Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas87

Ny medlem
Hej!

Är ny här och fick igår hem ett canon ef 50 1.8 II till min 500d. Är amatör själv och jag har väldigt svårt att få de knivskarpa bilder som folk talar om utan att använda blixt, har testat mig fram med bländar värden men är objektivet väldigt känsligt för minsta rörelse?

Tycker det är svårt att få fokus, har ni några tips om vad som kan göras?

Hälsningar Niclas

Hej!

Är ny här och fick igår hem ett canon ef 50 1.8 II till min 500d. Är amatör själv och jag har väldigt svårt att få de knivskarpa bilder som folk talar om utan att använda blixt, har testat mig fram med bländar värden men är objektivet väldigt känsligt för minsta rörelse?

Hälsningar Niclas

Du får stå still, eller använda kortare slutartid.

Hej!

Hälsningar Niclas

Visa gärna ett par exempelbilder med exif-info (slutartid, iso, bländare, fokus osv) så ska nog problemet lösas.

Hej!

Hälsningar Niclas

Även med mycket snabba slutartider är det svårt att få skarpa bilder med så ljusstark optik. Skärpeplanet är mycket tunt, så minsta gung i djupled kan få skärpeplanet att hamna lite fel. Sen är inte ens 50/1,8 (som är ett erkänt skarpt objektiv) knivskarpt på största bländare. Lägg sedan till hög ISO så tappar du ytterligare en del skärpa. Sen måste man även efterskärpa bilderna för att få ut det där sista stinget.

Lägg gärna upp en bild som du är missnöjd med.

Hej!

Har förstått att slutartiden också är viktig för fokus och inte bara bländare, har prövat olika slutar tider med objektivet och får faktiskt bra resultat nu tycker jag. Jag har lärt mig mycket av att köpa detta objektiv eftersom det inte funkar så bra med kamerans förinställda lägen :) t.ex. blir bilden lätt över exponerad vid användning av blixt. :=)

Tack så mycket för hjälpen alla.

Från fast till zoom

Hej hej
Tänkte låna tråden lite. Jag har ett 50/1,8 och är, utan att ha provat ngt annat, fruktansvärt nöjd med det. Skarpt.

Men, nu är frågan. Vågar jag köpa ett zoomobjektiv för en för mig rimlig peng (5-6 tusen)? Har kollat runt mycket och är fortfarande osäker. Vill ha mer vidvinkel än vad mitt 50mm kan erbjuda.

Sigma 17-70 känns som ett bra alternativ, men blir 50/1,8 överflödigt då?

Hej hej
Tänkte låna tråden lite. Jag har ett 50/1,8 och är, utan att ha provat ngt annat, fruktansvärt nöjd med det. Skarpt.

Men, nu är frågan. Vågar jag köpa ett zoomobjektiv för en för mig rimlig peng (5-6 tusen)? Har kollat runt mycket och är fortfarande osäker. Vill ha mer vidvinkel än vad mitt 50mm kan erbjuda.

Det beror ju på hur ofta du använder bländare 1,8 till 2,8...
Men troligen är den fasta något skarpare än zoomen vid 50mm men zoomen nedbländad till 4 eller 5,6 kan nog vara ungefär lika skarp som 50/1,8 vid samma bländare.

Jag har både EF-S 17-55/2.8 IS och EF 50/1.4 och använder båda flitigt. Är det mörkt är det inget som slår f/1.4, koncentrerar ja mig kan jag handhålla 1/8s. Sökaren blir dessutom ljusare med f/1.4. För porträtt med suddig bakgrund kör jag med f/1.8-2 vilket blir mycket snyggare än vid f/2.8. Dessutom väger 50:an mindre och tar liten plats, vid flera resor jag gjort har jag bara tagit med 50:an och inte saknat något annat objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto