Annons

Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hur bra är det här objektivet?

Ser att det är en del här på fotosidan som har köpt det, är ni nöjda med det? En fördel är ju IS.

Är det värt sina 12.500:-

Är fast i objektivhärvan!

Ska köpa ett nytt objektiv till min Canon 300D.

Har idag ett Sigma 70-210f/2,8 APO men upplever ibland att det är för tungt när man ska ut och fota.

Eller är det bättre och satsa på ett:

Canon 70-200f/4L USM + 1,4x konverter.

Agneta

De som har objektivet verkar ju väldigt nöjda med det. Det finns ju med under recensioner här på FS. Mått, vikt och prestanda verkar ju extremt bra för en zoom av denna typ. Dessutom gör ju IS:en att man kan köra lika långa slutartider som ett ljusstarkare objektiv.

Jag skulle nog satsa på 70-300 om jag var i ditt ställe. Är du inte i behov av bättre ljusstyrka är det ett kanonval med tanke på vikt/prestanda/pris.

Jag har också väldigt goda erfarenheter av canons IS och skulle aldrig vilja vara utan den på ett objektiv med längre brännvidd.

mvh //Peter

Tack för era svar!

Funkar objektivet med mellanringar även att det har IS?

Närgränsen är sämre på detta objektivet än 70-200f/4L USM.

Kommer jag att se stor skillnad på bilderna ifrån mitt gamla Sigma och 70-300?

Har läst recentionerna på objektivet, någon hade problem så att dom fick tippa objektivet.

Hade varit tacksam om några av er som har objektivet kunde skriva några rader!

Finns det bilder upplagda som är tagna med detta?

Agneta

Jag är också intresserad av detta objektiv. Det är inte alltid man vill "släpa" med sig 100-400mm zoomen t.ex. vid resor m.m. Tydligen dåligt med leveranser från Canon på detta objektivet?
Tacksam för fler synpunkter från er som redan har köpt objektivet.
Mvh. Bengt

Jag har nu haft mitt 70-300 DO IS i tre veckor och är mycket positiv. Den är riktigt skarp i de flesta lägen, klart skarpare än mitt 28-135. IS-n är fantastiskt, när man trycker ner knappen halvvägs är det som en jätte stabiliserar hela kameran. Det går att ta frihandstagningar med 300 mm på riktigt långa slutartider ca 1/60 s. Fokuseringen är mycket snabb. Om jag skall klaga på något är det att den rätt känslig för motljus, zoomringen är trög och fokusering i riktigt dåligt ljus kan vara besvärlig. Priset är högt, men det är en trevlig och behändig kompis att ta med på en fototur.

Trevligt att du är nöjd med objektivet, Jag är ute efter ett telezoom som alltid kan vara med i "fotoryggan". Något som inte 100-400 zoomen är pga. vikten. Tror att det är extra viktigt att alltid ha motljusskyddet påsatt. Har du problem med motljustagningarna även med motljussyddet på? Ser det mest som en fördel att zoominställningen går trögt och dessutom att den kan låsas. Jag skulle önska att min 28-135mm också hade detta.
Skall försöka att få tag i ett objektiv.
//Bengt

Har inte testat motljusskyddet speciellt mycket, men visst bör det hjälpa. Angående zoomen är det mycket glas att flytta, den glider ofelbart ut när kameran hänger om halsen (betydligt lättare än min 28-135) och låsknappen behövs verkligen. Något annat som skulle kunna vara bättre är närgränsen, 1,4 meter är lite långt ibland.

Det nätta formatet är för mig i det stora och hela ett vekt argument även om jag har förståelse för det såklart.

Jag menar att vikt och format till stor del är en vanesak, så länge man inte har tex ett förhindrande handikapp eller likn.
Skärpemässigt så verkar det helt eller tom mer än ok men frågan om det tillsammams med formatet och IS, motiverar det enligt mig allt för hga priset.

Jag hade till nypriset ALDrig köpt linsen,,

Om jag hade så lite plats i ryggan att jag hade behovet för det lilla formatet så har jag nog insett att jag redan innan hade för mycket,,,

Mvh Niclas, som tror linsen är ok för ett mycket lägre pris;/

Detta objektiv väcker grymma ha-begär hos mig. Tror det skulle vara helt perfekt för mina behov. Har nu den gamla varianten, dvs 75-300 IS och funderar på att byta upp mig. DO verkar snabbare, skarpare, mer kompakt och med bättre IS, men jag kommer i så fall använda det till en analog kamera. Har, vad jag kan påminna mig, hittills aldrig sett ett test eller hört ett omdöme om objektivet av någon som använder det på bildytan 24-36 mm. Risken kanske finns att det då tappar rejält i skärpa ut mot hörnen? Någon med åsikt?

Niclasfoto skrev:
Det nätta formatet är för mig i det stora och hela ett vekt argument även om jag har förståelse för det såklart.

Jag menar att vikt och format till stor del är en vanesak, så länge man inte har tex ett förhindrande handikapp eller likn.
Vikten är bara ena lockelsen för mig. Den andra är att det verkar vara diskret, vilket känns befriande om man har planer på gatufotografering i Asien.

Niclasfoto skrev:

Jag hade till nypriset ALDrig köpt linsen,,
Inte jag heller, men jag ska titta efter det i Sydostasien i vinter.

Niclasfoto skrev:

Om jag hade så lite plats i ryggan att jag hade behovet för det lilla formatet så har jag nog insett att jag redan innan hade för mycket,,,

Har alltid alla mina prylar i en TLZ AW toploadzoom, och där är det trångt, och den skär ned rätt saftigt i axlarna när jag bär den i bröstsele, vilket jag ständigt gör för att alltid vara redo.

Niclasfoto skrev:

Vilket pris har du i åtanke? Tror du det kan sjunka i pris? Funderar som sagt på att köpa det i vinter, men behöver det egentligen inte förrän till sommaren.

mvh

Svante

Jag personligen anser nog att ett pris på 7000,- hade varit ok, MEn kanske hade man tvekat än mera på kvaliteten då,,

Jag är övertygad om att priset avskräcker den generelle konsumenten, tyvärr.
Jag tror faktiskt att priset kommer att sjunka så småningom, kan aldrig tänka mig att Canon säljer enligt intentionen med nuvarande pris (i alla fall inte med vårt pris i Sverige).

När det gäller platsbrist så sätter ju det sina begränsningar och visst är det så att man tänker olika på stan och i skogen,,
Personligen så har jag inte ngn platsbrist i min fotobag och när jag fotar på stan så undviker jag systemkameror generellt utan går då för mätsökarens fördelar som bla är format och vikt,,

Mvh Niclas,

Hej

Kanske bättre jag satsar på ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM det ska ju vara riktigt skarpt.
Den enda nackdelen med detta är att det är så i bomben tungt!

Hur är närgränsen på detta objektiv?

Nicklas ett sådant har du väl haft själv?

Agneta som har hamnat i objektivhärvan.

Hej Agneta!

Jag har själv 100-400mm och det är ett "toppenobjektiv" på alla sätt och vis utom vad gäller vikten. Närgränsen är ca 1.8m inte dåligt alls på 400mm:s läget. Jag anväder ofta en 25 mm mellanring och får då en skaplig närgräns. Jag tänkte själv köpa 70-300mm objektivet för att ha det vid resor och annan fotografering när jag inte vill ha med mej så mycket utrustning. Tyvärr passar inte Canons Extendrar på det.

//Bengt

Angående tester i fullformat så har Luminous Landscape gjort sina tester med en 1Ds med 24x36 mm sensor, se:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/Canon-70-300mm.shtml

På dpreview finns inlägg från flera användare som kört på fullstorlekssensor (1Ds) och varit nöjda med resultatet.

Hur man sen lägger betydelse på vikt, storlek och pris beror väl på hur man fotar. Jag tar med mig kameran på resor och turer i stan. Då skulle ofta en 70-200 eller en 100-400 få stanna hemma, men en 70-300 slinker lätt med.

Niclasfoto skrev:
Jag personligen anser nog att ett pris på 7000,- hade varit ok, MEn kanske hade man tvekat än mera på kvaliteten då,,

Men då antar jag att du inte är beredd att betala för det som objektivet blivit designat för att locka med, alltså hyfsad kvalitet i kompakt format? Själv kan jag tänka mig att hosta upp ett par lappar till och siktar på att kunna köpa det till det priset. Såg faktiskt objektivet beg på radannonserna för två dagar sedan för 9375 kr. Annonsen är nu borta, så jag antar att objetivet gick åt snabbt.

Niclasfoto skrev:
När det gäller platsbrist så sätter ju det sina begränsningar och visst är det så att man tänker olika på stan och i skogen,,
Personligen så har jag inte ngn platsbrist i min fotobag och när jag fotar på stan så undviker jag systemkameror generellt utan går då för mätsökarens fördelar som bla är format och vikt,,
Ja en liten mätsökare som smygarkamera i stan låter lockande och visste jag med mig att jag bara skulle fota natur skulle jag nog ändå fastna för 100-400 IS trots vikten. Men jag är ute efter det för min del mest praktiska allt i allo objektivet, och då inbillar jag mig att 70-300 DO är vad jag söker, även om det finns många andra roliga ting som också väcker mitt ha-begär. Blir jag rik någongång (vilket jag dock håller för högst osannolikt) kanske det blir lämpligt att komplettera ett 70-300 med ett fast 400 och konvertrar? (Fast nu ska jag inte sväva ut för mycket, ursäkta!)

MarkE skrev:
Angående tester i fullformat så har Luminous Landscape gjort sina tester med en 1Ds med 24x36 mm sensor, se:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/Canon-70-300mm.shtml

På dpreview finns inlägg från flera användare som kört på fullstorlekssensor (1Ds) och varit nöjda med resultatet.

Tack för infon!

agge28 skrev:
Hej

Nicklas ett sådant har du väl haft själv?

Agneta som har hamnat i objektivhärvan.

Ja, det stämmer och visst är det ett härligt objektiv! Tyvärr så låg det mer och mer i fotobagen eftersom jag prioriterar fast tele till fler och fler bilder, fast tele kan vara så mycket skarpare än även den zoomen,,,

Det enda jag saknar med den linsen är snäppet bättre ljusstyrka, om den hade fast bl4 så hade jag gärna burit den extra vikten.

För fotande i stan så förstår jag viktargumentet Men för annat fotande så är och förblir det enligt mig ett tunnt argument.

Sedan så bör man hålla friskt i minnet att skärpan även i denna skarpa zoom inte kan mäta sig med Canons fasta L linser 400mm och uppåt.
Men som sagt, som allround,tele-lins är den härlig och bra nog.

mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto