Annons

Canon EF 70-200/2,8L IS Vilda djur?

Produkter
(logga in för att koppla)

steda

Medlem
Hej!

Canon 70-200/2,8 L IS USM är ett bra objektiv för sport men då jag även gillar att fota fåglar undrar jag om det går/funkar att använda en konverter på det objektivet så att jag skulle kunna komma närmare "mina" fåglar?

Många av mina skådarkompisar har ett Canon EF 300/4,0 IS USM för fåglar, har någon erfarenhet om det funkar att fota med ett sådant objektiv på hockey och innebandy, ngt som mina grabbar spelar(som jag gärna också vill fota)?

Testar just nu ett begagnat Canon 70-200/2,8 L IS(3 år).

Hälsningar,

Daniel Steen

Visst funkar det med extender, en 1.4x ger f/4 och en 2x ger f/5.6. Canons egna version II är väl bäst, men Kenko/Soligor PRO är visst ok de med (har inte testat piraterna själv).

Hej!

Canon 70-200/2,8 L IS USM är ett bra objektiv för sport men då jag även gillar att fota fåglar undrar jag om det går/funkar att använda en konverter på det objektivet så att jag skulle kunna komma närmare "mina" fåglar?

70-200:an fungerar utmärkt med Canons 1,4x-konverter. Med 2x-konverter tappar du mer skärpa på största bländaren, men kan du blända ner är det en bra kombo.

Tänk dock på att det är viktigt att ha rätt medod för att komma närmare fåglarna, det kan göra större skillnad än vilket objektiv du har.

Många av mina skådarkompisar har ett Canon EF 300/4,0 IS USM för fåglar, har någon erfarenhet om det funkar att fota med ett sådant objektiv på hockey och innebandy, ngt som mina grabbar spelar(som jag gärna också vill fota)?

Testar just nu ett begagnat Canon 70-200/2,8 L IS(3 år).

På tidningen Norra Skåne vet jag att de flesta fotograferna föredrar 300/4 IS till såväl fotboll som ishockey. Bara en fotograf använder tidningens 400/2,8.

En 70-200/2,8 med 1,4x tycker jag är en mer flexibel och därmed bättre kombination för sport än en 300/4 även om du får aningen sämre skärpe. bilderna kommer ändå uppfattas som skarpa.

Visst funkar det med extender, en 1.4x ger f/4 och en 2x ger f/5.6. Canons egna version II är väl bäst, men Kenko/Soligor PRO är visst ok de med (har inte testat piraterna själv).

Canon 1,4x I och II är precis lika bra. Samma optiki dem. Däremot skiljer det mellan 2x mk I och mk II.

Det test jag sett av fristående tillverkare gör stor skillnad mot originalen, särskilt när det gäller vinjettering. Det har dock gått några år sedan testet gjordes.

ANNONS
Götaplatsens Foto