Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 2x ext vs. Soligor 2x pro

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Tjenare fotovänner ;)

är det någon skillnad på dessa två konvertrar?
Hur är det med kompabilitet och bildkvalite?

Jag har ett canon eos 80-200mm f/2.8L
canon 28-135 IS
cosina 19-35
canon 50 f/1.8

Ska väl främst använda den till telezoomen.

Kommentarer?

Du kan tyvärr inte använda Canons egen converter till något av de objektiven du har. Det sticker ut en bit som gör att den inte passar. En Kenko 1.4 går bra o är relativt bra. Vinjetterar något dock.

EF 70-200/4L och 2.8L
EF 100-400
EF 35-350 ???
samt alla fasta över 135mm

dvs alla vita canongluggar samt 135 och 200mm (som är svarta) ;)

geronimo13 skrev:
till vilka objektiv kan man använda canons egna då?

till ef 70-200, ef200,300,400,500,600,1200:)-)), ef100-400. Kanske något mer också.
80-200 fick en efterföljare som heter 70-200, den stora skillnaden är just att med 70-200 kan man använda canons orginalkonvertrar.

Jeppe skrev:
EF 70-200/4L och 2.8L
EF 100-400
EF 35-350 ???
samt alla fasta över 135mm

dvs alla vita canongluggar samt 135 och 200mm (som är svarta) ;)

Du kan även använda Canons konverter till EF 100 macro USM med en 12 mm mellanring för att få större förstoring. Funkar ej på oändligt avstånd.

Det går att använda Canons telekonvertrar till TS-E-objektiven också - även på oändligt.

froderberg skrev:
Du kan även använda Canons konverter till EF 100 macro USM med en 12 mm mellanring för att få större förstoring. Funkar ej på oändligt avstånd.

Det går att använda Canons telekonvertrar till TS-E-objektiven också - även på oändligt.

Javisst.. med en mellanring "kan" du använda konverter på alla objektiv ;)

Med teleobjektiv över 300mm kan du dessutom använda 2 orginalkonvertrar med en mellanring imellan och fortfarande ha fokus på oändligt avstånd :)

Jag har hört (men inte testat själv) att TS-E objektiven ska fungera med konverter utam mellanring.

Jeppe skrev:
Med teleobjektiv över 300mm kan du dessutom använda 2 orginalkonvertrar med en mellanring imellan och fortfarande ha fokus på oändligt avstånd :)

Behövs inte ens en mellanring för att kunna göra det, iallafall inte om du kör en 1.4x plus en 2x.

Kameran (10D) visar f/5.6 som egentligen inte stämmer, men autofokusen fungerar iallafall :)

edit: eller menade du både för närbilder och oändlighetsbilder? :)

froderberg skrev:
Hur menar du? Jag måste ha mellanring för att få ihop mina konvertrar i alla fall.

se bilden

2st 1.4x konvertrar går inte så bra (om man inte tar i så inni h-vete.. :)) , men 2st 2x eller min kombo går bra.

2x konvertern sedd bakifrån ser ju ut som ett teleojbektiv så där går det bra att trycka in en konverter. Visst är designen likadan både på första och andra versionen av 2x?

Bilagor

• konv.jpg
    konv.jpg
    31.2 KB · Visningar: 329
Nepp.. det är där det skiljer sig.. De nya (II) är konstruerade så att du inte behöver någon mellanring för att stacka. EF 2x II är något förbättrad rent optiskt mot första versionen medans EF 1.4x är samma rent optiskt.

Jag kör med samma optik som du, 80-200/2,8L. Använder en Kenko 2x Pro 300 (eller C-AF1). Den är i och för sig vit om nu det spelar någon roll... Fungerar alldeles utmärkt och något nedbländad ger den ett bra resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto