Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1 !!Hjälp Sökes!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Narcizze

Ny medlem
Hejsan mitt namn är Mathias Jacobsen. Jag har ett par frågor gällande
ett arvegods som jag fått, det gäller min Canon EOS 1 som enligt en
butik här i stan som jag kollat med säger är L slipad, vad detta
igentligen betyder har jag inte en aning om men jag vet att detta skall
vara någon slags proffs slipning. Jag kan bifoga bild på kameran om ni
så önskar, min fråga är igentligen var skall jag ta vägen för att få den
värderad? Jag vill sälja den på grund av att jag inte har någon som
helst använding av den.

Tacksam för all hjälp!
Mvh: Mathias

Narcizze skrev:
Hejsan mitt namn är Mathias Jacobsen. Jag har ett par frågor gällande
ett arvegods som jag fått, det gäller min Canon EOS 1 som enligt en
butik här i stan som jag kollat med säger är L slipad, vad detta
igentligen betyder har jag inte en aning om men jag vet att detta skall
vara någon slags proffs slipning. Jag kan bifoga bild på kameran om ni
så önskar, min fråga är igentligen var skall jag ta vägen för att få den
värderad? Jag vill sälja den på grund av att jag inte har någon som
helst använding av den.

Tacksam för all hjälp!
Mvh: Mathias

De menade nog att optiken är av Canons L-serie, vilket är Canons "proffsserie" när det gäller objektiv. EOS-1:an är också Canons proffskamera. Vet du om det är en ren 1:a, en 1n eller en 1v? Det står på höger sida om du håller upp kameran med objektivfattningen mot dig.

Det är en ren 1:a
Men eftersom den är ett arvegods från min far som beställde den från japan för en massa år sen så har jag inga system specifikationer på den för att göra en vettig sälj anonns, vet du var jag ska vända mig ?

Jag har ingen aning om vart du bor i Östergötland, så det blir lite svårt. Men har du nära till Jönköping så kan du alltid kolla med Scandinavian Photo för en värdering.

Lycka till!

Om det är en ur-etta (alltså en EOS 1, utan tillägg som n, RS eller HS) och den är i gott skick så skulle jag tippa att den betingar ett pris på 2500-3500:- ungefär..

Det är en gammal modell och även om den vid tillfället när den var ny, var en toppmodell så har mycket vatten flutit under broarna sedan dess.

Problemet är väl mer att den kan bli svårsåld. Redan nu är betydligt nyare kameror "svåra" att sälja till ett vettigt pris, man får väl skylla på den digitala utvecklingen.

Du kan hitta mer information här på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/articles/canon/overview.htm

Du kan försöka att annonsera ut kameran under Köp&Säljmarknaden här på fotosidan.

Ps. priset är för huset... finns det objektiv till?

Sitter det något objektiv på kameran eller är det enbart kamerahuset?

Huset är väl värt någonstans mellan 2.000-5.000 kr, beroende på skick.

Det ligger till så att kameran har 2 Objektiv vet ej på rak hand vad det är för några men jag ska återkomma om det så fort jag får hem den igen. Enligt den som försökt hjälpa mig sälja den, ska visst objektiven tillsammans kunna gå att sälja för ca 20000:-

Som sagt jag har ingen aning men det ska visst vara något speciellt med objektiven med.

Jag återkommer med mera information när jag har den.

Tack för visat intresse så länge!

ANNONS
Götaplatsens Foto