Annons

Canon EF 70-200mm 2.8L IS USM missljud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Jag har ett Canon 70-200 2.8L IS USM.

När bildstabiliseringen är aktiverad får jag ett markant ljud i objektivet, precis när IS-en drar igång då jag fokuserat. Det låter som metall och glas som slår ihop.

Jag har hört att detta ljud inte ska förekomma. men på fotoklubben finns en till som har detta ljud i sin optik.
Jag har andra Canongluggar, men ingen av dessa har detta startljud när IS startar.

Att man hör ett svagt surrande ljud under tiden IS-en jobbar är väl inget, men just startljudet är markant och irriterande.

Är det fler som har det? Eller är era "tysta"?

Ibland får mitt 300/4L IS för sig att dra igång ett "brrrrr" ljud. Ung. som om glasen fastnat men inte kommer loss. Händer nån gång då och då. Huruvida det är normalt eller inte vet jag inte, men objektivet fungerar i övrigt.

Mina olika objektiv med IS morrar lite. De kortare så svagt att jag mer eller mindre får lägga örat till optiken för att höra ljudet. I princip är det bara det som sträcker sig upp till 300 mm som jag hör när jag använder det.

Detta gäller alltså både under drift och vid start/stopp.

Jag har ett 100-400 canon is som är otroligt tyst men nyss körde jag ett tag med ett 300/f4 is som hade betydligt högre ljud och det var ibland skrapande och gnissel. Gogglande på webben gav att det tydligen förekommer ojämn kvalitet gällande is ljud på canons gluggar men det är ju inte riktigt vad man väntar sig av L optik.

Stefan

Hej.

Jag har också hört det, att det ska vara ojämn kvalitet.
Men jag har ännu inte haft kontakt med någon som har ett tyst 70-200.
Skulle vara intressant att jämföra. Det är just startljudet som är störande, som jag skrev, det låter som metall och glas som slår ihop, precis när den börjar jobba. Ett kort litet otrevligt "klick".

Mitt Canon 70-200 L 2.8 IS USM är tyst bortsett från det obligatoriska ljudet när IS jobbar men det låter mer som ett svagt surrande ljud.

Hoppas att det så förblir.

//Peter Olsson

Mitt 70-200 f/2.8 IS USM's IS-ljud är rätt harmlöst också. Ett litet rullande ljud som låter brrrr. Knappt märkbart.

ANNONS
Götaplatsens Foto