Annons

Canon EF 50mm f/1.0L USM Canon, EF 200mm f/1.8L USM Lens

Produkter
(logga in för att koppla)

melker2001

Aktiv medlem
Har någon svaret på varför Canon slutade att tillverka dessa objektiv?

- Canon EF 50mm f/1.0L USM
- Canon EF 200mm f/1.8L USM Lens

Svårt att förstå att dom två kanske bästa Canonobjektiven bara slutade att tillverkas.

// Håkan

största orsaken är väl att efterfrågan mindskade/försvann. EF50/1.0 var väl sådär i skärpa på full bländaröpnning... men ett EF200/1,8 skulle jag vilja ha ett sjävl.. alt. 300/1,8 :eek:) fast det fanns aldrig tror jag

melker2001 skrev:
Har någon svaret på varför Canon slutade att tillverka dessa objektiv?

- Canon EF 50mm f/1.0L USM
- Canon EF 200mm f/1.8L USM Lens

Svårt att förstå att dom två kanske bästa Canonobjektiven bara slutade att tillverkas.

// Håkan

Mjo, men förmodligen är marknaden mättad för så pass extrema objektiv. Antar att kostnaderna för ett av dessa ligger långt över all rim och reson, och de som verkligen behöver dem har förmodligen redan köpt dem. Alla andra får dammsuga ebay och dylikt.

MVH /Micke

Re: Re: Canon EF 50mm f/1.0L USM Canon, EF 200mm f/1.8L USM Lens

Mikael Ollars (AlfaGTV) skrev
Mjo, men förmodligen är marknaden mättad för så pass extrema objektiv. Antar att kostnaderna för ett av dessa ligger långt över all rim och reson, och de som verkligen behöver dem har förmodligen redan köpt dem. Alla andra får dammsuga ebay och dylikt.

MVH /Micke

Konstigt, för den sista fotografen är inte född ännu och även vi som redan är födda kan behöva ett Nytt 200/1,8 så nog finns det en marknad, det är vad jag tror.

// Håkan

Enligt Canon så sålde 200/1,8 inte så bra, men den största anledningen till att objektivet drogs in var nog att alla objektiv i den generationen las ner. När de stora IS-telena kom byttes fokuseringsmotorn.

Att det inte kommit en 200/1,8 IS kan bero på tekniska skäl eller bristande efterfrågan.

EF 50/1,0 var ett skrytobjektiv för att slå Nikon på fingrarna. Canon bytte ju till en större bajonett för att kunna göra sådana objektiv. De flesta köpte istället 85/1,2 som är betydligt skarpare.

EF 50/1,0 var ett skrytobjektiv för att slå Nikon på fingrarna. Canon bytte ju till en större bajonett för att kunna göra sådana objektiv. De flesta köpte istället 85/1,2 som är betydligt skarpare. [/B]

Jag pratade med per Karlsson på Canon om just 50/1.0 för att jag är på jakt efter en beg sådan.
Han uppskattade att det sålts bara 4 eller 5 st i landet.
Tror den kostade ca 20.000:- som ny, jag skulle gärna betala 10- 15.000 för en beg i bra skick.

Någon beg har jag inte hittat i Sverige, däremot finns det en butik i England som har några nya kvar, kostar bara 4000£....(ca 56.000:- + moms)
I USA kan man visst hitta beg för under 5000 USD ;-)

/janne

Janne H skrev:
Jag pratade med per Karlsson på Canon om just 50/1.0 för att jag är på jakt efter en beg sådan.
Han uppskattade att det sålts bara 4 eller 5 st i landet.
Tror den kostade ca 20.000:- som ny, jag skulle gärna betala 10- 15.000 för en beg i bra skick.

Någon beg har jag inte hittat i Sverige, däremot finns det en butik i England som har några nya kvar, kostar bara 4000£....(ca 56.000:- + moms)
I USA kan man visst hitta beg för under 5000 USD ;-)
På fredmiranda.com handlas en del med exotiska objektiv och för 1-2 månader sedan bjöd någon ut sin 50/1 för 3.200 USD. Till det kommer sedan förstås frakt, tull och moms. http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/298391/0

I samma forum är f ö 200/1.8 ett mycket uppskattat och eftersökt objektiv. Lär finnas i två versioner, bl a skiljer AF-knappen, oklart för mig om det finns några optiska eller andra skillnader.

HAr läst någonstans att de glasen som sitter i 200 1.8 innehåller bly och i miljötider fick detta tas bort. De finns vissa som hävdar att detta var det som gjorde att det var så superbt rent optiskt...

A

Janne H skrev:
Gjorde inte Nikon några 300/2.0 för 10-15 år sedan?
Inför något OS eller Vinter OS?

Det fanns ett sådant objektiv, men det var inte inför någon särskild tävling. Fast jag kommer ihåg att det skrevs om en fotograf som fick ett såndant stulet på en tävling. Jag tror det var OS i LA 1984.

Jonas Elmqvist på fotosidan köpte ett 50/1,0 i Köpenhamn på Photograpica, men han lämna tillbaka det igen. Han var visst inte helt nöjd.

niklasl skrev:
På fredmiranda.com handlas en del med exotiska objektiv och för 1-2 månader sedan bjöd någon ut sin 50/1 för 3.200 USD. Till det kommer sedan förstås frakt, tull och moms. http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/298391/0

I samma forum är f ö 200/1.8 ett mycket uppskattat och eftersökt objektiv. Lär finnas i två versioner, bl a skiljer AF-knappen, oklart för mig om det finns några optiska eller andra skillnader.

Jag provade ett 50/1,0 i en affär i början av året. Bra skick och kostade bara runt $ 900. Ångrar mig lite att jag inte köpte det :)

Lars Johnsson skrev:
Jag provade ett 50/1,0 i en affär i början av året. Bra skick och kostade bara runt $ 900. Ångrar mig lite att jag inte köpte det :)
För att sälja eller använda? Jag har aldrig ens sett det i verkligheten men har inte hört någon som har prisat det för optisk kvalitet...

Är det förresten du som skriver på FM och som tagit bilderna på bl a munkarna i Thailand med 85/1.2? Gillar din avatar, i så fall (och munkbilderna med). ;-)

niklasl skrev:
För att sälja eller använda? Jag har aldrig ens sett det i verkligheten men har inte hört någon som har prisat det för optisk kvalitet...

Är det förresten du som skriver på FM och som tagit bilderna på bl a munkarna i Thailand med 85/1.2? Gillar din avatar, i så fall (och munkbilderna med). ;-)

För att använda. Det är lite "soft" på de största bländarna men f/1,0 är ju kul att använda. Det ser exakt ut som 85/1,2.

Ja det är jag på FM :)

50 mm L IS.

Lars Johnsson skrev:

För den pengen skulle jag gärna köpa ett ex, men att ge 56.000:- ex moms känns väl mycket.
Undrar hur mycket den skulle vara värd om/när det kommer någon ny 50 mm 1.0 eller 1,2.

50/1,2 fanns ju en med asfärisk lins till fd systemet om jag inte minns fel?!

/Janne
Som gärna köper en ny ljusstark 50 mm L IS.

ANNONS
Götaplatsens Foto