Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 17-85 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
om du struntar i IS så tycker jag att du ska köpa Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Canon AF, den har ju trots allt 2,8 mot canons 4 är det va?

Min pappa har den och den är så sjukt användbar och har helt jäkla otrolig skärpa, vi köpte den till honon i födelsedagspresent och nu ångrar jag att jag inte köpte ett sådant...

Jag kan lova dyrt och heligt att du får bättre bilder med tamronet

Tamron 28-75 är säkert ett bra objektiv. Men det är ganska stor skillnad på vidvinkeln, 17 mot 28.

//Johan

visst är det, men då kan man komplettera med ett runt 10-20mm eller något liknande, jag vet inte.. men jag har haft ett 17-85 i ca 1 månad, mer blev det inte. det enda jag har att säga om det objektivet är att den känns ganska robust, men den är inge bra optiskt sett. nu är iof min stora fetisch just skärpa och kontrast, och jag vill ha de när jag tar korten, inte efteråt i något program, så det slutade med att jag sitter på lite L optik istället, nu får jag åka in med en 70-200 4L för den blev slagen av min pappas nya tamron 70-200 2,8 så nu ska den in på kalibrering och blir det inte bättre så säljer jag det..

sorry nu babblade jag iväg, men så tycker jag iaf :)

PS: de är ganska dyrt för den "halvdana" prestandan.

Det är så olika. Om jag har någon käpphäst så är det istället att bilden ska ha något slags innehåll. Om det sen är lite snett i något hörn eller kromatisk abberation eller så, det spelar ingen roll. Är bilden rolig är det ingen som ser sånt ändå.

Sen lyckas jag ju långtifrån alltid, men det är en annan sak.

Här är en bild som exemplifierar vad jag menar. När Emily (dottern) tog kameran (40D + BG-E2N + EF 24-105 mm f/4L IS USM + 580 EX II) tyckte hon tydligen att det var svårt att få den att ställa in skärpan med autofokusen, men hon var inte tillräckligt van/kunnig för att inse att det berodde på att optiken stod på MF. Så fokus är lite där det vill, slutartiden är 1/80 sekund (inte heller så optimalt, kanske), men dessa ofullkomligheter lyckas inte förstöra det dråpliga i bilden.

Själv har hon nåt slags IXUS, så hon får väl vara ursäktad.

Bilagor

• Grodhopp.JPG
    Grodhopp.JPG
    44.8 KB · Visningar: 140
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto