Annons

Canon EF 28-70/2,8L USM - Bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffus

Medlem
Har fått erbjudande att köpa Canon EF 28-70/2,8L USM begagnat med motljusskydd (bra skick) för 7500:-. Är det ett OK pris för detta objektiv?

Är även intresserad att höra vad ni anser om objektivet som sådant.För och nackdelar. Själv hade jag tänkt använda det till en 300D (planer på att byta upp mig till 20D med tiden)

Det är ett bra objektiv och rätt pris om skicket är bra.

Objektivet är skarpt och har låg vijettering och låg distorsion, dvs linjer blir raka (bättre n 24-70/2,8).

Det blir ett fint porträttobjektiv på en 350D eller likande men tyvärr är det inte ett bra allroundobjektiv eftersom de inte ger vidvinkel. Då är Sigma DC 18-50/2,8 EX ett bättre val.

När jag hade min 10D så satt mitt 17-40/4L på som standard. När jag bytade till 1D mkII så tyckte jag det blev för kort och faktiskt lite för vidvinkligt för allround. Så jag investerade i ett begagnat 28-70/2.8L. Har inte ångrat mig. Riktigt härligt objektiv med grym skärpa och färgåtergivning. Sitter på för det mesta.

Jag gav 6800:- för mitt, från England (ebay) och det var helt nytt. Säkert en hyllvärmare eller något, eftersom det inte har tillverkats på några år. Som Magnus säger så är det väldigt bra, men till en 1.6x DSLR så ger det knappast någon vidvinkel att tala om..Men på min med 1.3x ger den 36mm, vilket räcker till ganska mycket.

körde detta objektiv rätt länge, men sålde det eftersom det varken var vidvinkligt nog eller tele nog...

/Adam

När jag körde analogt så använde jag 28-70:an till 85 procent av alla bilder. Sällan man behöver mer vidvinkel. Ibland behöver man mer tele, men då är det bäst med en telezoom.

Jag sålde eftersom jag gick över till digitalt. Nu har jag 24-70 till 1D mark II som motvsarar 30-90 mm.

Sigma 18-50/2,8 tror jag blir perfekt som normalglugg och sen blir det några tusenlappar över att ha till en telezoom.

Jag är barnsligt förtjust i Sigmas 18-50/2,8 tillsammans med 20D.

ANNONS
Götaplatsens Foto