Annons

Canon EF-S 17-85 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

brelid

Medlem
Hej!
Skulle vilja ha ett Canon EF-S 17-85mm objektiv men undrar om det går att köpa något motsvarande hos tex. sigma eller tamron som blir ett billigare alternativ? Tacksam för alla tips, kan även tänka mig att köpa bättre begagnat Canon.

Hälsningar
Anna

Det är väl ganska ofta den gluggen dyker upp i beg-annonser, både här på FS och Blocket. Förmodligen kan man köpa ett hyfsat ex för en bit under 3000 kr.

15-85 kostar ju nästan dubbelt så mycket så det objektivet är ingen direkt ersättare till 17-85.
Nej, det är snarast nya 18-135 som ersätter 17-85 som någorlunda billig kitzoom till 50D/7D. Fast det är knappast troligt att Canon fortsätter att producera 17-85 när 15-85 väl finns i butikerna.

Tjena!
Har nydligen köpt ett sådant objektiv och är nöjd!
Ett bra tips är att kolla på fotokungen.se
De säljer ut objektiv som de fått in som kit till en D40 eller D50 men där de valt att sälja kamerahuset separat. På så vis kan du köpa objektivet nytt men ändå ca. 1500 under vanliga nypriset. Det är lite dyrare än att köpa det begagnat, men begagnatprisera för ett 17-85 är inte så mycket lägre just nu varken här eller på blocket, så om du kan tänka dig att lägga någon hundralapp imellan kan du få ett helt nytt objektiv på det sättet!!

//Johan

Du menar väl 40D och 50D, antar jag, inte Nikonkameror?

Tidigare har jag sett nypris på EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM i storleksordningen 5000-6000 kronor.

Hej!
Klart jag menade Canons modeller, är ju det som diskuteras här!
Kungsholmen kan ha vad som, ger bara lite info om det jag vet, sen vet jag inte hur det är med kungsholmen, men fotokungen skickar mot postförskott.
//Johan

Nej, det är snarast nya 18-135 som ersätter 17-85 som någorlunda billig kitzoom till 50D/7D.
Tror du? EF-S 18-135 tycks mig inte riktigt platsa som en ersättare till EF-S 17-85. Det förra har ju ingen ringformad USM och ser på bilderna ut att ligga i budgetsegmentet byggmässigt. Det skulle förvåna mig om Canon har lyckats få till 18-135 bättre optiskt än 17-85.

Fast det är knappast troligt att Canon fortsätter att producera 17-85 när 15-85 väl finns i butikerna.
EF-S 15-85 är en mer värdig ersättare till EF-S 17-85, så jag tror att du har rätt.

jag tror att 18-135 kommer att vara en ersättare till 17-85, ingen USM, men behövs antagligen inte till målgruppen. En aning bättre optiskt, i klass med 18-200IS. 15-85 kommer att hålla en helt annan klass, ungefär som Nikons 16-85, men kostar ju dubbelt också.

Tror du? EF-S 18-135 tycks mig inte riktigt platsa som en ersättare till EF-S 17-85. Det förra har ju ingen ringformad USM och ser på bilderna ut att ligga i budgetsegmentet byggmässigt.
Jo, men prismässigt ligger 18-135 i samma nivå som 17-85, det adderar 3000-4000 kr till priset på t ex 50D om man köper paket. Vill man ha 15-85 handlar det ju (som Håkan redan påpekat) om dubbla pengarna.

Var inte EF-S 17-85 (relativt sett) dyrare när det var nytt? Nu (eller snarare sen nåt år ellet två) verkar ju Canon rea ut EF-S 17-85 om man köper det i paket med en kamera.

Var inte EF-S 17-85 (relativt sett) dyrare när det var nytt? Nu (eller snarare sen nåt år ellet två) verkar ju Canon rea ut EF-S 17-85 om man köper det i paket med en kamera.
Jag vet inte när objektivet var nytt, men de senaste åren har det ju sålts i paket med 40D/50D för en premie på ungefär 3000 kr.

Ännu mindre ibland. För två år sen har jag för mig att jag betalade cirka 2000-2500 kr extra för att få med det objektivet när jag köpte en EOS 40D.

15-85 ersätter 17-85, det är det ingen tvekan om. 17-85 kostade ofta runt 6000 kronor nytt för några år sedan. På grund av att det har problem att hantera det långa zoomområdet (fem gånger) ner till hyfsad vidvinkel har det fått dåligt rykte. Det är säkerligen därför som Canon nu satsar på en betydligt dyrare konstruktion i nästa generation.

Den nya 18-135 ersätter ingenting alls, egentligen. Något sådant har inte funnits i Canons sortiment tidigare.

Vad som räknas som paketobjektiv varierar för övrigt mellan de olika marknaderna.

Hej!
Skulle vilja ha ett Canon EF-S 17-85mm objektiv men undrar om det går att köpa något motsvarande hos tex. sigma eller tamron som blir ett billigare alternativ? Tacksam för alla tips, kan även tänka mig att köpa bättre begagnat Canon.

Hälsningar
Anna

Precis som många andra redan skrivit kan du få tag på ett 17-85 till ett mycket bra pris. Har gått igenom en mängd tester på nätet och det får ganska bra recensioner.

Givetvis är det inget för alla "proffs" testare på fotosidan.... Sök tester på nätet och skaffa en egen uppfattning. Har själv 17-85 och tycker det presterar bra med tanke på priset.

http://www.bobatkins.com/photography/reviews/ef-s_17-85_review_5.html

//Johan

Hej!

Hälsningar
Anna

om du struntar i IS så tycker jag att du ska köpa Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Canon AF, den har ju trots allt 2,8 mot canons 4 är det va?

Min pappa har den och den är så sjukt användbar och har helt jäkla otrolig skärpa, vi köpte den till honon i födelsedagspresent och nu ångrar jag att jag inte köpte ett sådant...

Jag kan lova dyrt och heligt att du får bättre bilder med tamronet

ANNONS
Götaplatsens Foto