Annons

Canon ef -> eos r adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte höra om det är någon som är insatt i varför det varit brist på världsmarknaden på dessa adaptrar enligt vad jag kan läsa mig till på nätet? De finns verkligen ingenstans att få tag på och det verkar ha varit så ett halvår åtminstone. Nog för att R5/R6 kanske säljer väldigt bra, men på så lång tid måste väl ändå Canon kunnat skruva upp produktionen av adaptrar, det är ju ändå en enkel konstruktion helt utan linser som vilken hyffsat inkörd legotillverkare som helst i Kina borde kunna tillverka?

Jag är lite inne på att försöka få tag på en pirat, t ex Viltrox, tills Canon fått tummen ur, men de verkar också vara slut.

Vad göra? Vet ej fan om tomten har någon större framgång med att hitta adaptrar heller =)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De här påstår att de har fem kvar i lager (den dyra med kontrollring)


Och Rajala verkar ha varianten med drop-in-filter

 

klintan74

Aktiv medlem
Helt galet är det. Har precis haft sådan tur att jag ska få hem en framåt tisd-onsd.
Har en JJC-adapter som fungerar bra du kan få köpa billigt i slutet av nästa vecka om du är intresserad? I väntan på original.
 

Sabud

Aktiv medlem
Märkligt, antar att Canon får en och annan RF-optik såld pga. denna brist.
När jag beställde en ringadapter 16/9 från Fotokungen var de slut överallt men som genom ett under dök den upp fem dagar senare ;) Har haft mängder med adaptrar men denna `står ut´ med högsta kvalitet. Skulle inte köpa en `pirat´

/Stephan
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag har sett att det finns en del till salu för upp till dubbla ordinarie priset. Det tycker jag inte är OK. Jag tackar för tipset med polfilter-adaptern, men jag hade siktat in mig på enklaste varianten då jag inte använder filter. Ska fundera på JJC-adaptern Klintan!

Jag kan inte tänka mig att Canon själva underhåller denna brist för att sälja RF-objektiv. Det finns ju inte ens motsvarigheter till de vita supertelena i RF-serien. 100-400 med maxbländare 7,1 på 400 mm är väl det "vassaste" de har att erbjuda sport- och naturfotografer. Om något så bromsar det väl försäljningen av deras spegellösa och man riskerar att folk köper Nikon och Sony om de vill växla till spegellöst.

Tack för tips Sabud, får ringa runt till några butiker på måndag (y)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att en del har 2 eller flera adaptrar för att slippa krångla om man växlar mellan RF och EF-optik och har väskan full med gluggar.
Typ, f*n också, nu sitter adaptern på fel glugg. Den gluggen är kvar hemma. Eller så tar det för lång tid att skifta mellan gluggarna pga. av ständigt adapterbyte.
Canon kanske kalkylerade i underkant och inte räknade med att sälja så många.
Ringadaptern är bra, den går att programmera eller koppla ur efter önskemål.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att en del har 2 eller flera adaptrar för att slippa krångla om man växlar mellan RF och EF-optik och har väskan full med gluggar.
Typ, f*n också, nu sitter adaptern på fel glugg. Den gluggen är kvar hemma. Eller så tar det för lång tid att skifta mellan gluggarna pga. av ständigt adapterbyte.
Canon kanske kalkylerade i underkant och inte räknade med att sälja så många.
Ringadaptern är bra, den går att programmera eller koppla ur efter önskemål.
Jag kan tänka mig att ringadaptern är bra att lägga ISO på, men filteradaptern är den jag finner minst användbar för min del.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om man bara ska köra med EF-objektiv så kan man antagligen låta adaptern sitta på kameran hela tiden, och så att säga byta objektiv "där framme".
Såvida det inte är som med teleförlängarna, att man kan få problem om man sätter förlängaren på kameran och sedan objektivet på förlängaren, istället för förlängaren på objektivet och sen alltihop på kameran?
 

Martin F

Aktiv medlem
Om man bara ska köra med EF-objektiv så kan man antagligen låta adaptern sitta på kameran hela tiden, och så att säga byta objektiv "där framme".
Såvida det inte är som med teleförlängarna, att man kan få problem om man sätter förlängaren på kameran och sedan objektivet på förlängaren, istället för förlängaren på objektivet och sen alltihop på kameran?
Varför skulle det spela någon roll? Eller tänker du att man har kameran igång när man gör bytet? För annars kan ju inte kameran veta hur du satt ihop saker och ting. Och att byta utan att stänga av kameran rekommenderas väl ändå inte.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varför skulle det spela någon roll? Eller tänker du att man har kameran igång när man gör bytet? För annars kan ju inte kameran veta hur du satt ihop saker och ting. Och att byta utan att stänga av kameran rekommenderas väl ändå inte.
I manualen till Canons teleförlängare står det att man ska göra så, men de förklarar inte varför.

Ifall kameran är igång eller inte behöver inte nödvändigtvis göra skillnad. Så länge batteriet sitter i finns det liv i kameran. Tänker jag.
 

d-76

Ny medlem
I manualen till Canons teleförlängare står det att man ska göra så, men de förklarar inte varför.

Ifall kameran är igång eller inte behöver inte nödvändigtvis göra skillnad. Så länge batteriet sitter i finns det liv i kameran. Tänker jag.
Ett problem som kan uppstå är om man kommer åt avtryckaren med bara konvertern på. Då låser kameran sig med ett felmeddelande och måste startas om.
 

apersson850

Aktiv medlem
Stänger av kameran för objektivbyte gör jag aldrig.
Jag vet att det har hänt att det inte fungerat när någon glatt monterade teleförlängaren på kameran och sen objektivet på teleförlängaren. Så även om Canon inte talar om varför det är dumt, så är det dumt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Kameran har kommit och jag får tacka Klintan ovan för en smidig affär. Det visade sig att jag firade jul precis på andra sidan kommungränsen från honom så nu har jag en JJC-adapter och det verkar fungera strålande :)

Denna bild har jag obskuren som framsida på årets julklappsalmanackor

Jag satte upp den på väggen i hallen och testade ögon-autofokus på så långt håll att bilden inte var i närheten av att fylla rutan (alltså "motsvarande" längre håll än de 25 meter den är tagen på) och den hittade ögat varje gång, det här blir en game-changer!
 
Är det någon som hört något om när dessa adaptrar går att få tag på igen?

De är fortsatt slut i hela världen och att hitta information kring när Canon börjar leverera igen är svårt.
 

martley

Aktiv medlem
Det är ett hutlöst pris för en pryl som bara ska bestå av två objektivfattningar, en distansring i metall och en flerpolig ledare med kontakter i ändarna. Man får ju ett hyfsat 50mm-objektiv för samma peng. Och versionen med filterhållare kräver väl åtminstone ett filter som i sig inte är gratis, eller det kanske följer med en dummy? Det kan också vara så att det inte är samma signaleringsprotokoll i EF som i EF-R, det kanske inte ens är lika måpnga kontaktstift, och adaptern behöver därför översätta signalerna med någon sorts inbygd elektronik, vilket kanske förklarar det högas priset, elektronik är ju jättedyrt, eller?
Är man konspirationsteoretiskt lagd så kan man kanske misstänka att Canon hellre vill sälja EF-R-objektiv än adaptrar och håller ned adapterproduktionen avsiktligt.

Min första systemkamera hade EF-fattning så jag var aldrig med om hur det gick till när objektivfattningen som fanns före EF fasades ut och ersattes av EF, förekom det adaptrar då?
 

atotowi

Aktiv medlem
Det är ett hutlöst pris för en pryl som bara ska bestå av två objektivfattningar, en distansring i metall och en flerpolig ledare med kontakter i ändarna. Man får ju ett hyfsat 50mm-objektiv för samma peng. Och versionen med filterhållare kräver väl åtminstone ett filter som i sig inte är gratis, eller det kanske följer med en dummy? Det kan också vara så att det inte är samma signaleringsprotokoll i EF som i EF-R, det kanske inte ens är lika måpnga kontaktstift, och adaptern behöver därför översätta signalerna med någon sorts inbygd elektronik, vilket kanske förklarar det högas priset, elektronik är ju jättedyrt, eller?
Är man konspirationsteoretiskt lagd så kan man kanske misstänka att Canon hellre vill sälja EF-R-objektiv än adaptrar och håller ned adapterproduktionen avsiktligt.

Min första systemkamera hade EF-fattning så jag var aldrig med om hur det gick till när objektivfattningen som fanns före EF fasades ut och ersattes av EF, förekom det adaptrar då?
Om man vill sätta FD objektiv på en EF kamera så krävs en adapter med lins eftersom register avståndet för EF är något längre än FD. (Alternativt så lite skillnad att adaptern i sig ökar avståndet)
När det gäller EF-RF adaptern med filter är den guld värd om man har objektiv som inte kan ha filter t ex mitt EF11-24. Nu kan jag äntligen använda ND filter.
 

acke

Avslutat medlemskap
Är man konspirationsteoretiskt lagd så kan man kanske misstänka att Canon hellre vill sälja EF-R-objektiv än adaptrar och håller ned adapterproduktionen avsiktligt.
Nej, det tror jag inte. Canon har allt att vinna på att hålla sig väl med befintliga EF-användare.
Jag tror snarare att Canon har underskattat efterfrågan på adaptrar. Man har trott att varje köpare av ett R-hus nöjer sig med en adapter. I själva verket vill nog många ha flera adaptrar i kameraväskan, så att de kan sitta permanent monterade på favorit-EF-gluggarna.

Själv har jag inte bytt upp mig till R-systemet ännu, men när jag väl gör det så kommer jag nog att skaffa flera adaptrar.

Dessutom: adaptern med filterhållare är ju genialisk. Tyvärr också hutlöst dyr. Hoppas att det kommer piratvarianter.
 
Senast ändrad:
ANNONS