Annons

Canon EF 50/1,8 II, Canon EF 50/2,5 eller Canon EF-S 60?

Produkter
(logga in för att koppla)

larssica

Avslutat medlemskap
Jag ska nu köpa min första systemkamera (450D) och tänkte också köpa ett objektiv...

De jag fastnat för är Canon EF 50/1,8 II, Canon EF 50/2,5 eller Canon EF-S 60mm
Jag vill alltså ha ett objektiv som jag kan ta närbilder och porträtt med.

Priset skiljer ju en del mellan de olika objektiven men jag tycker ju helt klart att EF-S 60mm tar snyggast bilder av de jag sett, är den värd 3000 kr mer än EF 50/1.8 II?
EF 50/1.8 II är ju inget makroobjektiv, tar de ändå bra närbilder?

och passar dessa objektiv till en 450D?

Jättetack för svar!

Tycker 50/1.8 är rena kapet. Har ett sånt själv och är väldigt nöjd. Objektivet är riktigt billigt, kostar under tusenlappen. Om man vill ta macro så är det bara att komplettera med ett närbildslinsset, kostar ett par hundralappar.

Om du kikar här på Fotosidan så kan du se att objektivet har fått väldigt bra recensioner.

Tack för alla svar!

Är det så att 50/1.8 är mer av ett "allround" objektiv då det är ett normal objektiv och inte makro?
Om man ska tänka långsiktigt... funderar på om det är bäst att köpa ett makroobjektiv + medföljande + ett för längre avstånd. Eller 50/1.8 normal objektiv + medföljande + ett för längre avstånd. Om jag väljer alt. 2 kanske jag snart kommer att vilja komplettera med ett makro.

Vad jag vill ha sagt är nog egentligen... Villken får jag ut mest av att köpa? :)

Anna Gustavsson: Finns det någon närbildslinsset som du kan rekomendera? har kikat lite men inte hittat riktigt

skillnaden är milsvid mellan bildkvalisorten på 50mm 1.8 och ef-s 60mm macro.

För porträtt och macro = 60mm macro
För lite jox och allaround där krav på bildkvalit'e inte är så noga, är 50mm säkerligen ett bra val. Du kan få mitt för ett par hundra:) Jag har inte använt det på över ett år.

Rekommenderar Hoyas närbildslinsset, även om det är lite dyrare än andra som finns på marknaden.

Köpte själv ett billigare set på Tradera men det visade sig vara ett helskotta att få fast dessa linser på ojektivet. Gängorna var väl inte det bästa på det billiga setet. I alla fall så fungerar det bättre med det billiga setet efter att jag hade investerat i en närbildslins (+3) från Hoya...då gick det att skruva av och på det billiga setet utan problem.

Tror att www.kaffebrus.se har rätt billiga närbildslinsset. Vet dock inte vilket märke de säljer.

Hur är 50ans bokeh jämfört med macrogluggens? Någon som vet? I ett val av porträtt- och närbildsobjektiv har nog bokehn störst betydelse enligt mig.

Edit: 50an har för övrigt en ganska dålig närgräns för närbildsfotografering (45 cm). 60/2.8 macro är helt klart mer all-around iaf.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto