Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50 mm f/1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae, med tanke på att gamla objektiv har sparsamt med coating på linsytorna så har de ofta problem med bl.a. ströljus(kontrast), men visst finns det fin gammal optik.
En annan sak är att det är nästan omöjligt att fokusera lika exakt manuellt som dagens AF kameror. Tur-faktorn blir i allmänhet ganska stor om man fokuserar manuellt.

Sanning med många om vill jag nog säga - ja, mycket äldre optik är känsligare för refexer - mycket löses med motljusskyddet. Mången äldre optik har större problem med CA - detta löses lätt idag med finfina filter i bildbehandlingsprogram. Jämnför man prestanda på mitt fasta 28mm gamla M42 objektiv i 28 mm läge så åker gamlingen åttor runt mitt tämligen välrenomerade Sigma 18-50 f/2.8 Macro. Upplösningen på mitt gamla Prost är absolut i klass med 70-200 f/4L USM - kontrasten är lägre och CA är högre, men efter lite putsande på RAW filen så kan ingen säga vilken bild som kommer ifrån vilket objektiv...

Och focusera? Snittbild och AF-confirmadapter eller eventuellt Liveview löser det utmärkt om man inte är blind iaf. Ja, det tar längre tid än med en snabb ringforming USM af, men inte blir det sämre om man gör rätt - inte det minsta. Så snälla håll igen på fördommarna emot gammaloptiken. Den har begränsningar, men är ofta MYCKET bättre än vad de flesta tror - hur bra är kit-plast skärp med f/5.6 eller värre redan vid 50mm... Suck, inte undra på att folk tror att det behöver ISO 3200 och IS....

ANNONS
Götaplatsens Foto