Annons

Canon EF-S 17-85mm IS - Era åsikter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv 17-85 och (även i brist på annan erfarenhet) ganska nöjd. Många jämförelser finns mellan denna och sigmas 18-50 och Sigman verkar dra det längre strået i de flesta fall. Vad de flesta verkar glömma är att Canonen täcker in 68mm och Sigman 32, dvs mindre än hälften, spännvidd fås som bekant på bekostnad av annat. Nothing comes for free, vill man ha absolut skärpa finns bara en sak; -Fast optik
/Niklas

17-85'an är det sämsta objektiv jag ägt, dålig kantskärpa och vidrig CA, kanske var det något fel på mitt exemplar men jag har läst om andra som haft samma problem.

Jag kan då inte rekomendera det alls, Sigman är nog betydligt bättre skulle jag tro, eller varför inte Canons nya 17-55/f2.8 IS, annars är Canon 17-40/4L ett väldigt bra objektiv, lite dyrt kanske, men begagnat är det ett mycket bra alternativ.

mvh kent

kalaserc skrev:
Ja man kan bli tokig för mindre!

Jag går faktiskt i samma tankar om att köpa ett Canon 50mm 1.8 som komplement för fotografering i svagt ljus.

Vad tror ni om det?

50mm blir ett kort tele på en 1.6crop, jag skulle valt ett EF 35/f2.0 istället, betydligt större arbetsområde.

Zoso skrev:
50mm blir ett kort tele på en 1.6crop, jag skulle valt ett EF 35/f2.0 istället, betydligt större arbetsområde.

Synd bara att det kostar mer än två gånger så mycket. Tror du det är svårt att fota innomhus med ett 50mm på en 1.6crop? Tänkte om man vill fota vid middagar etc. Man kanske kommer för nära.

Hm, nu får man fundera igen.

Zoso skrev:
17-85'an är det sämsta objektiv jag ägt, dålig kantskärpa och vidrig CA, kanske var det något fel på mitt exemplar men jag har läst om andra som haft samma problem.

Jag kan då inte rekomendera det alls, Sigman är nog betydligt bättre skulle jag tro, eller varför inte Canons nya 17-55/f2.8 IS, annars är Canon 17-40/4L ett väldigt bra objektiv, lite dyrt kanske, men begagnat är det ett mycket bra alternativ.

mvh kent

Skulle gärna skaffa mig ett 17-55 2.8 IS om det inte var så förbaskat dyrt, absolut ett objektiv som jag skulle kunna tänka mig vid ett senare tillfälle. Tror ni det kommer gå ner i pris efter introduktionen ?

Ett 17-40L Känns lite för kort för mig. Vill kunna ha möjligheten att komma lite närmare mitt motiv.

kalaserc skrev:
Synd bara att det kostar mer än två gånger så mycket. Tror du det är svårt att fota innomhus med ett 50mm på en 1.6crop? Tänkte om man vill fota vid middagar etc. Man kanske kommer för nära.

Hm, nu får man fundera igen.
Det GÅR ju, men man kommer ofta alldeles för nära. Det blir bara porträtt liksom.
Tyvärr är 50mm en ganska "jobbig" brännvid på en DSLR, då den känns lite för kort för tele/närbilder (kass närgräns också), och för lång för inomhusbilder eller "händelsebilder". Jag tycker det är roligare med kortare eller längre brännvidder.
Men, det är ju väldigt billigt, men frågan är hur mycket användning du har för det?
Fota middagar och liknande skulle jag nog hellre vilja ha nedåt 20-25mm.

Makten skrev:
Det GÅR ju, men man kommer ofta alldeles för nära. Det blir bara porträtt liksom.
Tyvärr är 50mm en ganska "jobbig" brännvid på en DSLR, då den känns lite för kort för tele/närbilder (kass närgräns också), och för lång för inomhusbilder eller "händelsebilder". Jag tycker det är roligare med kortare eller längre brännvidder.
Men, det är ju väldigt billigt, men frågan är hur mycket användning du har för det?
Fota middagar och liknande skulle jag nog hellre vilja ha nedåt 20-25mm.

Ush då. Det låter ju inte så trevligt. Kanske får titta på något annat snabbt objektiv alternativt överväga att skaffa Sigma 18-50 2.8.

Har själv 17-85mm och det är väldigt allround. Men som sagt var inte så ljusstarkt ifall man vill fota inne utan blixt. Men då har jag ju även mitt Sigma 30mm/f1.4 som ett ypperligt komplement!

Men annars är nog Sigmas 18-55 ett bra val kan jag tänka mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto