Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF 85/1.8L
- Trådstartare pola
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Nej, 85/1,8L finns inte, men väl 85/1,8.
Optiskt sett kan objektivet mycket väl klassas som L, mekaniskt är det "nästan" L-klass. Jag har haft mitt 85/1,8 sedan 1994 och det har åkt i marken någon gång. Det är väldigt robust, verken bakre eller främre lins rör sig. objektivet är knivskarpt redan på största bländaren.
Autofokusen på 85/1,8 är ungeför tre gånger så snabb som för 85/1,2 L.
L-beteckningen är lite inkonsekvent ibland. Egentligen betyder L:et att objektivet har asfäriska linser. Det gör t ex att bara ett av tre TS-E-objektiv är L-klassat, men alla är ungefär lika bra (de icke L är t o m lite bättre). Det finns alltså objektiv som är fullt professionella utan att ha L-beteckning. Några exempel är: 100/2,8 macro USM, TS-E 45/2,8 och TS-E 90/2,8.
2500 är ett bra pris för ett riktigt bra objektiv.
Optiskt sett kan objektivet mycket väl klassas som L, mekaniskt är det "nästan" L-klass. Jag har haft mitt 85/1,8 sedan 1994 och det har åkt i marken någon gång. Det är väldigt robust, verken bakre eller främre lins rör sig. objektivet är knivskarpt redan på största bländaren.
Autofokusen på 85/1,8 är ungeför tre gånger så snabb som för 85/1,2 L.
L-beteckningen är lite inkonsekvent ibland. Egentligen betyder L:et att objektivet har asfäriska linser. Det gör t ex att bara ett av tre TS-E-objektiv är L-klassat, men alla är ungefär lika bra (de icke L är t o m lite bättre). Det finns alltså objektiv som är fullt professionella utan att ha L-beteckning. Några exempel är: 100/2,8 macro USM, TS-E 45/2,8 och TS-E 90/2,8.
2500 är ett bra pris för ett riktigt bra objektiv.
Senast ändrad:
froderberg
Aktiv medlem
pola skrev:
Har hört att många tycker att det är bra vid porträttfotgrafering, vilket borde passa mig då.
Jag använder mest mitt till porträtt. Jag tar nästan alla omslagsbilder till tidningen Redo med det objektivet på bländare 1,8 - 2,8 beroende på motiv. Det blir super!
Jag har sett objektivet för 3000-3500. 2500 är bra men inte tokbilligt. Om det är lite skavt tror jag inte att det är något problem. Du får ju derssutom garanti hos handlare.
Montenegro
Aktiv medlem
Jag köpte mitt objektiv i Singapore för ungefär 3000:- nytt, och jag har inte ångrat köpet en enda gång
Tar väldigt många porträtt med det, men även mycket studio arbete. Tycker att det är en bra brännvidd som passar många olika motiv.