Annons

Canon EF 50mm f/1.4 USM vs 50mm f/1.8 STM

Produkter
(logga in för att koppla)

m4x

Ny medlem
Halloj!

Jag letar efter en liten glugg att sätta på huvudsakligen under skymning/kvällstider eller när ljuset inte räcker riktigt till. Jag har kikat på både 50mm f/1.4 USM samt den uppdaterade 50mm f/1.8 med STM men har svårt att bestämma mig vilken jag ska välja!
Kostnadsmässigt är det en stor skillnad mellan dessa..så min stora fundering är om det är värt att lägga den pengen för att få den något mer ljusstarkare?

Äger för övrigt en Canon 6D.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har 50/1.4 och 6D. Kalibrerat mitt objektiv hos Canon tre gånger. Håller ett år i stöten. Alltid motljusskydd på för att förhindra att den utskjutande delen får slag och stötar. Skulle jag köpt nytt skulle jag gått efter 1.8 STM.
 
Halloj!

Jag letar efter en liten glugg att sätta på huvudsakligen under skymning/kvällstider eller när ljuset inte räcker riktigt till. Jag har kikat på både 50mm f/1.4 USM samt den uppdaterade 50mm f/1.8 med STM men har svårt att bestämma mig vilken jag ska välja!
Kostnadsmässigt är det en stor skillnad mellan dessa..så min stora fundering är om det är värt att lägga den pengen för att få den något mer ljusstarkare?

Äger för övrigt en Canon 6D.
Jag har 1.4 och skulle säga att du ska köpa 1.8. Båda objektiven är väldigt skarpa men 1.4 lite bättre byggt. Samtidigt är min erfarenhet att 1.4-läget är svåranvänt eftersom skärpan är svår att sätta. När jag skulle svara dig tittade jag i mitt bildarkiv och kunde konstatera att jag tagit 9 200 bilder med objektivet. 82 av dem är tagna med bländare 1.4.



www.bilderavmig.se
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Bländare 1,4 på det äldre objektivet är knappast användbart utom i nödfall.
Valet är ganska enkelt. Köp STM-varianten som är mycket användbar och fullt duglig redan på full öppning.
Någon räv här på FS har döpt 50/1,4 till "Moraklockan". För att AF går hackigt som ett gammalt golvur. Vid f2 är objektivet OK och från 2,8 är det riktigt bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har båda. Det enda, i stort sett, som 50/1.4 är bättre på är att fotografera med bländare f/1.4. :)
Då är den ändå inte speciellt skarp på full glugg.

50/1.4 är dessutom mycket känsligt för stötar framifrån. AF-mekanismen tål inte mycket där. Som redan påpekats så skyddar ett motljusskydd mot sådana olyckor. Jag dängde min kamera med 50/1.4 monterat motljusskydd i väggen en gång.
Motljusskyddet räddade objektivet.

Köp 50/1.8 STM. Ett billigare alternativ är 50/1.8 II, som i grunden är likadant optiskt, men STM-versionen känns gedignare och har ett eller två fler bländarblad vilken kanske kan spela roll ibland.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Håller med om Pers tankegångar. Objektiv som är väldigt ljusstarka som 85/1,2 eller 85/1,4 IS är ofta begränsade av motivet.
Skall vi få skärpa på 2 personer i bilden måste de vara på nästan exakt samma avstånd från kameran.
Mitt 85/1,4 IS är klart bättre än 85/1,2 som jag hade tidigare. Mest beroende på att AF är mycket snabbare.
Fast att fota på 1,4 är forfarande en utmaning. Sitter de still och är vuxna blir det oftast bra.
Barn och folk i rörelse så bör man blända ner en del för att få mer skärpedjup.
Så jag skulle nog säga att du skall köpa det billigare objektivet.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man vill ha ett mycket bra 50/1.4 så kan man köpa Sigma 50/1.4 ART. Det är bättre på i stort sett allt än alla andra normalobjektiv på marknaden utom Zeiss Otus 55/1.4 (som är manuellt fokuserat och kostar över trettio tusen kronor). (Med reservation för de nyaste objektiven till spegelfria kameror, men de passar ändå inte på en EOS 6D).

Sigma 50/1.4 ART är dock ganska stort och tungt vilket man bör vara medveten om innan man köper ett. Det kostar drygt 2000 kr mer än ett Canon 50/1.4. Jag har räknat in priset för ett motljusskydd för Canonobjektivet eftersom risken är stor att det blir dyrare att inte köpa till ett sådant. Motljusskydd följer med på köpet för Sigmaobjektivet.
 

PMD

Aktiv medlem
Stm

En sak att tänka på med STM-objektiv är att det inte går att fokusera manuellt om inte objektivet är strömsatt. Man måste hålla nere avtryckarknappen halvvägs för att någonting ska hända när man vrider på fokuseringsringen på objektivet.
 

m4x

Ny medlem
Tusen tack allihopa för fina inputs! Valet känns ganska solklart nu. Jag går vidare med 1.8:an.
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
En sak att tänka på med STM-objektiv är att det inte går att fokusera manuellt om inte objektivet är strömsatt. Man måste hålla nere avtryckarknappen halvvägs för att någonting ska hända när man vrider på fokuseringsringen på objektivet.
Jag har ett f/1,8 STM och behöver inte hålla ner avtryckarknappen på någon av mina båda kameror, EOS 77D och EOS 5D MkII, när jag fokuserar manuellt.

// Krister
 

PMD

Aktiv medlem
Du har rätt. Jag mindes fel. Efter att ha provat nyss så konstaterar jag att det räcker med att dutta på avtryckaren så att kameran vaknar. Om kameran sover så går det inte att fokusera manuellt.
 

PMD

Aktiv medlem
Efter att ha tittat lite mer ingående på EF 50mm f/1.8 STM så såg jag att fokuseringen på det objektivet liknar fokuseringen hos EF 50mm f/1.4 USM rätt mycket.

Linserna sitter i en inre tub som rör sig fram- och tillbaka vid fokusering och den tuben sticker ut utanför den yttre tuben när man fokuserar närmare än oändlighet.

Ett motljusskydd är nog alltså lämpligt även på EF 50mm f/1.8 STM, för att skydda AF-mekanismen mot stötar. Förmodligen är AF-mekanismen hos STM-objektiv robustare än den hos USM-objektivet (Canon borde ju ha lärt sig något), men hur mycket robustare är väl lite oklart.

Motljusskyddet bör man alltid ha monterat rättvänt. Omvänt monterat (i transportläge) skyddar det inte mot stötar.
 

martley

Aktiv medlem
Du har rätt. Jag mindes fel. Efter att ha provat nyss så konstaterar jag att det räcker med att dutta på avtryckaren så att kameran vaknar. Om kameran sover så går det inte att fokusera manuellt.
I AF-läget på ett STM-objektiv kan man justera skärpan manuellt om man håller in avtryckaren till hälften.
 

PMD

Aktiv medlem
Man behöver inte hålla avtryckaren intryckt till hälften. Det räcker med att kameran är påslagen och "vaken", men för att väcka kameran, om den har somnat, måste man dutta till avtryckaren. (Provat på en EOS 70D).
 

martley

Aktiv medlem
Man behöver inte hålla avtryckaren intryckt till hälften. Det räcker med att kameran är påslagen och "vaken", men för att väcka kameran, om den har somnat, måste man dutta till avtryckaren. (Provat på en EOS 70D).
Jag har också provat. Igen för 30 sekunder sen för säkerhets skull. Är omkopplaren på EF 50/1,8 STM i läge M så stämmer det du skriver. Är den dock som jag skrev i läget AF så måste man hålla avtryckaren nere till hälften. Åtminstone på min kamera. Men det kanske är nån inställning man kan ändra på.

Jag har för övrigt precis beställt ett motljusskydd till objektivet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har också provat. Igen för 30 sekunder sen för säkerhets skull. Är omkopplaren på EF 50/1,8 STM i läge M så stämmer det du skriver. Är den dock som jag skrev i läget AF så måste man hålla avtryckaren nere till hälften. Åtminstone på min kamera. Men det kanske är nån inställning man kan ändra på.
Min kamera/objektiv-kombination beter sig som jag skrev ovan, med omkopplaren i läge AF. Vilken kamera provade du med?
Det är möjligt att det finns en inställning för att justera detta, men jag vet inte vilken i så fall.
 

martley

Aktiv medlem
Min kamera/objektiv-kombination beter sig som jag skrev ovan, med omkopplaren i läge AF. Vilken kamera provade du med?
Det är möjligt att det finns en inställning för att justera detta, men jag vet inte vilken i så fall.
Det är 200D, så det kanske inte är lika många inställningsmöjligheter i den. Men det duger för mig att kunna justera med halvt nedtryckt.
Fast jag tycker att 50mm-objektivet surrar ganska högljutt för att vara STM jämfört med två andra STM-objektiv jag har.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant notering. Jag tycker att mitt 50mm STM surrar mindre än mitt 40mm STM. :)
Det finns nog en bred skala av mer eller mindre surrighet bland STM-objektiv.
 

martley

Aktiv medlem
Intressant notering. Jag tycker att mitt 50mm STM surrar mindre än mitt 40mm STM. :)
Det finns nog en bred skala av mer eller mindre surrighet bland STM-objektiv.
Ja, det finns uppenbarligen en variation, tydligen för samma sorts objektiv också. Fast jag har inte ett 40mm STM att jämföra med förstås. Men linsgrupperna i 50mm STM kan röra sig ganska mycket vid fokusering, den inre tuben sticker ut nästan en centimeter som mest, så fokusmotorn får jobba en del..

Mitt 18-135 IS STM är nästan knäpptyst och mitt 55-250 IS STM ger ifrån sig ett svagt klickljud, ungefär som när man trycker på skärpedjupskontrollknappen.
Jag hade förut ett annat likadant 55-250 som min dotter tappade bort i Thailand, det var så tyst att jag först funderade på ifall autofokusknappen stod i M-läge innan jag insåg att det redan var fokus.

Beteendet med den manuella fokusringen och avtryckaren är i alla fall lika för alla tre objektiven, så det är helt klart kameran som beter sig på detta sättet.
 

rronnbac

Aktiv medlem
1.8 STM är otroligt bra, med hänsyn taget till pris, vikt och storlek, så det är nästan inget att fundera på.

Den främsta nackdelen jag upplever är att den har lite "stökig" bokeh, särskilt med vissa högdagrar.

1.4 är väldigt soft på 1.4 men det har en snyggare bokeh och kan för lite mer "drömska" porträtt etc ge väldigt fina resultat.

Sigma 1.4 Art är precis så bra som alla säger, rent optiskt, meb det är också så stort och tungt att jag ytterst sällan vill ta med det som "walk-around".

Själv är jag lite kär i Canon EF 50mm f/1.2, som är sämre än Sigma rent optiskt, men som kan ge bilder inget annat kan, och som också känns hanterbart i vikt och storlek.

Motljusskydd ska man ha på alla dessa!
 
ANNONS