Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,8 II / Sigma EX 50/2,8 DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Nu känns det som att jag kommer med ytterligare en dum fråga här, men jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag funderar mellan dom här två objektiven: Canon EF 50/1,8 II och Sigma EX 50/2,8 DG Macro . Och ja, jag vet att det är två helt olika typer av objektiv.

Det jag är mest sugen på är ett objektiv med stor bländare för att kunna fota innomhus. På så sätt är Canon objekivet bra. Men samtidigt är jag otroligt sugen på att köpa ett macro, så så sätt är sigmat bra.

Finns det någon möjlighet att fixa bättre närgräns på canon objektivet? (tex. med mellanringer). Går det då att göra så att man får ungefär samma närgräns som med Sigmat? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en av varge?
 
Jag gjorde samma val och jag valde Canon EF 50/1.8 II istället. Jag har nu också lagt en order på CyberPhoto med mellanringar och närbildslins, så att det går att fota lite bättre närbilder med detta objektivet också. Samtidigt får du också större bländare. Iofs kanske Sigman är mekaniskt bättre, känns bättre alltså. Canon:en är ganska skarp också, så det borde gå bra ändå =)
 
Jag har testat Canon 50mm 1.8 med mellanringar och det funkar, men det är inget objektiv som jag skulle rekommendera för macrofotografering. När man fotar macro använder man oftast manuell fokus och att fokusera manuellt med canon 50mm 1.8 är helt kass. Med förövrigt är det ett trevligt objektiv för det priset (dock får du räkna in priset för mellanringarna, och då är det inte lika billigt längre).

Sigmat har jag aldrig testat, men tex cyberphoto rekommenderar det så det är nog bra.

Lycka till.
 
Jag har ju tänkt att köpa ett riktigt makroobjektiv senare, så då kan jag ju använda mellanringarna på det också. Men om du inte tänkt ha något annat makroobjektiv senare, så är nog Sigman bättre för dig! Det blir nog billigare att köpa Sigman istället för Canon EF 50/1.8 II + mellanringar + (ev. närbildslins).
 
Jag är grymt imponerad av EF 50/1,8 II, köpte mitt i fredags och för den struntsumman som det kostade är resultatet häpnadsväckande. Har testat både porträtt, motorsport och runthoppande djur och det är ju kanon !.
 
ANNONS