Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Fråga till er som har 24-70 2,8:
Är det här objektivet med intern fokusering eller är det "växande"?
Är det här objektivet med intern fokusering eller är det "växande"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Par saker
Tungt, stort
Varierar i bildkvalitet beroende på exemplar.Var noga att testa ut ett som du är nöjd med.
Efter ett tags användning glapp och spel i gängorna, går ej att rikta exv uppåt utan att det ändrar brännvidd.Främre linspaketet började glappa på mitt ex , hänga, vilket justerades på verkstad.
Varför starta en ny tråd i samma ämne när denna redan finns http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1112285#post1112285
Glad Påsk
Mikael
Andreas S Eriksson skrev:
Ni som har 24-70 2,8 va har ni för kameror?
Andra åsikter som ni har om det här objektivet?
Tråden startade inte som en jämförande tråd.
Niclasfoto skrev:
Jag betraktade länge detta objektiv som ett mycket vasst objektiv för mina reportage och dokumentärprojekt. Men när jag så köpte 24-105 f/4L IS USM så förstod jag att jag hade fel.
...
Jag drömmer stilla och bedjande om ett ljusstarkt och billigt 18-105mm IS
...
Flera av de bästa bilderna bland folk har jag tagit med den billiga 18-55 kitzoomen..
dsa1979 skrev:
Ursäkta, men visst tusan har väl EF 24-70 f/2.8L USM intern fokusering?
Däremot "växer" den när man zoomar till 24mm (för att motljusskyddet) skall göra maximalt med nytta.
/Daniel
Ja det var ju lite annorlunda.
Har haft det här objektivet i tanke ett tag och känner att jag snart inte klarar mig utan det längre, då jag ofta fotar spelningar på ganska små scener.
Ni som har 24-70 2,8 va har ni för kameror?
Andra åsikter som ni har om det här objektivet?
StaffanW skrev:
Lite off topic.. Var inte du inne på att bara köpa fasta L-optik med bra ljusstyrka?
Niclasfoto skrev:
Beror på när du menar att jag var inne på det.
Jag har dock aldrig förnekat de uppenbara fördelarna som enkel optik har. I vissa situationer så är de helt klart att föredra. I de situationer som jag allt mer dras mot att fotografera så har jag hellre flera reservobjektiv än ett par eller ett dyrare och kanske lite bättre..
Alltså som du förstår så är jag inte mindre positivt inställd till fast ljusstark optik nu än förut, utan bara att jag utifrån nya fotosituationer värderar det annorlunda
Att jag har fotat många och de allra flesta av mina bästa dokumentära bilder med "enkel" (läs enkel som nätta/små och billig) optik är ett faktum som jag inte kan förneka.
MVH Niclas,