Annons

Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas1

Aktiv medlem
Är det någon förutom de som skrivit recensioner på det här objektivet som har någon erfarenhet av det?
Har tänkt och köpa ett "allround-objektiv" och vill veta om det här är bra. Skärpa, ljuskänslighet mm.

Är tacksam för alla svar!

Här fins det ett test som är ganska bra.

http://www.pbase.com/lightrules/superzoomtest

Hadde själv ett Tamron 18-270VC,det var riktigt skarp 18-50 men i övrigt duger det nog bara till semester bilder och övrigt där man inte vill/behöver skära något i bilderna.VC fungerar bra men har ett tråkigt "ryck" när det går i gång.Canons af ska vist vara snabbare men jag tycker Tamrons var tyst och oftast helt ok i hastighet.

/Svrerker

Om jag skulle köpa ett liknande i dag skulle det bli Sigma 18-125 OS eller Sigma 18-200 OS.Denna typ av objektiv blir aldrig riktigt bra så varför inte köpa det billigaste..,

/Sverker

Ok, jag vill gärna ha ett bra objektiv :) Så har ni något bra tips på något liknande objektiv med kanske inte lika mycket zoom? Vill hellre ha bättre skärpa. Något kring 5000 kr kan jag tänka mig att lägga.

Om du vill täcka samma omfång.

Canon ef-s 18-55 is ca1800kr
Canon ef-s 55-250 is ca 2600kr

De är plastiga men ger bra skärpa för pengarna...

/Sverker

Jag tycker Sverker senaste inlägg är vettigt. Det är bättre att dela upp brännvidden i flera objektiv. Det ger bättre bildkvalité. Det är ju trots allt en av anledningarna att köpa en SYSTEM-kamera - att man kan byta objektiv efter situation.

När sedan fotointresset utvecklar sig så vet man bättre med sig vad det är man behöver komplettera med eller byta ut.

Mvh
Anders

Är det någon förutom de som skrivit recensioner på det här objektivet som har någon erfarenhet av det?
Har tänkt och köpa ett "allround-objektiv" och vill veta om det här är bra. Skärpa, ljuskänslighet mm.

Är tacksam för alla svar!

Skärpan är halvkass och ljusstyrkan står ju på objektivet. Bländare 3.5 vid 18mm och bländare 5.6 från 100mm och uppåt. Inget att jubla över alltså. Från f/5.6 ner till f/4 är det ett steg, f/2.8 två steg, f/2 tre steg, f/1.4 fyra steg. Varje steg bättre ljusstyrka innebär halverad ISO (eller dito slutartid).

I övrigt håller jag med Sverker, komplettera ditt utmärka 18-55 IS med ett EF-S 55-250 IS (... eller beg EF 70-200/4L). Det ger dig betydligt bättre resultat än med ett 18-200. Och ett 50/1.4 eller 1.8 så du kan plåta när det är mörkt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto