm f/4L IS USM för liknande pengar, och få ett mycket bra telezoomobjektiv till din kamera. Eller en EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och få en mycket bra normalzoom, nästan identisk i storlek med 24-105, återigen för en liknande summa pengar.
Eller en EF 135 mm f/2L USM, en pjäs som ger dig ett mycket ljusstarkt kort teleobjektiv med en skärpeåtergivning som får dig att trilla av stolen, om du inte håller i dig...
Det finns mycket att välja på. Själv använder jag min 24-105 rätt mycket på min 1DX, men där ger den ju en annan bildvinkel än vad den gör på en kamera med APS-C sensor.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Men stopp och hallå. 24-105L har mycket distorsion i 24mm-läget på fullformat, i övrigt väldigt överlägsen gentemot nämnda crop-kitzoomar och 28-135. Skärpa är en sak, där presterar alla utom gamla 18-135 bra, men det har med färgåtergivning och dynamiken i bilden, "plinget"! Där slår 24-105L de övriga med hästlängder, helt enkelt ett överlägset objektiv. Dessutom tyckte jag att omfånget var suveränt på en cropkamera utomhus. Inomhus behöver man kanske något vidare, men det är min smak.
kjellepelle
Aktiv medlem
Lite då och då framförs åsikter om att man inte ska satsa på "fina L-objektiv" på en crop-kamera. Detta tycker jag är helt fel. Självklart ska man köpa så bra objektiv som ekonomin tillåter och som man upplever sig ha behov av. Har man en vädertätat kamera är det klokt att köpa minst ett vädertätat objektiv. 24-105 fungerar utmärkt som normalzoom på t. ex. en 7D. Som andra har påpekat så är 24 mm lite för lång brännvidd för innomhusfotografering med crop-kamera, men då kan man komplettera med 10-22.
Sen är fotografering inte bara bildresultat utan "look and feel" för fotografen är också viktigt. 24-105 är gediget byggt och trevligt att jobba med.
Sen är fotografering inte bara bildresultat utan "look and feel" för fotografen är också viktigt. 24-105 är gediget byggt och trevligt att jobba med.
malmön
Aktiv medlem
Canon 24-105/ 4
Har haft detta objektiv många år. Jättenöjd med detta som jag kallar universalobjektiv. Bra skärpa, ljusstyrkan räcker till vid vanlig fotografering. Tror inte du blir besvilken på detta objektiv. Enda problen jag har är att då jag bär objektivet hängande i halsremmen glider zoomen. (Går troligen att justera) Hans
Har haft detta objektiv många år. Jättenöjd med detta som jag kallar universalobjektiv. Bra skärpa, ljusstyrkan räcker till vid vanlig fotografering. Tror inte du blir besvilken på detta objektiv. Enda problen jag har är att då jag bär objektivet hängande i halsremmen glider zoomen. (Går troligen att justera) Hans
drakelicious
Aktiv medlem
Det är båda. Både fint objektiv (för fullformat), och i många avseenden "stort kliv" från kit.
T.ex. så är brännviddsomfånget annorlunda, snarare en kort telezoom än en normalzoom.
Det är ju också markant tyngre och större.
Och låt oss inte glömma att det är ligger i en extremt annorlunda prisklass, dvs det är mycket dyrt.
...däremot slutar listan där. På en 600D får man inte mer för pengarna än så. Snarare mindre.
Om med "kitobjektiv" vi menar 18-55 F/3.5-5.6 IS II, eller STM IS versionen, så är "kit"en både skarpare samt har mindre kromatisk aberation. Det enda detta dyra L-objektiv är bättre på är vinjettering (inte så konstigt då det är ett fullformatobjektiv som vi bara använder centrum av).
Men det fixar man ju enkelt i efterbehandlingen.
Så varför i herrans namn skall en cropkameraägare köpa detta dyra objektiv?
Jag såg en enda vettig kommentar i en tidigare tråd om detta objektiv: Någon påpekade att han absolut inte upplevde nån skillnad från sitt mycket billigare 18-135. Tack för det!
När man köper en fullformatzoom för kortare brännvidder, får man betala väldigt mycket för de stora, avancerade linserna för den optiska korrektionen som behövs för fullformatet. Tänker man inte köpa fullformat inom kort, finns vettigare alternativ.
Det där långa svaret på min korta mening? Man kan ju inte jämföra kit med "L" optik, förstår inte det långa svaret
Parsi
Aktiv medlem
Det där långa svaret på min korta mening? Man kan ju inte jämföra kit med "L" optik, förstår inte det långa svaret![]()
Nja, alltså ditt korta inlägg innehöll bara två korrekta, men till intet förpliktigande, påståenden.
Jag kan ju inte gärna "svara" - i betydelsen besvara - det. Så det var inte min avsikt. Jag hade en massa åsikter som jag ville ventilera och jag tyckte ditt inlägg fungerade bra som avstamp.
Jag har fortfarande åsikter, men jag sitter mitt uppe i ett berg av bilder från Dalarna, Södra Östersjön, Ultrabowl och EM i fälttävlan förutom mina jääävligt låååånga arbetsdagar, så jag måste prioritera, men visst tycker jag det behövs lite hard-fact-perspektiv på saker o ting, och ev. skall jag försöka dra mitt strå till den stacken, vad det lider, men det blir senare.
perperub
Aktiv medlem
Klargörande: Avgiften gäller inte kameror. Prishöjningen beror troligen på att kampanjerna är avslutade.Säljs fortfarande med 6D. ca 21,000:- (6D kostar nu tydligen ca 17,000, pga nån ny avgift, så med det i beaktning tjänar man en hel del på objektivet, dvs, med att vänta med att skaffa nån 24-105L tills dess man köper fullformatkameran också)
Källa copyswede.se: http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ersattningsnivaer/
Mvh Pär