Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 8-15/4L USM Fisheye till FF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Jag saknar några millimetrar vidare zoom än vad 17-40 erbjuder till ett FF-hus. Är egentligen inte intresserad av "fisheye effekten" men börjar tro att det inte finns så mycket mer att välja på om jag vill ha några millimetrar till under 17.
Vill använda optiken vid bl.a. naturfoto (och ja - jag gillar mycket vidvinkel) Kan tänka mig att ibland leka med den kraftiga effekten men det är inte det primära.
Någon som kan råda?

Samyang 14mm

Jag har både objektiv, och 8-15 är mycket speciellt. Samyangs 14mm är mycket mer användbar och har blivit en av mina favoritobjektiv.

Fisheye är väldigt Speciellt och är det huvudsakligen en vidare vinkel som önskas är detta nog inte optimalt. Där fisheye glänsar är annars den enormt bra närgränsen j f med raktecknande vidvinklar.

Skall man komma under 17mm annars så finns några alternativ till Canon FF (om man bortser från 16-35 - mycket pengar för relativt liten skillnad):
Canon eller Samyang 14/2,8
Sigma 12-24/4,5-5,6

Den senare kanske tappar lite i kantskärpa (version II är lite skarpare) men max kantskärpa behövs inte alltid och är du nöjd med 17-40 i det hänseendet kan nog Sigma duga. Lite annan förgåtergivning och lite sämre motljusegenskaper än Canon L, men ingen rakteckbande zoom (eller ens fast) kommer ge vidare vinkel.

OK. Tackar för tipsen. Är kanske inte så förtjust i hanteringen av Samyang där det blir lite manuellt pill.

ANNONS