Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 18-55 kit lens (80d) - autofokus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

jaar

Ny medlem
Hej

Har en kit lens som jag har fått problem med autofokus på. Vet inte om det är att jag "gått in i något" eller liknande samt att jag inte kan få fullt zoom-omfång

Här är en beskrivning på hur problemet visar sig

När jag zoomar så kan jag bara få bild från 18mm till 45, det tar liksom stopp i vridningen, som om den nått "max" (55mm)
Jag vågar inte ta i för att försöka tvinga den högre.
När jag zoomar ut så känner jag precis innan 18 mm ett lätt motstånd, och som ett "hack" för att komma till 18. Behöver inte ta i, utan känns om jag gör det långsamt.

Autofokus fungerar hyffsat ok på högre delen av zoomen (35+) men bara på nära håll (runt 1 meter).
På 18mm så är fokus runt 10 mm, och den kan inte autofokusera alls.

Ställer jag in på manuellt så är det liknande. Jag kan justera på 35+, men bara inom närområdet.
Ser inget som rör sig på objektivet när jag vrider på fokuset (inte säker på att det brukar synas på ett 18-55)

Min resaearch säger att kit-objektivet har en del problem med autofokus och sett video på folk som tar isär och byter en kontakt i fronten.
Eftersom mitt inte roterar hela vägen till 55mm, så har jag en känsla av att det kanske är något annat som strular.

Jag vet inte om jag ska öppna upp det och försöka undersöka det själv, lämna in det för lagning eller inse att objektivet är bortom räddning (inte värt pengarna att laga). Är det det sistnämnda så kommer jag troligen öppna upp det och göra ett försök ändå.

Jag har ingen kunskap i att laga objektiv mer än youtube-todo, så är lite tveksam till om jag vill öppna upp det om jag inte är ganska säker på att jag kan åtgärda felet.

Någon som har tips på vad jag ska göra för att gå vidare?
 

Third eye

Aktiv medlem
Att lämna in det gissar jag kostar mer än det smakar, och om du kommer dit hän då du ser det bortom räddning så kan du ju med yotubes hjälp plocka isär det och se om något hoppat snett.
Annars är det nog enklast att ersätta med begagnat, eller kanske försöka hitta ett ef-s 17-55/2.8 begagnat.
 

apersson850

Aktiv medlem
Lite beroende på version är värdet på ett EF-S 18-55 f/3,5-5,6 någonstans mellan litet och obefintligt. Så pilla du i det, bara. Du har liksom inget att förlora.
 

jaar

Ny medlem
Tack för tipsen. För att återkoppla så öppnade jag upp det, och fann att kopplingen mellan zoom och ett reglage hade hoppat ur. Så det var ett rent mekaniskt fel (var rädd att det var de vita grejerna runt skruvarna eller autofokusens koppling)

Så lite pill så fick jag in den i jacket och nu funkar det igen.

Tyvärr tog jag inga bilder på mitt arbete, så inget att dela tyvärr.


Tack för hjälpen och tipsen
 

PMD

Aktiv medlem
Snyggt jobbat! Det är när man har väldigt lite att förlora som man gör de bästa reparationerna. :)
 
ANNONS