Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM eller Canon EF 24-70/2,8 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Hasselrot

Aktiv medlem
Vilket ger bäst bilder?
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM är ju betydligt billigare.
Är IS:en så nödvändig? Fast vill ju verkligen ha det.
Många verkar ha problem med Canon EF 24-70/2,8 L USM.
Vill ha EF fattning ifall jag byter kamera.
Vilket skulle ni valt?

Bäst bilder beror på fotografen! På en cropkamera är 17-55 2,8 = 28 - 88 medan en 24-70 blir = 39 - 112 mm. Så det är upp till dig vad du vill ha. På en cropkamera har jag valt 17-55. Den är optiskt mycket bra men 24-70 är bättre fysiskt. Jag har köp en 5D mkII men behåller mitt 17-55 till min 40D för att den är riktigt bra.

Bäst bilder beror på fotografen! På en cropkamera är 17-55 2,8 = 28 - 88 medan en 24-70 blir = 39 - 112 mm. Så det är upp till dig vad du vill ha. På en cropkamera har jag valt 17-55. Den är optiskt mycket bra men 24-70 är bättre fysiskt. Jag har köp en 5D mkII men behåller mitt 17-55 till min 40D för att den är riktigt bra.

Jo, man får alltid höra att allt beror på fotografen, jovisst, men bilderna blir säkert skarpare o finare med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM eller Canon EF 24-70/2,8 L USM än med kitobjektivet. Annars skulle det väl bara finnas ett objektiv till varje kamera, om det nu bara hänger på fotografen, eller?

Vilket av dessa två objektiv tycker ni ger skarpast bilder med finast färger, uttryckte jag det bättre så? De flesta förstår säkert frågan.

Jo, man får alltid höra att allt beror på fotografen, jovisst, men bilderna blir säkert skarpare o finare med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM eller Canon EF 24-70/2,8 L USM än med kitobjektivet. Annars skulle det väl bara finnas ett objektiv till varje kamera, om det nu bara hänger på fotografen, eller?

Vilket av dessa två objektiv tycker ni ger skarpast bilder med finast färger, uttryckte jag det bättre så? De flesta förstår säkert frågan.

Jag tyckte att 17-55 var skarpare på full öppning än vad 24-70L var. MEN 24-70 hade djupare och klarare färger samt bättre kontrast. All in all föredrar jag 17-55 framför 24-70 totalt sett men skulle välja optik efter vilken kamera jag har. Till en crop hade jag valt 17-55 och till småbild alltså 24-70...IS:en är förövrigt guld värd med 2,8, då 2,8 alena oftast inte räcker till för de bilder jag tar inomhus. Numera använder jag ingendera utan har helt gått över till ännu ljusstarkare fast optik

Mvh
Jerka

Har ingen erfarenhet av 17-55 men väl 24-70. Har ganska nyligen uppgraderat till FF och då föll mitt val på 24-70 (istället för 24-105). I mitt tycke en jättefin optik på FF, skarp bra färgåtergivning, ljusstyrka osv. Ett 24-70 fungerar ju dessutom om du skulle uppgradera till FF... Har aldrig saknat IS då jag mest plåtar under ljusa förhållanden.

Vill ha EF fattning ifall jag byter kamera.
Vilket skulle ni valt?

Köp INTE optik efter vilken kamera du KANSKE skaffar i framtiden. Köp optik du behöver nu och byt när du behöver det!
Andrahandsvärdet på optik är bra och köper du själv begagnat så behöver du oftast inte förlora så många kronor. Under gynsamma förhållanden kan du tom tjäna några kronor...

Jag förlorade 300 kr för mitt 70-200/4 jag köpte förra året, så prisraset är inte stort på optik.
17-55/2,8 IS är guld värt vid fotografering i svåra ljusförhållanden.

Den här bilden tog jag nyss med 17-55/2,8 IS:
http://stilbild.nu/_MG_8649.JPG

Sittandes på huk.
Slutartid en halv sekund.
Bländare 2,8
ISO 3200
Brännvidd 55 mm. Croppad sensor 1,6 x 55 =88. Alltså borde jag om man går efter det vanliga tipset kunnat ta bilden med 1/88 sekund utan bildstabilisator. Jag tycker gluggen är grymt bra vid svåra ljusförhållanden.

Den här bilden tog jag nyss med 17-55/2,8 IS:
http://stilbild.nu/_MG_8649.JPG

Sittandes på huk.
Slutartid en halv sekund.
Bländare 2,8
ISO 3200
Brännvidd 55 mm. Croppad sensor 1,6 x 55 =88. Alltså borde jag om man går efter det vanliga tipset kunnat ta bilden med 1/88 sekund utan bildstabilisator. Jag tycker gluggen är grymt bra vid svåra ljusförhållanden.

Nice, riktigt fint. Lutar som sagt åt den, mycket pga IS:en. Har du fler bilder du tagit med den man kan kika på? Nån porträttbild för att se färgerna tex

Nice, riktigt fint. Lutar som sagt åt den, mycket pga IS:en. Har du fler bilder du tagit med den man kan kika på? Nån porträttbild för att se färgerna tex

Använder den oftast inte till porträtt. Dock använt den på ett bröllop, men bilderna därifrån ska jag nog inte lägga upp här p.g.a. kunden.
Den tillsammans med 40D är en utmärkt kombination för att fotografera HDR-bilder utan stativ.

De där är tagna med den, men där är alla svartvita:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/june/piratpartiets-valvaka-i-malmo.html

Sedan har vi följande:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/april/fordelen-med-ett-polariseringsfilter.html
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/march/uppdatera-din-systemkamera-canon.html
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/march/kryptera-mera.html

Du ska inte oroa dig över färgerna eller kontrasten i gluggen! De är inte på samma nivå som i 24-70L kanske. Och det påverkar kanske ditt familjealbum då du inte sitter och justerar ALLA bilder tex. MEN bilderna du vill hänga på väggen i A1-storlek kommer du säkert bildbehandla enligt konstens alla regler. Då kan du passa på att öka färgmättnaden och kontrasten en liten aning(skillnaden är inte stor) och du kommer aldrig i livet att se någon skillnad!

Det är en mycket bra glugg. (punkt) Det finns bättre och det finns sämre men det finns ingen liknande i samma kategori. Känns gluggen rätt med avseende på brännvidd, bländaröppning samt IS så tveka inte. Du kommer bli nöjd....låt vara att du kommer byta ut den i framtiden mot ännu fetare primes...men det är bara naturligt om du har fallenhet åt det hållet. Är du zoom-människa och stannar i croplandet så har du en glugg för många år framöver. Det vågar jag lova...
Mvh
Jerka

ANNONS
Götaplatsens Foto