Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM eller Tamron Sp AF 28-75 f/2,8 XR di LD (if)

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Vilken av dessa objektiv ska jag köpa?

Tamronen är ju billigare, och bilderna jag sett ser mycket bra ut! Tycker att canonen ser bra ut också, men inte lika bra, trots det är dyrare och har IS. Men det är ju ett 17mm objektiv och lämpar sig lite mera till landscaps fotografering. Vilket tror ni passar mig bäst, och vilket av dessa ger bäst bilder?

johan_w skrev:
Vilken av dessa objektiv ska jag köpa?

Tamronen är ju billigare, och bilderna jag sett ser mycket bra ut! Tycker att canonen ser bra ut också, men inte lika bra, trots det är dyrare och har IS. Men det är ju ett 17mm objektiv och lämpar sig lite mera till landscaps fotografering. Vilket tror ni passar mig bäst, och vilket av dessa ger bäst bilder?

Har lite svårt att se att något av de beskrivna objektiven har brännvidden 17 mm.

Om du vet med dig att du är skakig på handen och inte vill använda stativ är ett objektiv med IS att föredra, annars kan ett enbensstativ hjälpa upp tillvaron. Det exemplar jag har av Tamronen tycker jag fungerar bra. För vidvinkel har jag kompletterat med ett Canon 17-40. Objektiven ä i mitt fall monterat på en EOS 300D.

Nu tycker jag att landskapsfotografering går utmärkt att göra även med andra brännviddsområden än vidvinkel. Flera bilder jag har tagit är med 200 mm teleoptik. Allt beror påå vad som ska uppnås.

ANNONS
Götaplatsens Foto