Annons

Canon EOS 1/v --- Nikon F5

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
Någon som är säker på sin eos 1-v ???... på Nikon F5 kan man ta bilder med focuseringspririotet..även i "servo"-läge.d.v.s. slutaren utlöses ej om autofocusen jobbar.... har läst min tjocka bruksanvisning till min eos 1-v många gånger men ej lyckas att hitta en liknande funktion...slutaren aktiveras även om autofocusen fortfarande "letar upp" motivet.... det indikeras visserligen av en blinkande indikator i sökaren....men när man tar "actionbilder" har man ingen större tid med det....

tack på förhand.... fotohälsningar Peter W.

Om jag förstår dig rätt så vill du inte att slutaren ska utlösas när du trycker av om inte skärpan är rätt även i servo-läge.

På Eos-1v (liksom de flesta Canonmodeller) fungerar den följande autofokusen så att den bara tar när det är skarpt. Därför kan kan bildfrekvensen variera vid en serietagning beroende på motiv. Det är dock så att kameran ändå (särkskilt första bilden) prioriterar att man kan trycka av framför skärpa. Men håller man avtryckaren nedtryckt halvvägs en liten kort stund innan man trycker av hinner kameran "låsa fast" sig på motivet och tar bara skarpa bilder.

Tack för det snabba svaret...!....det förklarar alltihop......har vid många actionbilds-tagningar märkt att kameran pririoterar bildtagning före fokuseringsinställning.... läste just i bruksanvisningen att man kan ändra 2 funktioner som beträffar fokusering under "servo"-läge.... men då måste man ha ett tillbehör som heter EOS Link-software.... då kan man ställa in känsligheten för skärpeföljning och stänga av fokuseringspririoteten under AF-Servo....konstigt.... min verkar just vara avstängt....

ANNONS
Götaplatsens Foto