Annons

Canon EF 70-200mm f4L USM problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Hejsan, köpte en beggad Canon EF 70-200mm f4L USM för några dagar sen, har inte hunnit prova den allt för mkt, men idag gjorde jag en konstig upptäckt.. Vet inte om det här som kallas förfokus, vet igentligen inte heller vad det innebär, därav vänder jag mig till er..

På denna exempel bild så la jag fokus på ena ögat, men som ni ser så verkar den största skärpan ligga nere på backen framför han.. Knäppte en hel bild serie, samma fenomen på alla..

Så min fråga, vad är det för fel, och vad kan jag göra åt det?

Exempel bild 1:
http://www.fredriknordstrom.se/galleriet/pictures/djur0017.jpg

Exempel bild 2:
http://www.fredriknordstrom.se/galleriet/pictures/djur0014.jpg

Väldigt tacksam för svar!
mvh // Fredrik

Nog tycker jag att hans öga är skarpt. Att det upplevs som skarpare på marken skulle jag tro beror på att det är mer konturer (rätt ordval?) där än runt hans öga, om du förstår vad jag menar?

Förstår vad du menar, och vist kan det vara så.. Någon som har tips på hur man enklast testar detta fenomen??

Trodde inte dessa saker hände med "orignal" prylar, men det va väl naivt tänkt av en nybörjare =) Tack för ditt svar.

norda83 skrev:
Trodde inte dessa saker hände med "orignal" prylar, men det va väl naivt tänkt av en nybörjare =)

Jag kan bara inflika att man som nybörjare blir lite tveksam (eller rent av rädd) när man ex. läser PhotoZones tester av Canons objektiv. På flera ställen förekommer ju omdömen i stil med "tyvärr fick vi dock först ett defekt exemplar" etc. Nu vet jag inte hur mycket man ska lita på PZ:s tester, men en känsla man kan få är faktiskt att det verkar att vara lite si och så ställt med Canons kvalitetskoll. Särskilt illa blir det ju dessutom för en amatör som kanske inte har tillräckligt tränat öga för att genast dra slutsatsen att "ojdå, det här objektivet är det verkligen något fel på".

norda83 skrev:
Förstår vad du menar, och vist kan det vara så.. Någon som har tips på hur man enklast testar detta fenomen??
Här finns ett testpapper i pdf-format man kan printa ut (näst sista sidan i dokumentet)
http://www.focustestchart.com/focus21.pdf
Man ska fota papperet i 45 graders vinkel på lämpligt avstånd (kameran bör vara på stativ) och fokusera på linjen i rutan mitt på papperet, sedan kan man avläsa på skala hur mycket objektivet/kameran ev fokuserar fel (finns en mer detaljerad beskrivning i dokumentet).

Senast ändrad:
bEPH skrev:
inget fel tycker jag.
Vad har du använt för fokuspunkt på hundbilden?

Låst på mitten fokus på ögon, one shoot.. Blev lite orolig att jag hade på Ai servo, men kollade upp det nu..
Använde nämligen ai servo vid tidigare tillfälle den dagen..
Kan det vara så enkelt att det är så pass starka konturer så att man tycker sig ana en bättre skärpa på backen..

Om man tittar på hundens vänstra öra tycker jag man ser att skärpan ligger där, vilket borde bli ganska precis det avståndet som är fram till ögonen. Första bilden tror jag helt enkelt att han rört på sig och på andra bilden tycker jag att skärpan ligger där den ska.

Vilket avstånd hade du fram till hunden ungefär?

norda83 skrev:
Låst på mitten fokus på ögon, one shoot.. Blev lite orolig att jag hade på Ai servo, men kollade upp det nu..
Använde nämligen ai servo vid tidigare tillfälle den dagen..
Kan det vara så enkelt att det är så pass starka konturer så att man tycker sig ana en bättre skärpa på backen..
Sedan fotar du ju faktiskt från en högre höjd, så marken framför hunden ska ju vara skarp, men jag tyckte det var lite väl långt framför.

Bilagor

• hund.gif
    hund.gif
    1.3 KB · Visningar: 366
Har du inte helt enkelt haft för lång slutartid på den första bilden. Huvudet har nog rört sig. Vilken slutare har du? Vilken brännvidd

Regeln: kortare tid än brännvidden dvs på 200 mmm skall du ha minst 1/200 del sekund. Blir på en 350D med faktor 1.6 minst 1/320 del sekund.

Magnus G: Ungefär 4-5 meter.
Björn E: Absolut inte dumt tänkt, kan nog ligga väldigt mkt i det där.. Jag stod ju praktiskt tagit raklång medans hundrackarn satt/låg.. Kanske helt fel vinkel med andra ord..
Tibor: Bild 1: 1/160s Bild 2: 1/200s
Brännvidden på båda 200mm, kanske också bidrar till detta..

Helt enkelt handhavande =) Hellre det än mekaniska fel.. Tack så mkt för era snabba och bra svar!

norda83 skrev:
Magnus G: Ungefär 4-5 meter.
Björn E: Absolut inte dumt tänkt, kan nog ligga väldigt mkt i det där.. Jag stod ju praktiskt tagit raklång medans hundrackarn satt/låg.. Kanske helt fel vinkel med andra ord..
Tibor: Bild 1: 1/160s Bild 2: 1/200s
Brännvidden på båda 200mm, kanske också bidrar till detta..

Helt enkelt handhavande =) Hellre det än mekaniska fel.. Tack så mkt för era snabba och bra svar!

Ja, om du stod 4-5 meter ifrån med 200mm brännvidd och f4 så har du ett totalt skärpedjup på ca 6 cm. Då behövs det ju inte mycket till rörelse i djupled för att hamna lite ur fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto