Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller sigma macro??

Produkter
(logga in för att koppla)
solvargen skrev:
Mats. Enligt en test jag som Michael skickade verkade inte sigmas 150mm så övertygande. Naturligtvis är det med all säkerhet ett bra objektiv och man skall nog ochså läsa lite mera tester om alla dessa macroobjektiv
Nej Sigmas 150/2.8 var ej med i det testet (länken från Michael). Du blandar kanske ihop det med 105 mm optiken?

Ok. Du har rätt Mats. Ledsen. Läste en test om det i tidningen foto och det blev toppklassat.
Mestadels kommer jag att fotografera fjärilar,trollsländor,mm och tror att ett 180mm macro passar mig bättre...men visst,jag har även tänkt på 150:an ochså. Vad som jag kanske ogillar är att om jag nu skall använda det till ev. fågelfotografering ochså räcker brännvidden inte riktigt till. Därav ochså köpet av en1,4 konverter ochså

Bara før att krångla till det ytterligare så ær ju EF300 f4L IS + 1,4x + mellanringar ett dunderbra alternativ som ger ytterst allrounda egenskaper, allt ifrån runt 1:4 till "672mm" med en 1,6x førlængande kamera.
Då får du både fåglarna och fjærilarna med samma lins, dessutom på et længre avstånd till fjærilarna..

/Mvh Niclas,

Hehe. Har plåtat med ett Canon 100-400mm+20 mellanring nu på sommaren. Det är mycket lätt att få skakningsoskärpa på dessa brännvidder även med ett enbent stativ. Förvisso skall jag nu dagarna inköpa ett bättre stativ och sälja 100-400mm för köp av macroobjektiv istället. Förutom bättre närgräns blir det ju en helt annan kvalitet ochså på bilderna. En vän hade objektivet du pratade om. Det var lätt och snabb-jobbat men ...det blir ett makro.

Jag har själv Canns 100/2.8 macro och kan rekomendera den varmt. själv är jag alergisk mot piratgluggar, har läst alldeles för många inlägg om problem som front och backfocus, slö AF mm. Sen är det enligt mig roligare att äga en orginalglugg, det brukar betala sig när man av någon anledning vill sälja den i framtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto